Gå til innhold

Forgiret sitter fast


Sisa

Anbefalte innlegg

Hei, er ny her og håper på litt hjelp til å fikse sykkelen selv :)

Problemet er forgiret som sitter fast på 2. gir. Når jeg prøver å veksle til 1. gir blir bare vaieren slakk, og giret rikker seg ikke.

Nå har sykkelen min stått ubrukt i nest sju år (innendørs), og den var skitten da jeg satte den fra meg. Men godt smurt, så det er ikke noe rust. Har fått vasket vekk mye skitt nå, og på selve giret har jeg brukt verktøykasse på boks i håp om at det skal rengjøre i alle sprekker osv.

Kan det være at det er skitt/sand som gjør at det ikke beveger seg? Ikke en eneste millimeter! Må det plukkes fra hverandre da, for å gjøre rent? Det tør jeg ikke selv... Eller kan det være noe annet? Håper noen kan hjelpe, og er ytterst takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skyldes nok skitt og korrosjon. Bruk en tynn olje (sprayboks). Gjerne spray flere ganger gjennom et døgn før å la skitt løsne. Fjern så skitt med fille og en gammel tannbørste.

 

Dersom veksleren er ekstremt dårlig kan det lønne seg må den av og legges i whitesprit eller parafin eller diesel. Da må ofte kjeden kuttes med spesialverktøy og giret må justeres på nytt etter montering. Da må du vurdere å også bytte kjede og bakdrev dersom dette er slitt.

 

Så prøv i første omgang å få det til uten demontering.

 

Husk også et det pleier å være 2 skruer som begrenser veksleren sin vandring. Disse trenger normalt ikke å røres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette skyldes nok skitt og korrosjon. Bruk en tynn olje (sprayboks). Gjerne spray flere ganger gjennom et døgn før å la skitt løsne. Fjern så skitt med fille og en gammel tannbørste.

 

Dersom veksleren er ekstremt dårlig kan det lønne seg må den av og legges i whitesprit eller parafin eller diesel. Da må ofte kjeden kuttes med spesialverktøy og giret må justeres på nytt etter montering. Da må du vurdere å også bytte kjede og bakdrev dersom dette er slitt.

 

Så prøv i første omgang å få det til uten demontering.

 

Husk også et det pleier å være 2 skruer som begrenser veksleren sin vandring. Disse trenger normalt ikke å røres.

Fantastisk, tusen takk for gode råd, da skal jeg fortsette å spraye med "verktøykasse på boks", så får jeg håpe det løsner uten demontering. Så veldig slitt burde det ikke være, da jeg egentlig ikke har brukt sykkelen SÅ mye før den ble stående. Og giret skal være ganske bra, shimano deore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...