Sprøstekt Løk Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Dette er faktisk ganske flaut for meg som er mann, men helt siden jeg var barn så har jeg hver bidige natt rullet meg i søvn. Dette kalles også på fagspråket for rytmisk bevegelsesforstyrrelse. Det går ut på at man legger seg på skulderen og gynger overkroppen og hodet frem og tilbake helt til man sovner. Noen leser en bok på sengen eller teller sauer, mens andre må rulle for å få sove. Det har visstnok noe med at man blir gynget i vogn som liten og at noen derfor fortsetter gyngingen jo eldre man blir. Husker at dette var et problem i barndommen da jeg var på klasseturer og måtte sove med andre. Jeg ble ledd av da jeg lå der å rullet meg i søvn. Hvis jeg ikke får rullet meg i søvn bruker jeg mye lengre tid på å sovne. Jeg hater å ligge helt stille for å sovne, for om jeg beveger nakken pittelitt kjenner jeg beinene i nakken gnikke noe som er jævlig ekkelt. Om det er grunnen til rullingen er vanskelig å si.. Og hver gang jeg setter meg i en gyngestol av et eller annet slag så MÅ jeg gynge i den. Selv i stresslesser eller vanlige sofa-stoler tar jeg meg selv i å gynge. Har i senere tid lurt litt på om jeg har ADHD eller noe. For kanskje jeg har såpass mye energi hver kveld jeg legger meg at jeg er nødt å "bruke opp" energien min før jeg sovner? Vet det er svært få i norge som har denne forstyrrelsen, og de fleste holder det skjult. Jeg følte en enorm lettelse over å finne ut at det fantes et skikkelig fagspråklig navn på denne rullingen. Har DU rytmisk bevegelsesforstyrrelse??! Lenke til kommentar
Sprøstekt Løk Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Hah.. Fant dette på wikipedia nettopp: "The disorder is closely associated to mental retardation or other psychiatric disorders like Autism. More recent studies have shown there is a strong link between prolonged RMD and ADHD [18] ." Er vel mentalt retarded da, for jeg er ikke autist.. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 JESS, da jeg var på rekrutten hadde kompisen i overkøya samme problemet.. Heldigvis varte ikke han lenge Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. juli 2017 Del Skrevet 30. juli 2017 Jeg har hatt dette problemet siden barnehagen! Klarer ikke slutte heller, av de samme årsakene som ovenfor! Svært lite info om det på internett virker det som, og antageligvis er denne "forstyrrelsen" svært sjelden.. Skulle gjerne lest noen artikler elns fra leger om temaet. Anonymous poster hash: 32a64...7a0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå