Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjelp! Jeg er blitt friendzoned med karakteren 5.

Anbefalte innlegg

Jeg går 2.året på VGS. I fjor hadde jeg et snitt på 5.1 i avgangsfagene, ganske sterke 5ere i matte T og samfunnsfag.

I år har ting forandret seg en god del. Istedenfor å jakte på 6erne har jeg måtte jakte på 5erne. Jeg har jo fått dem, men det var ikke slik jeg forestilte det. Jeg ville inn på medisin, men det er jo nesten alt for vannskelig nå. Jeg har S1, kjemi, fysikk1, og biologi, 5 i alle fagene.
Jeg forstår ikke hvordan noen konstant ligger på 5 og opp mot 6. Hvordan klarer de det? Jeg er egentlig ganske ny på det med studieteknikk, jeg tok ikke skolen like serriøst før i 10.klasse. Da snudde verden opp ned, og jeg startet å fokusere på skolen.

Jeg ble senere interessert i matte. Men greia er hvordan? Hvordan kan noen få konstant 6ere, det er noe jeg vil ha med meg videre til neste år. Jeg vil bli bedre, jeg vil utvikle meg, jeg vil ha bedre konsentrasjon og fokus.

Min teori er Konsentrasjon, motivasjon, fokus. Høyt nivå av disse tre danner et kjempe godt karaktergrunnlag. Jeg tror jeg har motivasjon. Men konsenstrasjon sliter jeg klart med. Jeg klarer ikke å jobbe i mer enn 1 time, så plutselig ender det opp med at jeg tar en pause i 1t eller mer før jeg jobber igjen. Kroppen vil noe annet, mens hjernen vil lese og bli best. Det er altfor mange distraksjoner. Derfor sluttet jeg med blandt annet spill, jeg spiller ikke lenger. Men fortsatt finnes det TV og serier. Jeg dropper serier i skolesesongen, men fortsatt selvom jeg ikke har noen ting å gjøre prøver kroppen å finne på en unnskyldning, den prøver å finne noe annet å gjøre. Den vil ikke jobbe, jeg vet i bakhode at dette må gjøres. Det ender på slutten av dagen at jeg er misfornøyd med meg selv. Jeg blir så irritert på jenter, for jeg føler de har alt dette, og det er oftest de som gjør det bra og får 6ere.

En måte jeg har tenkt å utvikle meg på der å jobbe med matte R1 i sommerferien, har allerede meldt meg på sommerskole(en uke i r1) og kjøpt grunnboken. Itillegg skal jeg lese bøker. Mange bøker.

Jeg har nå matte eksamen i S1 på Fredag. Jeg synes det er veldig enkelt, eksamensoppgavene går som bare, men samtidig er jeg redd. Redd for å l 6ern glippe. Jeg har ikke den samme glansen og selvsikkerheten en 6er elev har. Hvordan få de det til? Jeg føler jeg har ødelagt min egen fremtid. Det gnager på innsiden.

Til slutt, spør jeg desperat, hva er oppskriften??

Håper du kunne gi meg noen tips/råd.

Anonymous poster hash: ccc6a...623
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal oppnå en god karakter i disse fagene, er det viktig å jobbe jevnt gjennom hele året, fordi du vil få en mye bedre forståelse for faget, og du vil faktisk huske det.

For meg virker det som om du kanskje stresser litt, og lurer på hvorfor de andre får så gode karakterer. Snakk med de som gjør det bra, og spør hvordan de jobber! Også, når du ikke oppnår det resultatet du har forestilt deg på prøver, så må du finne ut av hva du gjør feil; hva du har misforstått og eventuelt hva du ikke kan, så må du få læreren til å veiliede deg på best mulig hvis.

Det å lese lese lese lese lese er ikke alltid veldig lønnsomt. Man kan godt lese i 8 timer, men ikke sikkert man lærer noe i 8 timer, ergo mye av den tiden man leser kan være bortkastet. Det at du klarer å lese maks 1 time, høres veldig kjent ut for meg. Jeg klarer 1 time om gangen, så tar jeg meg en pause, så fortsetter jeg. Du må lese smart, ikke nødvendighvis så mye.

Kos deg meg lesingen. Noen foretrekker noe snacks, drikke, te, musikk, etc. Kan hjelpe.

Planlegg arbeidet ditt. Du må sette deg delmål. Det å forestille seg at man skal fullføre et helt pensum iløpet av et år er greit, men for å nå dette totale målet, må du sette deg flere delmål. Du må ha et mål for hver uke, f.eks "iløpet av denne uken skal jeg være ferdig med kapittel 3, og ha gjort alle oppgaver". Følg opp.

Finn ut hvordan du ligger an. Selv lager jeg en hel bråte med oppgaver til meg selv, dersom jeg har bøker som ikke har oppgaver innenfor pensumet, ettersom du går på vgs, regner jeg med de aller fleste bøker har oppgaver. Ved å svare på oppgaver etter endt studieøkt, innenfor det man har lest, eller innenfor et helt kapittel, vil du fort få en grov ovesikt over hva du kan og ikke kan. Merk av alle de spørsmålene du ikke er helt sikker på, og les disse emnene på nytt.(ikke bare den setningen som svarer på spørsmålene, men hele avsnittet eller emnet; det skal forståes)

Bruk flere kilder og hjelpemidler. F.eks. I fysikk er youtube et fantastisk verktøy, her finnes utallige illustrasjoner, meget kurrant for å forstå fysikken. Ellers, kan du ty til diverse leksehjelp av de som skulle tilby det i andre fag.

Lær av dine feil. Som jeg tidligere nevnte må du finne ut av hva du gjorde feil, eller hva som gjorde du ikke fikk ønsket karakter.

Få forstyrrelser på avstand. Det å lese hjemme kan være problematisk til tider, derfor, finn et bibliotek eller lesesal hvor du kan lese i fred. Ofte opplever jeg selv at jeg på en måte blir "tvunget" til å lese, siden jeg sitter i en lesesal, og det er ikke stort bedre å gjøre enn å lese.

Når dette er sagt; dette fungerer for meg. Mange har forskjellig studieteknikk, og jeg sier ikke at dette er noen fasit, men et forslag til hvordan man kan studere. Du må jobbe mye selv og finne ut hva som passer best for deg. Men i hovedsak det som fungerer vesentlig best for meg er:
Finn ut hvordan du ligger an, test deg selv før prøver, og lær deg det du ikke kan :)

Om du ikke skulle oppnå de karakterene som kreves for det studiet du vil inn på, så ikke frykt for dette; maaaange muligheter til å forbedre karakterer etter videregående. Dessuten så vil man oppleve at man blir mer moden, voksen og målrettet etter vgs. Lykke til! :)

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

Ikke begynn i siste liten, det er det værste du kan gjøre. Da sliter du deg ut og får ikke gode resultater i lengden.

1. Ikke les for å lese. Les for å forstå. Hvis du leser og ikke får med deg noe, ta en pause, og les til du føler at du har forstått.

2. Sett av 1-2 timer med lekser hver dag. Det avhenger selvfølgelig av mengden lekser, men prøv å gjøre unna ett fag hver dag. Ikke gjør for mye lekser, da blir du bare utslitt.

3. Til prøver er det lurt å skrive øveark med egne ord, slik at du forstår sammenhenger og stoffet generelt. Dette er derimot en lite effektiv og dårlig studieteknikk hvis pensum er stort. Har erfart at det går fint med 40 sider i læreboka, men med flere sider kan du f.eks. bruke styrkenotat.

4. Ikke øv til prøve dagen før. Begynn gjerne noen dager i forveien, og repeter dagen før. Da husker du det godt til prøven, og også en god stund etter prøven også.

5. Ikke vær redd for å spørre læreren om hjelp eller hvis du lurer på noe. Det er bedre å spørre enn å bli sittende å lure.

6. Legg deg tidlig og spis frokost og lunsj. Da blir du opplagt og klarer å konsentrere deg i timene.

7. Slapp av i helgene og feriene når du har muligheten. Da kan du koble av og lade opp til skolen.

OG som du sa, ikke bruk medikamenter. Det er helt tåpelig. Du oppnår fint gode resultater "naturlig" Du kan fortsatt klare medisinstudiet, bare ikke gi opp håpet ;)

Lenke til kommentar

Synes du skal legge av en dag i uka hvor du lar kroppen gjøre hva den vil. Spill, se serier, chatt whatever du har lyst. Det tipset gav jeg til et familiemedlem og det hjalp. Dagen etter at hun hadde fått slått seg løs, gitt blanke i alt så var konsentrasjon på topp.

Fungerte for henne. Kanskje det fungerer for deg.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Ikke for å demotivere deg alt for mye, men det er ikke alle som klarer å oppnå bare seksere. Noen av de som oppnår mange seksere har rett og slett flaks. Jeg hadde verken konsentrasjon, motivasjon eller fokus på vgs og gikk likevel ut med flere seksere enn femmere på vitnemålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...