Gå til innhold

Utveksling i Tyskland

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Hei :)

Tenkt litt på å reise til Tyskland på utveksling i et år, driver på med høyere utdanning. Er det noen som har erfaring med det eller lignende land som kan gi noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reiser til Tyskland på utveksling i august og er godt i gang med forberedelsene. Det er vanskelig å gi noen tips uten at du sier noe mer, men jeg kan jo nevne at det er en fordel å snakke tysk. Det finnes også stipend du kan søke om.

http://www.forskningsradet.no/no/Utlysning/ISRUHR/1253952648367

http://eeas.europa.eu/delegations/norway/press_corner/aktuelt/items/erasmus_10062011_no.htm

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg reiser til Tyskland på utveksling i august og er godt i gang med forberedelsene. Det er vanskelig å gi noen tips uten at du sier noe mer, men jeg kan jo nevne at det er en fordel å snakke tysk. Det finnes også stipend du kan søke om.

http://www.forskningsradet.no/no/Utlysning/ISRUHR/1253952648367

http://eeas.europa.eu/delegations/norway/press_corner/aktuelt/items/erasmus_10062011_no.htm

Ok, tusen takk! :) Blir nok om et år jeg reiser.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Har selv et spørsmål, som kan passe inn i tråden her:

Er man begrenset til internasjonale programmer? eller kan man faktisk ta tyskspråklige emner når man er på utveksling, gitt at man har bestått relevante språktester?

Snakker nå høvelig greit tysk, forstår nesten alt jeg leser/hører, og driver på å forbedrer meg (B2/snart C1), og har tenkt til å ta det som en del av en toårig norsk mastegrad (er nå ferdfig med andreåret på en bachelor, så det er en god stund igjen)

Lenke til kommentar

Jeg skal ha minst ett emne på tysk på bachelornivå og kan velge så mange emner jeg vil på både tysk og engelsk. Jeg har ikke tatt noen språktest, men jeg har 15 studiepoeng i valgfrie tyske emner bak meg.

Det er muligens annerledes på masternivå. Det er i så fall opp til vertsskolen å avgjøre.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Nå har jeg vært ett semester på utveksling i Mannheim i Tyskland. Jeg kom hjem to dager før jul. Jeg trivdes veldig godt og har fått et bedre grunnlag for å gi noen tips.

Det er som regel veldig lett å reise kollektivt i Tyskland. Men du bør være oppmerksom på at de ikke alltid har digitale tavler. På flyplassen i Frankfurt har de ikke det, så for å finne ut hvilket spor toget mitt kjørte fra, måtte jeg finne en stor rutetabell på en vegg. Det er derfor en fordel å laste ned Deutsche Bahn-appen.

Jeg kunne bruke Visa-kortet mitt på matbutikken Rewe, men ellers ble det sjelden akseptert. Hvis ikke du gidder å opprette en tysk bankkonto, slik jeg ikke gjorde, må du alltid passe på å ha kontanter på deg.

Det er mye byråkrati i Tyskland. Du må møte opp på Bürgeramt i byen din og registrere deg som borger når du kommer og møte opp igjen og levere et nytt kjema før du drar. Du vil antakelig komme og dra samtidig som en hel del andre utvekslingsstudenter, så du må belage deg på å vente i flere timer.

Når du har kommet til Tyskland, vil du etter hvert få brev fra Rundfunkbeitragsservice der de først spør deg pent om du kan registrere deg hos dem for å motta kringkastingsavgiften. Dette er i utgangspunktet noe alle husstander må betale. Hvis ikke du svarer, vil du få flere kvassere brev der de sier at du er lovpålagt å registrere deg, før de til slutt registrerer deg selv. På mine 4 måneder fikk jeg det siste sinte brevet, men til forskjell fra noen av de andre utvekslingsstudentene, rakk jeg ikke å få noen regning. Det er mulig at du kan søke om fritak eller rabatt på avgiften fordi du er utvekslingsstudent, men siden jeg og alle de andre norske utvekslingsstudentene ignorerte brevene, vet jeg ikke sikkert. Du kan trygt la være å betale. Selv om du oppretter en tysk bankkonto, må utestående beløp være 500 euro før Rundfunkbeitragsservice i henhold til tysk lov kan gå til en domstol og fryse kontoen din. Penger du har plassert i en norsk bank, kan de aldri røre.

Når det gjelder eksamner, er opplegget vanligvis betydelig forskjellig fra opplegget vi er vant til i Norge. Den viktigste er kanskje at eksamnene er mye kortere og at du kan ha flere på en dag. Dessverre er ikke eksamensplanen klar før halvveis ut i semesteret, i hvert fall ikke på Uni Mannheim. Selv endte jeg opp med å få to eksamner på en lørdag. En annen norsk utvekslingsstudent hadde tre eksamner på samme dag.

Jeg kan også nevne at tyske studenter ikke er så dsiplinerte som man skulle tro. De kommer for sent til forelesninger, sitter og prater høylydt under forelesningen og fester hele uka.

Det er vel de tingene jeg kommer på som er greit å vite, men spør gjerne i tilfelle du har flere spørsmål.

Det er krav om minst nivå B2 for å ta fag på tysk i Tyskland

Jeg hadde ett kurs på tysk, "Einführung in die Wirtschaftsgeschichte", der all undervisning, læreboka og eksamen var på tysk. Jeg ble aldri bedt om å ta noen test eller på noen måte bevise at språkferdighetene mine var på et tilstrekkelig nivå. Jeg besto eksamen og har fått godkjent studiepoengene mine både i Tyskland og i Norge.

Det kan være at det ikke var nødvendig fordi jeg har hatt tysk på høyskolen i Norge og at den forplikter seg til å sende utvekslingsstudenter med et minimum av tyskkunnskaper på bachelornivå. Eventuelt kan det være at kravet om B2 bare gjelder helgradsstudenter eller enkelte skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...