Stigma Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Hei, Jeg har intallert en sekundær disk i min laptop via caddy i stedet for å ha DVD-drev. Mye mer praktisk å ha litt ekstra lagringsplass i tillegg til OS SSD'en synes jeg, men jeg vil gjerne ha mer kontroll over når disken brukes. Disken brukes veldig skjeldent til å lagre større data, og i ny og ne til en torrent eller to. Utenom det vil jeg at disken skal være spunnet ned og ikke øke strømforbruk og støy (og slites unødvendig). Jeg vil i praksis at den skal fungere som man ville bruke en ekstern harddisk, bortsettt fra at denne er intern og jeg selvfølgelig ikke har mulighet til å fysisk koble den fra hver gang jeg ikke skal bruke den. Desverre er windows litt dum i forhold til akkurat dette og vil spinne opp sekundøre harddisker i mange tilfeller selv om data ikke skal leses eller skrives til disken. Bare diskene skal enumereres (for alle slags programinstallasjoner f.eks.) og ved mange andre anledninger så spinnes disken opp - og det medfører både ekstra venting + unødvendig bruk av disken. Jeg anntar at det ikke finnes noen fullgod måte å komme unna at disken spinnes opp automatisk pga. hvordan windows fungerer (men si i fra om du vet noe om dette) - men jeg anntar at det må finnes noen måte å ha manuell kontroll over disken ved å koble den fra og til systemet. Jeg kunne sikkert gjort dette via devicemanager, men det er veldig tungvindt for det jeg ønsker. Finnes det noen mer elegant metode? Det jeg ideelt ser etter er bare å ha en meny et sted der jeg kan enkelt klikke "koble til" og koble fra" som jeg ønsker - og det er stor fordel om systemet også husker disse instillingene mellom reboots og det er mulig. Jeg mottar også gjerne andre tips og triks i forhold til dette om noen andre har vært i samme situasjon og har lært seg noen gode triks EDIT: OS er win8.1 -Stigma Endret 29. mai 2014 av Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Du kan jo offline den. http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/48ea44b0-9962-49e3-95a1-568275851753/take-a-hdd-offlineonline?forum=winserverpowershell Da vil den jo spinne ned. Men jeg forstår ikke poenget med det. Jeg har hatt ekstra disk i DVD/HD caddy i egen latop i et par år nå. Endret 29. mai 2014 av syar2003 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Du kan jo offline den. http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/48ea44b0-9962-49e3-95a1-568275851753/take-a-hdd-offlineonline?forum=winserverpowershell Da vil den jo spinne ned. Men jeg forstår ikke poenget med det. Jeg har hatt ekstra disk i DVD/HD caddy i egen latop i et par år nå. litt kronglete med scriptkommandoer, men kan jo i værste fall lage meg noe selv da om jeg ikke fnner noe annet. Blir du aldri irritert av at sekundær disk starter opp hele tiden selv når du ikke skal bruke den? Kanskje jeg bare er kontrollfreak, men det plager meg =P -Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Ikke nå ihvertfall siden den også er en ssd på 512GB O:-) Men jeg brydde meg ikke når det var en hdd der til og begynne med heller. De to Powershell scriptsa kan du bare lage snarveier og trykk knapper for. På skrivebord, taskbar , metro flis , etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå