Gå til innhold

Valg av objektiv med zoom.

Anbefalte innlegg

Som nybegynner vil jeg være litt forsiktig med pengene, og gikk derfor for denne;

Jeg forstår jo at denne superzoomen ikke er like bra som langt dyrere saker,

Hvis noen der ute har tips eller anbefalinger til annet utstyr jeg bør anskaffe (da uten å svi av for mye penger), enten til mitt Canon 700d, eller Panasonic DMC-TZ30, takker og bukker jeg for det :D.

70-300 er en telezoom og ikke en superzoom, faktisk et godt objektiv som mange skryter av.

Hva jeg anbefaler er et fastobjektiv med god lysstyrke så som Canon 50mm f/1.8 for og kunne produsere "proffe" bilder og være litt kreativ for en billig penge.

En blits er heller ikke og forakte, foreksempel Canon 430 EX II gir mye blits for pengene og kan brukes trådløs på 700D, fordelen med en ekstern blits er at man kan justere hvor man vil rette blitslyset og foreksempel rette lyset opp i taket så man unngår direkte blitslys som kan gi skarpe skygger og overeksponerte områder.

Men begge disse to tipsene fordres litt mer kameraforståelse for å få full utbytte av dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-300 er en telezoom og ikke en superzoom, faktisk et godt objektiv som mange skryter av.

Ok, greit å vite. Forskjellen på disse skal jeg nok finne ut av etter hvert.

Må si det var god kvalitet på de bildene tatt med det Canon fastobjektivet ja. Men regner med at man skal være rimelig proff for å klare det, og gjerne ha et kamera noe over mitt 700d? Uansett viser jo bildene at objektivet er bra nok. Har også sett andre anbefale dette. Og prisen var jo ingenting å bli skremt av, så blir nok til at jeg kjøper det.

Blits blir nok noe jeg kjøper inn etter hvert da jeg har sett flere anbefalinger om dette. Men vil lære meg litt først før jeg slår til på ting. Skal da ha anbefalingen din med i vurderingen :)

Lenke til kommentar

Men regner med at man skal være rimelig proff for å klare det, og gjerne ha et kamera noe over mitt 700d?

Neida, 700D er mer en god nok til og få "proffe" bilder, det skal bare trening og litt kameraforståelse til før det sitter.

Det er greit og bruke kameraet en stund før man kjøper inn mer, får du ikke gode nok resultater med det utstyret du han nå vil det ikke bli bedre med og kjøpe mer utstyr, da er det mer fornuftig og finne ut hvorfor resultatet ikke blir bra nok og forandre innstillingene utifra det så bildene blir sånn som du vil.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men regner med at man skal være rimelig proff for å klare det, og gjerne ha et kamera noe over mitt 700d?

Neida, 700D er mer en god nok til og få "proffe" bilder, det skal bare trening og litt kameraforståelse til før det sitter.

Det er greit og bruke kameraet en stund før man kjøper inn mer, får du ikke gode nok resultater med det utstyret du han nå vil det ikke bli bedre med og kjøpe mer utstyr, da er det mer fornuftig og finne ut hvorfor resultatet ikke blir bra nok og forandre innstillingene utifra det så bildene blir sånn som du vil.

Jo da, jeg har forstått at 700d er bra nok for å få "proffe" bilder, men synes enkelte av de bildene i tråden var så eksepsjonelle at jeg gjettet på at de var tatt med et enda bedre kamera :)

Jeg kan ikke erindre å ha tatt et eneste bra bilde i mitt liv, men så har jeg heller ikke tatt så mange bilder eller lagt noe særlig sjel i det. Det har blitt til at jeg knipser noe jeg ser i farten, og det er det. Dårlige kameraer og uengasjert fotograf er ingen bra kombinasjon ... :hm: Litt synd den gangen i år 2000 da jeg hadde et nattcruise på Nilen i og utenfor Kairo, knipset noen fantastisk flotte motiver, men med et elendig kamera (analog billig dritt kjøpt i en sjappe i Kairo) :wallbash: Har også reist på en god del turer uten kamera, og angrer litt på det nå ...

Lenke til kommentar

Etter min erfaring så må bildene redigeres for å få eksepsjonelle bra bilder eller for å få ut potensialet i de. Bildene blir ofte ganske så kjedelige (matte farger og ikke noe punch i) rett ut ifra kameraet, iallefall mitt (550d). Jeg har satt opp jpg filene på standard farge redigering og da blir bildene flate, men jeg tar også i raw og når jeg redigerer de og blir ferdig så kan faktisk bildene bli såpass forskjellige at man kan undre på at det er samme bilde.

Så hvis du ikke blir riktig fornøyd med bildene du får ifra 700d så prøv å rediger de så kanskje du mer fornøyd. Jeg bruker Lightroom for å redigere bildene og det er veldig lett å bruke det programmet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Etter min erfaring så må bildene redigeres for å få eksepsjonelle bra bilder eller for å få ut potensialet i de.

Må er kanskje å ta litt hardt i, men helt enig i så og si alle bilder vil se bedre ut med noen enkle justeringer. Alternativt kan man bruke en profil i kameraet som gir kraftigere farger og mer kontrast, men det er mye enklere å legge på kontrast osv enn å ta det bort igjen hvis det blir for mye.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så og si alle bilder vil se bedre ut med noen enkle justeringer. Alternativt kan man bruke en profil i kameraet som gir kraftigere farger og mer kontrast, men det er mye enklere å legge på kontrast osv enn å ta det bort igjen hvis det blir for mye.

Det enkleste er å fotografere i RAW + JPG Fine - så får man både en nøytral versjon og en "jazza jpeg" hvis man eksperimenterer litt...med innstillingene i kamerahuset?!

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Etter min erfaring så må bildene redigeres for å få eksepsjonelle bra bilder eller for å få ut potensialet i de. Bildene blir ofte ganske så kjedelige (matte farger og ikke noe punch i) rett ut ifra kameraet, iallefall mitt (550d). Jeg har satt opp jpg filene på standard farge redigering og da blir bildene flate, men jeg tar også i raw og når jeg redigerer de og blir ferdig så kan faktisk bildene bli såpass forskjellige at man kan undre på at det er samme bilde.

Så hvis du ikke blir riktig fornøyd med bildene du får ifra 700d så prøv å rediger de så kanskje du mer fornøyd. Jeg bruker Lightroom for å redigere bildene og det er veldig lett å bruke det programmet.

Det fulgte med et redigeringsprogram med kameraet, men jeg har ikke sett på dette ennå. Husker ikke en gang hva det heter (er ikke hjemme nå). Men hvis det holder samme standard som objektivet som fulgte med kameraet, kan jeg nok bare se etter et annet program ... :hm:

(Fatter egentlig ikke poenget med å levere et objektiv med kameraet som senker kvaliteten totalt sett ...)

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Det følger med DPP redigeringsprogram på alle Canon kameraer, et helt greit program som lar deg gjøre alle de viktigste justeringene.

Hvis du tar bilder i raw kan du "fremkalle" de i DPP og bildene blir da eksakt like som JPG-bildene rett fra kameraet, fordelen er at du kan justere mye mer og forandre hvitbalansen uten kvalitetstap for så og bruke bildene som JPG-bilder.

Det finnes enormt mye opplæringesmedier angående DPP, Canon har en egen youtube-kanal som tar for seg alle mulighetene i DPP.

EOS-utility bruker du som fjernkontroll og til nedlasting av firmware.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fulgte med et redigeringsprogram med kameraet, men jeg har ikke sett på dette ennå. Husker ikke en gang hva det heter (er ikke hjemme nå). Men hvis det holder samme standard som objektivet som fulgte med kameraet, kan jeg nok bare se etter et annet program ... :hm:

(Fatter egentlig ikke poenget med å levere et objektiv med kameraet som senker kvaliteten totalt sett ...)

EF-S 18-135 er faktisk helt kurant optisk sett. Og - hovedklagen din mot objektivet var vel heller at du ville ha "enda mer zoom". Så høres det heller ut for meg at det er en god avveining for deg å ha objektiv med litt større brennviddeomfang enn vanlige kitobjektiver på 18-55mm.

Kikk litt på etterbehandling og oppskarping, og du vil se at bildekvaliteten er en hel del bedre på speilrefleksen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

EF-S 18-135 er faktisk helt kurant optisk sett. Og - hovedklagen din mot objektivet var vel heller at du ville ha "enda mer zoom". Så høres det heller ut for meg at det er en god avveining for deg å ha objektiv med litt større brennviddeomfang enn vanlige kitobjektiver på 18-55mm.

Kikk litt på etterbehandling og oppskarping, og du vil se at bildekvaliteten er en hel del bedre på speilrefleksen din.

Jeg skal innrømme at som helt uerfaren innen foto, ble jeg noe skuffet over zoomen på objektivet. Men da jeg forstod litt mer av ting og tang, så så jeg at skuffelsen min var basert på litt vel optimistiske og feilaktige ideer om zoomen på slike objektiv.

Men den skuffelsen jeg siktet til her, var bildekvaliteten i autofokus med dette objektivet. Jeg sammenlignet med mitt Panasonic DMC-TZ30, også i autofokus og samtidig under like forhold. Hvis man ser bort fra at zoomen var langt kraftigere på TZ-30, sitter jeg igjen med bilder hvor kvaliteten er i svak favør 700D. At bildene kan bli bedre med litt redigering, jo da, men bildene var rett og slett ikke spesielt skarpe, og det under tilnærmet ideelle lysforhold. Får jo da prøve meg litt fram med redigering og manuelle instillinger (når jeg endelig får tid/rekker å skrive litt her nå og da, men er ellers mye opptatt med jobb og annet).

Nå får jeg også snart det andre objektivet jeg bestilte, og har planer om å bestille det rimelige Canon 50mm fastobjektivet som det blir skrytt av (linket til lengre oppe her). Har også tenkt å skaffe meg et polafilter for demping av refleksjoner, og en passende solblender. Hva gjelder objektiv generelt, så får jeg komplettere etter hvert som jeg får kunnskaper, erfaringer og vet mer hva som er riktig for mine behov.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Det følger med DPP redigeringsprogram på alle Canon kameraer, et helt greit program som lar deg gjøre alle de viktigste justeringene.

Hvis du tar bilder i raw kan du "fremkalle" de i DPP og bildene blir da eksakt like som JPG-bildene rett fra kameraet, fordelen er at du kan justere mye mer og forandre hvitbalansen uten kvalitetstap for så og bruke bildene som JPG-bilder.

Det finnes enormt mye opplæringesmedier angående DPP, Canon har en egen youtube-kanal som tar for seg alle mulighetene i DPP.

EOS-utility bruker du som fjernkontroll og til nedlasting av firmware.

Takker for infoen, Nautica. Har funnet noen ganske bra nettsider om innføring i fotografering, og forstår litt mer nå. Kunne bare ønske jeg hadde mer tid og overskudd til å sette meg ordentlig ned og lære meg dette grundig. For tiden blir det en del til og fra, og da tyr jeg gjerne til youtube for å se ting litt mer praktisk.

PS! Har sett enkelte av Canons youtube-videoer, men skal følge linken din og få sett flere av dem etter hvert ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Men den skuffelsen jeg siktet til her, var bildekvaliteten i autofokus med dette objektivet. Jeg sammenlignet med mitt Panasonic DMC-TZ30, også i autofokus og samtidig under like forhold. Hvis man ser bort fra at zoomen var langt kraftigere på TZ-30, sitter jeg igjen med bilder hvor kvaliteten er i svak favør 700D. At bildene kan bli bedre med litt redigering, jo da, men bildene var rett og slett ikke spesielt skarpe, og det under tilnærmet ideelle lysforhold. Får jo da prøve meg litt fram med redigering og manuelle instillinger (når jeg endelig får tid/rekker å skrive litt her nå og da, men er ellers mye opptatt med jobb og annet).

Et speilrefleks er mer et verktøy en et enkelt kompaktkamera er, det er mange kriterier som er forskjellige på de to.

Det viktigste er nok dybdeskarphet, fokuspunkter og jpg-prosessering ut av kameraet.

Det er to hovedgrunner for at du ikke er fornøyd med bildene, den første er at du kan ha bommet med fokuset, et speilrefleks har et mye mindre område som er skarp en et kompaktkamera som gir mange meter med skarphet. andre grunnen er bevegelseuskarphet, men da lurer jeg på om du har brukt blits på begge, det ene kameraet eller ingen av de to.

Det er andre grunner også for at du ikke er fornøyd med bildene, men de to jeg har nevnt er nok de som forekommer hyppigst.

Eneste måten og få bedre resultat er noe innføring i kamerabruken, spesielt hvordan du skal sette fokuset.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er en god start: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Sett deg inn i konseptene om blender, lukker og ISO - og parker deretter gjerne programvalget i Av - så velger du blender og kameraet velger lukker. :)

Så bra ut den ja. Fant denne siden på torsdag, og fikk lest noe der;

http://www.fotoabc.rotne.no/

Synes den virket lett forståelig og oversiktelig. Av erfaring vet jeg at det ofte lønner seg å lese mer enn en nettside selv om denne nettsiden skulle dekke "alt". Selv ekspertene har ulike meninger, ideer, anbefalinger og tips, så er takknemlig for gode inputs ... :thumbup:

Skal selvfølgelig følge ditt råd her, og gjerne litt mer også av testing, eksperimentering og feiling for å lære.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Et speilrefleks er mer et verktøy en et enkelt kompaktkamera er, det er mange kriterier som er forskjellige på de to.

Det viktigste er nok dybdeskarphet, fokuspunkter og jpg-prosessering ut av kameraet.

Det er to hovedgrunner for at du ikke er fornøyd med bildene, den første er at du kan ha bommet med fokuset, et speilrefleks har et mye mindre område som er skarp en et kompaktkamera som gir mange meter med skarphet. andre grunnen er bevegelseuskarphet, men da lurer jeg på om du har brukt blits på begge, det ene kameraet eller ingen av de to.

Det er andre grunner også for at du ikke er fornøyd med bildene, men de to jeg har nevnt er nok de som forekommer hyppigst.

Eneste måten og få bedre resultat er noe innføring i kamerabruken, spesielt hvordan du skal sette fokuset.

Skal ha rådene dine her i bakhodet og ta en titt innom her i blant. Hva gjelder testingen/sammenligningen jeg gjorde med de to nevnte kameraer, så var det under så godt som optimale (lys)forhold (sollys kveld og åpent landskap med lite skygge eller direkte sol), men hvor jeg brukte en del zoom. Jeg kan ikke se at blits var av avgjørende betydning under disse forholdene. Hva gjelder fokus (og blits), så har jeg sikkert mye å lære ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at blits var av avgjørende betydning under disse forholdene. Hva gjelder fokus (og blits), så har jeg sikkert mye å lære ...

Blits er faktisk veldig avgjørende utifra lysforholdene på stedet, et blits-glimt utgjør omtrent en lukkertid på 1/4000 sec. så da får du ikke bevegelseuskarphet, det fordrer at lysforholdene er sådan at blitsen blir primær lyskilde.

Du kan si det sånn at i et normalt innelys vil et kamera gjerne bruke 1/40 sec. lukkertid og hvis man da blir det veldig fort bevegelsuskarphet, enten fra fotografen eller hvis det er bevegelige motiver. Bruker man blits under disse forholdene vil blits-glimtet utgjøre primær-lyskilde og da vil lukkertiden bli ca 1/4000sec. og alt vil bli skarp.

Men som du sier dette er noe man burde sette seg inn i og utforske på sikt, da får man så mye mer glede at et systemkamera.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at blits var av avgjørende betydning under disse forholdene.

Ikke jeg heller, ut fra det du beskriver. Under optimale forhold ville jeg ikke forvente stor forskjell i bildekvalitet, og et kompaktkamera som TZ30 gir veldig stor dybdeskarphet og prosesserer bildene mye "hardere" enn 700D med default verdier. Det gjør at bildene ofte kan virke skarpere. Å si mer blir bare spekulasjoner, men legger du ut et par eksempler og prøver å forklare hvilke forskjeller vi skal se på er det sikkert mange på forumet som kan gi deg en forklaring og kanskje forslag til hva/om du bør endre noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...