Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen olje og gass

Anbefalte innlegg

Hei, trenger all den hjelpen jeg kan få. Jeg har en "prøve-eksamen" på mandag, med tema olje og naturgasser. Jeg er den eneste i min klasse som skal ha denne muntlig eksamen med sensor, og sliter med selve begynnelsen. Jeg har pratet litt med faglæreren min, og han sier at jeg burde begynne med å fortelle om hvordan det ble dannet, men han ba meg også dra det helt tilbake til da jorda ble dannet. Han nevnte noe om at det først ble utviklet plnter, så encellede dyr, så tocellede. Dette kan jeg ikke noe om, og finner ingenting! Alle artiklene jeg finner forteller bare om selve omgjørelsen fra fossiler til olje, og trenger derfor hjelp.. Læreren min nevnte også noe med fotosyntesen i dette. Er det noen som har peiling, eller en link til noe? Hva som helst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og svært forenklet oppsummering:

Petroleum dannes av at kerogen (organisk materiale i sedimentære bergarter) blir begravet så dypt at temperaturen blir høy nok til at oljen og gassen blir "presset ut" og dermed strømmer oppover til den treffer noe den ikke kan strømme gjennom.

Det er ulike typer kerogen, avhengig av hva det blir dannet av.

Fra slb glossary:

The naturally occurring, solid, insoluble organic matter that occurs in source rocks and can yield oil upon heating. Kerogen is the portion of naturally occurring organic matter that is nonextractable using organic solvents. Typical organic constituents of kerogen are algae and woody plant material. Kerogens have a high molecular weight relative to bitumen, or soluble organic matter. Bitumen forms from kerogen during petroleum generation.

Kerogens are described as Type I, consisting of mainly algal and amorphous (but presumably algal) kerogen and highly likely to generate oil;

Type II, mixed terrestrial and marine source material that can generate waxy oil; and

Type III, woody terrestrial source material that typically generates gas.

Type IV gir ikke noe petroleum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...