Gå til innhold

Studere i utlandet: Hvilket fag bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Jeg skal studere noen måneder i Australia til neste skolesemester.

Her står jeg mellom valgmulighetene hvor jeg kan studere enten:

- Ex.phil/Ex.fac m/engelsk eller Engelsk: Anglophone Culture and Communication.

 

Er det noen som har erfaringer rundt disse fagene og har mulighet til å anbefale meg et av dem? Jeg vil gjerne ta et interessant studium. Likevel skal jeg studere gjennom Gostudy for å få et "utviklingsår", altså skal jeg begynne med en høyere utdanning året etter. Derfor trenger jeg ikke et så hardt studium, men hva tror dere er mest interessant?

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt å gå på universitetet senere, må du ha exphil. Har du tenkt deg på høyskole eller noe annet er det ikke nødvendig. Tar du exphil nå slipper du å ta det når du begynner å studere, og kan ta et annet fag i stedet (og bli litt tidligere ferdig med litt ekstra jobbing). Hva du velger å ta i Australia bør ha en sammenheng med hva du tenker deg videre.

 

Har du tenkt å gå feks. juss ved UiB får du ikke godkjent tidligere exphil, så vidt jeg har forstått. Og exfac har man ikke på realfagsstudier, man har heller matte. Så hvor mye utbytte du får av å ta fagene før du begynner å studere er litt hipp som happ. Men oppholdet er vel mest for opplevelsen og ikke det faglige.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du mener med om exphil fortsatt stemmer. At man må ha det på universitetet, eller at man ikke kan få godkjent tidligere exphil på juss?

Det med exphil på juss var i alle fall faktum for en jeg kjenner i høst da hun begynte på førsteåret. At man må ha exphil på universitetet generelt er obligatorisk alle steder jeg vet, utenom på Prosess- og gassteknologi ved UiT. Det er sikkert noen andre unntak også, men de er vel i mindretall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...