Tmz Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Usikker på om denne er postet riktig men prøver alikevel. Jeg har leid en leilighet i 2 år nå mens jeg studerer. Jeg leverte oppsigelse i slutten av mars med 3 måneders oppsigelse. Så i bunn å grunn leier jeg egentlig leiligheten ut juni. Egentlig skulle skolen vart til omtrent 20. juni og da tenkte jeg det var greit å ha leiligheten så lenge, men vi er egentlig mer eller mindre ferdig med skolen og jeg har kun en eksamen igjen på mandag før jeg har fullført alt. Er litt kjedelig å betale en måned jeg ikke bruker leiligheten da jeg må søke jobb osv i tillegg og de pengene hadde kommet gått med. Jeg regner egentlig med at jeg er jurdisk pliktig til å betale ut måneden, men er det frekt av meg å forhøre meg med huseier om at jeg f.eks betaler halv husleie mot at jeg flytter ut iløpet av neste uke? Dvs ferdig vasket og levert husnøkler iløpet av 8. juni? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Jeg tviler på at huseier er interessert i det med mindre han har en som vil flytte inn med en gang, det er jo kun inntektstap for hans del. Men det er jo ikke skader jo ikke å høre sålenge du ikke fremstiller det som et krav, for det kan du ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Ja, jeg vil si det er litt frekt. Det som ikke ville vært så frekt var å spørre om det var greit om du hjalp ham å finne noen til å ta over kåken innen oppsigelsestiden. Endret 29. mai 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Det er da på ingen måte frekt å spørre om han er interessert i dette, selv uten å tilby seg å hjelpe med finne ny leietaker. Kan hende ønsker huseier å bruke leiligheten selv eller til noe annet i denne perioden, eller kanskje har han mulighet til å finne ny leietaker nå? Så lenge du er høflig i formen (som nevnt over: Presenter et forslag, ikke et krav) så ser jeg ingen grunn til å la være. 6 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Å be om noe eller foreslå noe er aldri helt forskjellig fra å kreve noe. Det er implisitt at forslaget er rimelig, og i og med at det avviker fra normal praksis og i utgangspunktet er et rent tap for den ene siden, står jeg på at det er litt frekt. Litt. Lenke til kommentar
mund Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 det er ikke frekt, verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Ganske sikker på at huseier skal fortsette å leie ut, og jeg har hatt en god tone med huseier opp igjennom hele leieperioden. Hvordan det blir et rent tap for han skjønner jeg ikke. Eneste forskjellen blir jo at prosessen med å skaffe ny leieboer starter en måned før ? Jeg vil nå nesten påstå at det er en fordel for han å disponere leiligheten en uke ekstra med leieinntekter for denne uken. Sånn sett er det jo win win. Etter det han har sagt så virker det som han kanskje skal ordne et par ting i leiligheten før den blir leid ut på nytt også. Kommer selvsagt ikke til å fremlegge det som et krav. Endret 29. mai 2014 av Tmz Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Etter det han har sagt så virker det som han kanskje skal ordne et par ting i leiligheten før den blir leid ut på nytt også. Bare pass på at utleier ikke sier "ja, klart jeg kan forsøke å leie ut - bare gi meg nøkkelen", og så bruker noen uker på å pusse opp mens du fortsatt betaler leie. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 Jeg er egentlig avhengi av å få igjen depositumet da studielånet er slutt og jeg er arbeidssøker for tidspunktet. Så jeg kommer mest sannsynelig til å flytte ut uansett, men det behøver jeg ikke nevne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Prøv gjerne å avslutte leieforholdet, det koster deg ikke noe. Det kan jo hende det er helt greit. På den annen side er en avtale en avtale så om huseier sier nei så blir det sånn. Bare pass på at utleier ikke sier "ja, klart jeg kan forsøke å leie ut - bare gi meg nøkkelen", og så bruker noen uker på å pusse opp mens du fortsatt betaler leie. ... og det er feil fordi at ? Endret 29. mai 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Bare pass på at utleier ikke sier "ja, klart jeg kan forsøke å leie ut - bare gi meg nøkkelen", og så bruker noen uker på å pusse opp mens du fortsatt betaler leie. ... og det er feil fordi at ? Alternativet for utleier er at han bruker noen uker på å pusse opp etter at avtalen med TS opphører. I denne perioden kan ikke utleier leie ut leiligheten til andre. Hvis utleier ønsker rådighet over leiligheten før avtalen tilsier det bør han være åpen om det og bli enig med TS om en gjensidig fordelaktig ordning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Selvfølgelig har TS råderett sålenge han har betalt, men om han flytter ut i perioden ser jeg ikke noe galt i at eier kan utnytte tiden. Det er ikke værre enn at TS sier han vil flytte inne igjen så må oppussing avbrytes. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Selvfølgelig har TS råderett sålenge han har betalt, men om han flytter ut i perioden ser jeg ikke noe galt i at eier kan utnytte tiden. Det er ikke værre enn at TS sier han vil flytte inne igjen så må oppussing avbrytes. Utleier kan ikke ha rett til å benytte leiligheten til eget bruk samtidig som han krever leie. Og husk, ett av premissene for at leier gav fra seg nøkkelen i mitt eksempel var at utleier skulle "forsøke å leie ut" (før avtalen opphører). Selv uten en slik avtale er det urimelig å anta at leier mente å gi utleier rådighet over leiligheten i gave, slik at han kan gjøre som han vil med den. Hvis utleier ønsker å bruke leiligheten før avtalen opphører bør han be om tillatelse fra, og dermed antakelig betale, leier. Endret 30. mai 2014 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Nei, folk kan da ikke gi gaver eller forsøke å være effektive. Slikt vil vi ikke ha noe av. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Selvfølgelig har TS råderett sålenge han har betalt, men om han flytter ut i perioden ser jeg ikke noe galt i at eier kan utnytte tiden. Det er ikke værre enn at TS sier han vil flytte inne igjen så må oppussing avbrytes. TS har ikke bare råderett, TS har en eksklusiv råderett. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Ganske sikker på at huseier skal fortsette å leie ut, og jeg har hatt en god tone med huseier opp igjennom hele leieperioden. Hvordan det blir et rent tap for han skjønner jeg ikke. Eneste forskjellen blir jo at prosessen med å skaffe ny leieboer starter en måned før ? Jeg vil nå nesten påstå at det er en fordel for han å disponere leiligheten en uke ekstra med leieinntekter for denne uken. Sånn sett er det jo win win. Etter det han har sagt så virker det som han kanskje skal ordne et par ting i leiligheten før den blir leid ut på nytt også. Kommer selvsagt ikke til å fremlegge det som et krav. Nå vet jeg ikke hvordan leiemarkedet er der du bor, men å finne noen som kan flytte inn i en leilighet på under to ukers varsel er nok optimistisk! Dog, det kan jo hende at han allerede har funnet en leietaker som er klar til å flytte inn 1.juli, men som kan være interessert i å overta tidligere? Det beste du gjør er å snakke med utleier! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå