Gå til innhold

Religion; et alternativ til psykolog ved psykiske plager?

Anbefalte innlegg

"Det håp de ser i gud

Skal forsvinne i et hav av torner

De torner deres falske frelser

Engang følte spikret i sin skalle

Himmelen skal rakne

Og en fandens torden

Skal buldre og brake

Hans krefter vil røyne

Der Mørkets front

Beseirer lysets pest

Øyne vil renne i sorg

Når de innser at deres gud

Ikke lenger kan hjelpe

Det håp de så i gud

Er svunnet og vekk for alltid

De følger nå sin falske felser

Som fortsatt er bærer av en krone

Med torner

Men konge ble han ikke"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Det håp de ser i gud

Skal forsvinne i et hav av torner

De torner deres falske frelser

Engang følte spikret i sin skalle

Himmelen skal rakne

Og en fandens torden

Skal buldre og brake

Hans krefter vil røyne

Der Mørkets front

Beseirer lysets pest

Øyne vil renne i sorg

Når de innser at deres gud

Ikke lenger kan hjelpe

Det håp de så i gud

Er svunnet og vekk for alltid

De følger nå sin falske felser

Som fortsatt er bærer av en krone

Med torner

Men konge ble han ikke"

Fordi den eneste som vil være konge er satan selv. Og gjør alt for å tråkke på Gud. Dimmu borgir er jo en som tror han er konge selv. Og han snakker for seg selv i diktet også. For den gud han har nå er ingen sann Gud.

Mens Jesus var allerede konge før han kom til verden. Og gjett hvorfor de ønsket ham død. Johannes ble forresten halshogd. Gjett hvorfor.

Og hvis du er så mot forkynning, hvorfor skal du drive å forkynne din tro selv?

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du flere tusen hedninger ble halshogd i Verden? Det var mennesker som heller ville dø enn å tro på din gud. Og døde gjorde de.

Mulig du har misforstått hva ordet hedning betyr...Men du er ikke alene om det :) og ikke vet du hvilken Gud jeg tror på heller, så det så :p Men nå mener Mod at jeg har en agenda også hehe:) Vet egentlig om jeg skal le av det heller. Men jeg blir tydligvis misforstått. Ikke noe nytt akkurat... Men vet hvorfor ;) Gleder meg til de vise kommer :) Ha en god natt :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du flere tusen hedninger ble halshogd i Verden? Det var mennesker som heller ville dø enn å tro på din gud. Og døde gjorde de.

Mulig du har misforstått hva ordet hedning betyr...Men du er ikke alene om det :) og ikke vet du hvilken Gud jeg tror på heller, så det så :p Men nå mener Mod at jeg har en agenda også hehe:) Vet egentlig om jeg skal le av det heller. Men jeg blir tydligvis misforstått. Ikke noe nytt akkurat... Men vet hvorfor ;) Gleder meg til de vise kommer :) Ha en god natt :)

Hvilken gud tror du på?

Lenke til kommentar

Hvilken gud tror du på?

Litt vanskelig å svare på. Men jeg tror på en Gud som har lagt seg i mitt hjerte. Og som jeg ønsker å lytte til. Men jeg forstår ikke allikevel. Fordi noen ganger så tror jeg at jeg tror på den jesus trodde på. Og noen ganger så skjønner jeg det ikke og noen ganger så tror jeg det kun er en indre stemme fordi den har hjulpet meg å søke etter mye jeg har følt jeg har manglet. Og det får meg til å tro på en kjærlig Gud. Og da igjen siden jesus sin Gud var god så vil jeg ikke la være å tro på han heller, fordi også mye av det som står hjelper og gir næring også. Men det blir på en måte en vei. For min egen del og tro slik at jeg har det bra. Fordi jeg har opplevd mye vanskelig og vondt og gjør også fortsatt, men med Gud selvom jeg ikke vet kan jeg i hvertfall tro og da føler jeg meg ikke alene heller.

Og jeg vil tro på en god Gud som også kan lære meg å bli et bedre menneske.

Og hvis Gud finnes så tror jeg også at han har skapt alt. Men jeg vil tro han finnes, men det er ikke så lett å vite det egentlig. Men jeg velger og tro det fordi det er mye bedre :) Da får man alt godt. Har alltid trodd på Gud egentlig, men hvis jeg har hatt det skikkelig vanskelig da har ikke Gud vært så veldig god. Men nå så tror jeg at Gud vil så lenge jeg vil, som igjen kan bli litt sånn. "jeg er Gud" men allikevel jeg har stor tro på at Gud er mye mer enn meg og nå når jeg har begynte å lese mer i bibelen. Så blir "jeg er Gud" Også mer sant og det som står blir mer sant. Fordi Gud skapte oss i sitt bilde så det blir rett for meg. Vi er lik Gud. Samtidig som at man kan tro så mye om Gud. til at det går i det undelige fordi vi ikke vet. Men tror :) Det blir litt forksjell å tro, men det er kraft i tro :) Også kan vi tro hva vi vil :)

Men jeg tenker mye så det kan gå litt over styr hvis jeg ikke foholder meg til det som er sant. Og da kan jeg velge å tro at ting er sant :) Som feks at Gud finnes :) Og det har jeg valgt :)Også blir det også for meg at Jesus er sann fordi han var ett med Gud. Og den hellige ånd. Som for meg er et bilde på oss også :) Siden vi kan ha Gud i oss og med det også være åndelige av natur:)

Enn du? Hvilken Gud tror du på hvis du tror på en Gud?

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Fordi guden din er alt for svak, dum og intolerant til å ha skapt noe komplekst.

Hvorfor tror du alt det du tror?

Du får tro hva du vil.

Det andre blir for mye å ta opp her:) Dessuten har det ingen hensikt i å fortelle det heller :)

Endret av Sabell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Å bruke religion som substitutt for psykolog eller terapi, kan nok i mange tilfeller bare være et skittent knep for å fange inn folk i en sårbar situasjon. Har da støtt på nok mennesker i min tid som har hatt sterke religiøse overbevisninger og samtidig psykiske problemer. Det har vært åpenbart at kristendommen og de psykiske problemer har hatt sammenheng for disse menneskene. Å løse psykiske problemer med å pøse på religion, høres ut som en glimrende måte å enten gjøre problemene verre på, eller å med sikkerhet produsere en evangelist. Ikke bra å gå etter folk i en sårbar, påvirkelig situasjon.

:thumbdown:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å bruke religion som substitutt for psykolog eller terapi, kan nok i mange tilfeller bare være et skittent knep for å fange inn folk i en sårbar situasjon. Har da støtt på nok mennesker i min tid som har hatt sterke religiøse overbevisninger og samtidig psykiske problemer. Det har vært åpenbart at kristendommen og de psykiske problemer har hatt sammenheng for disse menneskene. Å løse psykiske problemer med å pøse på religion, høres ut som en glimrende måte å enten gjøre problemene verre på, eller å med sikkerhet produsere en evangelist. Ikke bra å gå etter folk i en sårbar, påvirkelig situasjon.

:thumbdown:

Man bruker ikke religion, man bruker tro. Og har med seg ryggen Gud som en støtte. Men det er vel ingen vits i å fortelle deg når du ikke vet hva det vil si har det vel? Du får ha din tro i fred og jeg min. Ganske enkelt ;) Men det er bortkastet å si når du ikke vet hva som skyldes feks psykiske plager ang religion. når du selv ikke er religiøs. Fordi da vet du egentlig ikke hva du snakker om, men tror du vet :) Og er det noen som er mer sårbare her i verden så er det barn. Fordi man blir kledd over huet hva alle tror at skal være, for så å finne veien hjem igjen å kle av oss alt det som har blitt kastet på oss. Noe som er enda verre enn å få høre om jesus og Gud! Og vi blir sånne får i ulveklær. Og med det blir flere og flere deprimerte får angst o.s.v fordi de ikke er hjemme i seg selv! Og da kan Gud vise veien hjem i gjen også! Noe som er usynlig for dem har kledd seg for godt sammen med slangen!

Og ikke gjorde du det noe bedre enn en kristen som truer med helvete heller!

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Man bruker ikke religion, man bruker tro. Og har med seg ryggen Gud som en støtte. Men det er vel ingen vits i å fortelle deg når du ikke vet hva det vil si har det vel? Du får ha din tro i fred og jeg min. Ganske enkelt ;)

Greit det, trådens navn var "religion", så det var det jeg forholdt meg til.

For å være ærlig, Sabell, så skjønner jeg egentlig ikke hva du mener vi skal tro på. Du siterer absolutt alt mulig, enda flere av disse tingene/kildene/religionene utelukker hverandre. For eksempel så forlanger Bibelens "Gud" eksklusiv tilbedelse (ingen andre guder enn meg), så hvordan kan du ta litt her og litt der og kaste alt i hop? Dårlig eksempel kanskje, men jeg vet jo du liker disse religionene, så kanskje det passer likevel: La oss si du liker bløtkake. Greit. La oss si du også liker fårikål. OK. Uansett om du liker begge disse tingene, så hører de ikke sammen. Men du blander dem, og syns det smaker like godt. Saken er at de er i seg selv ikke lagd for å bli spist sammen, i seg selv utelukker de å blandes. Hvorfor du synes alt smaker liker godt, og gjerne i en stor lapskaus, er noe jeg ikke helt forstår.

Nei, så lenge små jenter og gutter blir voldtatt over hele verden og sulter ihjel og lider på en måte vi ikke forstår, så syns jeg det med å Gud i ryggen egentlig kun er en egoistisk fantasi.

Ser forøvrig at startinnlegget ditt egentlig ikke reflekterer tittelen i så stor grad, jeg tok bare utg. punkt i tittelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man bruker ikke religion, man bruker tro. Og har med seg ryggen Gud som en støtte. Men det er vel ingen vits i å fortelle deg når du ikke vet hva det vil si har det vel? Du får ha din tro i fred og jeg min. Ganske enkelt ;)

Greit det, trådens navn var "religion", så det var det jeg forholdt meg til.

For å være ærlig, Sabell, så skjønner jeg egentlig ikke hva du mener vi skal tro på. Du siterer absolutt alt mulig, enda flere av disse tingene/kildene/religionene utelukker hverandre. For eksempel så forlanger Bibelens "Gud" eksklusiv tilbedelse (ingen andre guder enn meg), så hvordan kan du ta litt her og litt der og kaste alt i hop? Dårlig eksempel kanskje, men jeg vet jo du liker disse religionene, så kanskje det passer likevel: La oss si du liker bløtkake. Greit. La oss si du også liker fårikål. OK. Uansett om du liker begge disse tingene, så hører de ikke sammen. Men du blander dem, og syns det smaker like godt. Saken er at de er i seg selv ikke lagd for å bli spist sammen, i seg selv utelukker de å blandes. Hvorfor du synes alt smaker liker godt, og gjerne i en stor lapskaus, er noe jeg ikke helt forstår.

Nei, så lenge små jenter og gutter blir voldtatt over hele verden og sulter ihjel og lider på en måte vi ikke forstår, så syns jeg det med å Gud i ryggen egentlig kun er en egoistisk fantasi.

Ser forøvrig at startinnlegget ditt egentlig ikke reflekterer tittelen i så stor grad, jeg tok bare utg. punkt i tittelen.

Nå er det ikk jeg som har laget dette innlegget. Og for det første så er jeg dritt lei at folk dømmer utifra NULL erfaring! Gud er med for å kunne hjelpe andre ! Og uten kjærlighet til GUD vil det antaglig være umulig å kunne hjelpe noen. Fordi kjærlighet til Gud betyr også kjærlighet til seg selv: Elsk deg selv sa JESUS! Hele jorda består av kjærlighet og dt er nok mat til alle. Men det onde som foregår oppe i hodend på folk kan man ikke legge all religon skylden på! heller motsatt! Verken Gud eller religoner har skyld i noe som helst. Men hva som foregår opp i hjernen. At folk velger å tro på en Gud eller en blikkboks endrer ikke noe. fordi troen er en del av hva menneskene er uansett. men om hjernen har null jording så er man vel og flyr!

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Nå er det ikk jeg som har laget dette innlegget. Og for det første så er jeg dritt lei at folk dømmer utifra NULL erfaring! Gud er med for å kunne hjelpe andre ! Og uten kjærlighet til GUD vil det antaglig være umulig å kunne hjelpe noen. Fordi kjærlighet til Gud betyr også kjærlighet til seg selv: Elsk deg selv sa JESUS! Hele jorda består av kjærlighet og dt er nok mat til alle. Men det onde som foregår oppe i hodend på folk kan man ikke legge all religon skylden på! heller motsatt!

Hvis du mener jeg dømmer deg utifra null erfaring med deg, så greit, det har du rett i, jeg vet ikke hvem du er, det du sier forvirrer meg bare. Når det gjelder religion, så tar du feil. Jeg har så absolutt nok erfaring til å uttale meg om den vederstyggeligheten, og jeg vil til og med gå så langt som at du fornekter mye av det religionen er ansvarlig for. Dette gjør du ved å ta den at "hmmm...om noe ikke smaker godt, sier vi bare at det ikke er av Den Hellige Ånd". Tror jeg har spurt før, men: Hvorfor ville da Jesus og Gud i det hele tatt ha noe med den Bibelen å gjøre, hvis ca. halvparten av den var inspirert av Satan??

[Edit]

Ser forøvrig at dette er off-topic.

Endret av malmanomar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener jeg dømmer deg utifra null erfaring med deg, så greit, det har du rett i, jeg vet ikke hvem du er, det du sier forvirrer meg bare. Når det gjelder religion, så tar du feil. Jeg har så absolutt nok erfaring til å uttale meg om den vederstyggeligheten, og jeg vil til og med gå så langt som at du fornekter mye av det religionen er ansvarlig for. Dette gjør du ved å ta den at "hmmm...om noe ikke smaker godt, sier vi bare at det ikke er av Den Hellige Ånd". Tror jeg har spurt før, men: Hvorfor ville da Jesus og Gud i det hele tatt ha noe med den Bibelen å gjøre, hvis ca. halvparten av den var inspirert av Satan??

Nei men du dømmer meg utifra å være kristen. Jeg er ikke kristen dessuten heller. Fordi da ville jeg tenkt akkurat det samme som en annen kristen, men det gjør jeg ikke. Jeg tror feks ikke at Israel er meg og alle menneskene, men at det kan på et vis sammenlignes med. Jeg tror på helbredelse og jeg tror på Gud. Jeg tror på Gud ganske i likehet med hva jesus tenkte fordi det har ikke bare med det himmelske å gjøre men vår måte og transformeres på innvendig slik at vi kan på en måte være mer åndelige drømmende og være i ett med hva som er vår natur. Som barn er vi slike åpne vesener for alt melom himmel og jord. Og dette er også lyset vårt. helt til noen kommer å mørklegger vår "tro" der vi bli mer maskiner enn livsvesener av den kjærighet og natur vi er født i skapningen selv. og med kommer våre røtter fra hjertet som sprer seg og også kan bli trampet i hjel fordi vår natulige utviklingen der vi feks ser ting andre ikke ser og dermed er mottagelige får sine røtter kuttet av.......som da vil holde vårt lys livsbarnet i fangenskap, for så å kunne utvikle angst o.s.v fordi dette er "fantasi" Og da mellom virkelighet og åndelighet får to krefter å skille i mellom. Den naturligesom er fanget og den unaturlige som er bygget på det "materielle" SLIK er det. Visste du feks i gamle dage så skulle barn være stille. STILLE

Og da med religon kan religion og denne "materielle" forårsake psykiske lidelser. fordi vi blir slått mellom to verdener i oss selv. Men også en til som grenser til mer untarlighet. Der man har den onde form for en så overbevist tro at alt er tolket dithen TIL oss i dag. pga sammenligningevne. og som igjen kan føre det i feil vinkling. At en kristen blir feks utestengt etter å ha vært kristen det er mange eksempler på det i Jehovas...Dette fordi troen er blitt til overbevsining som igjen kan være farlig. Og man klare verken se dybde eller høyde. Som feks en kan ikke være kristn og samtidig hate en. eller forvente noe av en annen. Fordi det er ikke sånn Guds kjærlighet er...

Og med tanke på Jesus så var det ikke jesus som skev bibelen. Jesus ville sette oss fri. Og ville at alle barna skulle komme til ham og at det var barna han ofte pekte på. Og med våre syn kan vi alle alle mennesker finne noe som kobler oss mot en sannhet i oss selv fordi vi ønsker en vei. Og da finner man enten jesus eller james dean so on. Bibelen forteller oss om Jesus. Gud kan komme fra de fleste steder. Og med vår tro finner vi vår forbindelse til å føle oss i behag. Og så lenge vi er mange like har vi også mange like behov. Du finner din i å motstå bibelen feks sammen med flere. Mens andre finner vise ting i bibelen og andre tror på bibelen andre lever utfra bibelen o.s.v men det er tro og for den som har den tro man har blir ofte troen en sannhet for den som tror det og det. Men det trenger ikke å bety at roten til ondskap er religion. Fordi det er menneskene som har bygget den verden vi har i dag!

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke tanken på at mennesker skal være droner for å tilbe en asiatisk gud som noen menn skrev om for mange tusen år siden. At jesus ønsker å slavebinde alle mennesker. Og de mennesker som nekter vil bibelens gud drepe i milliontall. Bibelens gud går ikke av veien for å drukne hele planeten dersom menneskene ikke tilber ham. Og det føles helt galt at dersom noen mennesker har en skade som kroppen reparerer så er dette helbdredelse, mens når tusener av mennesker dør av kreft så er det ikke heldredelse. Det er et steg tilbake i en fantasivirkelighet der man ser sammenhenger ut av kontekst og der alt kan skje, men man bryr seg ingenting om å vite noe av hvorfor det skjer eller hvordan det kan skje. Et tegn på at troen på helbredelse bare er løgn og ignoranse?

Å si at definisjonen av å være kristen er å tenke likt som alle andre kristne er helt feil. Det er ikke definisjonen. Og man kan fint være kristen uten å tenke likt som noen andre mennesker.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke tanken på at mennesker skal være droner for å tilbe en asiatisk gud som noen menn skrev om for mange tusen år siden. At jesus ønsker å slavebinde alle mennesker. Og de mennesker som nekter vil bibelens gud drepe i milliontall. Bibelens gud går ikke av veien for å drukne hele planeten dersom menneskene ikke tilber ham. Og det føles helt galt at dersom noen mennesker har en skade som kroppen reparerer så er dette helbdredelse, mens når tusener av mennesker dør av kreft så er det ikke heldredelse. Det er et steg tilbake i en fantasivirkelighet der man ser sammenhenger ut av kontekst og der alt kan skje, men man bryr seg ingenting om å vite noe av hvorfor det skjer eller hvordan det kan skje. Et tegn på at troen på helbredelse bare er løgn og ignoranse?

Tro kan helbrede. man trenger ikke tro på Gud av den grunn!

Lenke til kommentar

Jeg antar at alt du sier er løgn, så når du sier at tro kan helbrede uten andre kilder enn din påstand fra en anonym forumkonto så regner jeg med at du forventer at jeg antar at det du sier er løgn.

Tro kan ikke helbdrede. Alle som har dødd av kreft er eksempel på det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg antar at alt du sier er løgn, så når du sier at tro kan helbrede uten andre kilder enn din påstand fra en anonym forumkonto så regner jeg med at du forventer at jeg antar at det du sier er løgn.

Tro kan ikke helbdrede. Alle som har dødd av kreft er eksempel på det.

Nei ikke så lenge du tror det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...