Gå til innhold

Religion; et alternativ til psykolog ved psykiske plager?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen sann tro.

Hvordan blir det til at det blir som kreft i hjernen for deg? For det er jo noe som gjør at du tenker sånn. Skjønner ikke helt hva som menes med det, men du føler det er feil og ha tro kanskje?

Må ut en tur nå...Men det er interessant det du sier. så kommer og ser om du har svart etterpå :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Er ikke feil å ha tro, men jeg vet ikke noe om "sann tro" og er isåfall ikke klar over om jeg har det.

Men det kan fort oppstå problemer med tro, for eksempel når man lar sin tro gå ut over andre. Mange mennesker bruker mye tid på å plage andre mennesker med sin ubetydelige tro. Og det går riktig ille når man erstatter profesjonell hjelp med tro.

For eksempel "jeg trenger ikke ringe til brannvesenet, min tro vil hindre huset i å brenne ned". Eller "jeg trenger ikke gå til legen, bønn vil helbrede sykdommen". Eller "jeg trenger ikke psykolog, gud snakker til meg i hodet mitt og vil hjelpe meg istedenfor".

Og særlig ille blir det når man anbefaler andre sin egen tro som erstatning for profesjonell hjelp. Da er vi på grensen til det kriminelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se at teksten sier at Paulus har spottet den hellige ånd. Kan du være vennlig å sitere der dette skjer? Jeg finner det ikke. Og ser derfor ikke hvorfor dette er relevant.

Jeg ser at du skriver at Paulus spottet den hellige ånd. Men da kan jo jeg med like stor riktighet si at Paulus ikke spottet den hellige ånd. Og dette handler ikke om hva du sier. Du vil vel også gjerne si det slik at det støtter opp om din tro.

For å kome vidare her føler eg du bør forklare meir kva du sjølv meiner er "å spotte Anden". Eg ønskjer ikkje å kverulere eller å leggje ord i munnen på deg. For meg synest det opplagt at ein person som assisterer ved steining av kristne (feks Stefanus) spottar DHA som bur i alle kristne.

Er ikke feil å ha tro, men jeg vet ikke noe om "sann tro" og er isåfall ikke klar over om jeg har det.

Men det kan fort oppstå problemer med tro, for eksempel når man lar sin tro gå ut over andre. Mange mennesker bruker mye tid på å plage andre mennesker med sin ubetydelige tro. Og det går riktig ille når man erstatter profesjonell hjelp med tro.

For eksempel "jeg trenger ikke ringe til brannvesenet, min tro vil hindre huset i å brenne ned". Eller "jeg trenger ikke gå til legen, bønn vil helbrede sykdommen". Eller "jeg trenger ikke psykolog, gud snakker til meg i hodet mitt og vil hjelpe meg istedenfor".

Og særlig ille blir det når man anbefaler andre sin egen tro som erstatning for profesjonell hjelp. Da er vi på grensen til det kriminelle.

Eg er samd i at trua ikkje bør vere ei erstatning for profesjonell hjelp, og eg ser heller ikkje på ei slik haldning som spesielt bibelsk. Dette får meg igjen til å tenkje på då Jesus vart freista av Djevelen i øydemarka: "Då tok djevelen han med seg til den heilage byen, sette han på det ytste hjørnet av tempelmuren og sa: «Er du Guds Son, så kast deg utføre! For det står skrive: Han skal gje englane sine påbod om deg, og dei skal bera deg på hendene, så du ikkje støyter foten på nokon stein.» 7 Men Jesus svara: «Det står òg skrive: Du skal ikkje setja Herren din Gud på prøve.»" (Matt 4,5-7)

Å ikkje motta profesjonell hjelp er veldig likt å hoppe frå ein høg mur utan sikring. Vi har fått påbod om å be og salve sjuke: "Er nokon av dykk sjuk, skal han kalla til seg dei eldste i kyrkjelyden, og dei skal be over han og salva han med olje i Herrens namn. 15 Då skal bøna, beden i tru, berga den sjuke, og Herren skal reisa han opp. Og har han gjort synder, skal han få dei tilgjevne." (Jak 5,14f) Dette skal imidlertid ikkje vere ei erstatning, men eit supplement til anna hjelp (som Gud òg kan verke gjennom). Noko anna vil vere å setje Gud på prøve.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

For å kome vidare her føler eg du bør forklare meir kva du sjølv meiner er "å spotte Anden". Eg ønskjer ikkje å kverulere eller å leggje ord i munnen på deg. For meg synest det opplagt at ein person som assisterer ved steining av kristne (feks Stefanus) spottar DHA som bur i alle kristne.

Dersom Paulus ikke spottet den hellige ånd, noe som du påsto at han gjorde, så er det ikke rart han ble tilgitt. Ingen steder i bibelen står det at man ikke kan bli tilgitt bare for å spotte.

Men det står helt tydelig at om man spotter den hellige ånd, så kan man aldri noen sinne bli tilgitt. Så jeg ser virkelig ikke hvordan eksempelet med Paulus skulle bevise noe som helst her.

Jeg er ikke enig i at å benekte den hellige ånd er det samme som å steine kristne. Da kunne det like gjerne stått "den som steiner kristne kan aldri bli tilgitt". Det er ikke det det handler om her.

Men jeg kan jo godt forstå at du ønsker å vri og vrenge på en ganske tydelig setning, dersom det som står i bibelen ikke stemmer overens med din tro. Du ønsker selv at alle skal bli tilgitt for absolutt alt, men bibelen har et klart unntak som motsier dette.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig :) Men med tro kan man faktisk helbrede det meste som går på sinnet mener jeg fordi tro hører til det psykiske og går på sinnet :)Mens andre igjen virkelig har store lidelser på sinnet og ikke evnen til å se hva som er galt engang. men der kan også tro komme inn og helbrede tror jeg :)Hvis det blir rett for den som har lidelsene. Og da kan Gud for så vidt bli det som er rett også. Men det trenger ikke nødvendigvis være Gud. Selvom man tror det er det :) Men Gud er mye for den som tror på Gud. Men man ersatter gjerne en kraft vi feks ikke vet hva er med Gud. Og denne kraften blir derfor det Gudommelige med navnet Gud. Og det er mye som skjer uten at vi vet hva som kan skje. Og på en annen tid så tror jeg de klarte å slukke branner med sinnet også, men at det var en kraft iboende som vi kanskje har mistet ved evolusjonen m.m:) Men jeg tror den kan bli gitt oss en gang igjen :)Og jesus hadde helt sikkert klart det :) For han klarte det meste :)Og det kan vi også om vi blir som jesus tror jeg:)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Med tro kan man nesten ikke helbrede noe som helst og det kan være direkte skadelig mener jeg fordi tro ikke nødvendigvis hjelper på alvorlige lidelser.

Tro trenger absolutt ikke være skadelig, men det kommer an på hva man tror om det er til skade eller ikke å gjøre.

Så det du sier nå er bare tull.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med tro kan man nesten ikke helbrede noe som helst og det kan være direkte skadelig mener jeg fordi tro ikke nødvendigvis hjelper på alvorlige lidelser.

Jeg personlig vet at du tar feil, men antar at det spiller liten rolle for din bestemthet i spørsmålet

Litt morsomt med bruken av ordet "tro" - når man snakker utenom livssyn, så er det få som er uenige om at det å ha tro på hva man holder på med, er en viktig positiv faktor for å få det til. Men når vi snakker om disse troende, nei da er tro bare noe tull og fjas som såkalte "fornuftige" for all del ikke må befatte seg med, go figure .. :)

Lenke til kommentar

Dersom Paulus ikke spottet den hellige ånd, noe som du påsto at han gjorde, så er det ikke rart han ble tilgitt. Ingen steder i bibelen står det at man ikke kan bli tilgitt bare for å spotte.

Men det står helt tydelig at om man spotter den hellige ånd, så kan man aldri noen sinne bli tilgitt. Så jeg ser virkelig ikke hvordan eksempelet med Paulus skulle bevise noe som helst her.

Jeg er ikke enig i at å benekte den hellige ånd er det samme som å steine kristne. Da kunne det like gjerne stått "den som steiner kristne kan aldri bli tilgitt". Det er ikke det det handler om her.

Men jeg kan jo godt forstå at du ønsker å vri og vrenge på en ganske tydelig setning, dersom det som står i bibelen ikke stemmer overens med din tro. Du ønsker selv at alle skal bli tilgitt for absolutt alt, men bibelen har et klart unntak som motsier dette.

Dersom denne setninga er så tydeleg for deg, hadde det vore fint om du kunne forklare nærare kva du meiner er å spotte Anden. Kan du gi eksempel på dette?

Utifrå kontekst ser vi at Jesus i Markus 3 talar til farisearane, som hevda at Jesus gjorde under ved hjelp av mørke makter. Mark 3,30: "Dette sa han fordi dei hadde sagt: «Han har ei urein ånd i seg." Det er altså underforstått at å hevde Guds kraft kjem frå djevelen i følgje Jesus er å rekne som spott mot Anden.

Kvifor er Paulus relevant seier du. Paulus var sjølv farisear og skriftlærd til felles med gruppa Jesus kritiserer i Markus 3. Før Stefanus vart steina seier han til mellom anna Paulus: "Stivnakkar som de er, og uomskorne på hjarta og øyro! Alltid står de Den Heilage Ande imot, de som fedrane dykkar." (Apg 7.51). Dersom du påstår at det er skilnad mellom å stå DHA imot, og å spotte DHA, må du gjerne forklare denne skilnaden.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

http://www.bibelsk-tro.no/10-01-09.htmlGuds ord taler både om tilgivelig og utilgivelig synd. Jesus tok all verdens synd og skyld på seg. Derfor er det tilgivelse for alle synder, bortsett fra spott mot Den Hellige Ånd. Det vil si å spotte, forakte og forkaste Guds Ånd som har til oppgave å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom.

Syndefallet og Jesu frelsesverk

Det mest tragiske og fatale som har hendt menneskeslekten er syndefallet. Da Adam, menneskeslektens representant, var ulydig mot Gud og falt i synd, kom synden og døden inn i verden med ufattelige konsekvenser for alt det skapte. Hvert menneske er dermed født med arvesynd. Luther sier at mennesket er innkrøket i seg selv. Følgelig er mennesket en synder som daglig gjør synd i tanker, ord og gjerninger.

For å frelse den fortapte menneskeslekt sendte Gud sin enbårne Sønn, Jesus Kristus, til jord. Ved sin fullkomne forsoning tok Jesus all synd og skyld på seg og døde for alle mennesker. Derfor har Jesus åpnet veien til himmelen for alle som tar sin tilflukt til ham og lar seg døpe. Alt er ferdig fra Guds side. Den Hellige Ånds oppgave er å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Siden alle mennesker er syndere og ikke kjenner Gud, vil Den Hellige Ånd avsløre menneskenes ugudelighet og synd og peke på Jesus Kristus og hans forsoningsverk.

Fariseernes beskyldning mot Jesus

I Mat 12,22-32 leser vi om en besatt som Jesus helbredet. Da folkemengden undret seg og antydet at Jesus var Davidssønnen, grep fariseerne hurtig inn og hevdet at det var ved Be`elsebul, de onde ånders fyrste, at han drev de onde ånder ut. Jesus visste hva de tenkte og avslørte dem med en gang ved å si at hvert rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde. ”Dersom nå Satan driver Satan ut, da er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da riket hans bli stående? (v. 26). Videre sier Jesus: ”Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere” (v. 28). Fariseerne lærte at hvor de onde ånder blir drevet ut, der kommer Guds rike. Følgelig hevdet de her noe som var imot deres egen lære eller oppfatning. Dermed ble deres usannhet avslørt.

Jesus advarer dem og sier: ”Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få forlatelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli forlatt” (v. 31). Fariseerne stod med andre ord i fare for å spotte Den Hellige Ånd. Jesus sier at den som taler mot Menneskesønnen, skal få forlatelse, men den som taler imot Den Hellige Ånd, skal ikke få forlatelse, verken i denne tidsalder eller i den kommende. Dette var en klar og utvetydig advarsel om at de var i en alvorlig og kritisk situasjon. Dersom de fortsatte med de alvorlige beskyldningene mot Jesus, etter at han hadde påvist hvor uholdbare de var, ville det føre til spott mot Den Hellige Ånd.

Hebreerbrevets omtale om spott

I Hebreerbrevet finner vi spott av Den Hellige Ånd omtalt to steder. I Heb 6,1-8 advares det mot frafall. Det tales først om barnelærdommen, og det oppfordres til å gå videre mot det fullkomne.

I vers 4 tales det om dem som er blitt opplyst og dermed hadde sett sin sanne stilling og fått tatt imot Guds nåde. Gud hadde latt lyset skinne i deres hjerte (2 Kor 4,6) De hadde gått over fra mørket til lyset. De hadde også smakt den himmelske gave og dermed fått sett hva det himmelske innebærer for den troende. De hadde også fått Den Hellige Ånd som gis til enhver som tar imot frelsen i Jesus Kristus. De hadde også smakt Guds gode ord fra de kom til liv i Gud. Brødet fra himmelen hadde de fått tatt til seg og visste hva ordet sier både om livet her på jord og om evigheten sammen med Gud, hvor alt er harmoni og glede. De hadde også erfart og forstått verdens krefter. Verden som ligger i mørket hvor synden og dødens lov hersker, og det endelige oppgjør mellom Gud og Satan nærmer seg.

De som hadde opplevd alt dette og så faller i fra ved en bevisst vilje og handling vender seg bort fra Jesus Kristus, de kan ikke fornyes til omvendelse lenger. De som gjør dette er fortapte fordi de på nytt korsfester Guds Sønn for seg. Det vil si at de ikke korsfester Jesus fysisk igjen som den gang på Golgata, men de gjør det for seg personlig. Det vil si at de bifaller korsfestelsen av Jesus og samtykker i hva som ble gjort på Golgata mot han. Ved sin holdning og handling gjør de Jesus Kristi offer til offentlig spott og forakt. Deres handling vitner om at Golgataverket er bare et skuespill som en kan spotte og latterliggjøre for hele verden.

I Hebreerbrevet 10,26-27 leser vi: ”For dersom vi holder på og synder med vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da er det ikke lenger tilbake noe offer for synder, men bare en forferdelig gru for dom, og en nidkjærhetens brann som skal fortære de gjenstridige”.

For dem som har lært sannheten, Jesus Kristus og Guds ord, å kjenne og som med viten og vilje synder og gjør imot hva Guds ord sier, de er uten håp. For Jesus tok en gang for alle all verdens synd på seg, men når en likevel fortsetter å synde med vilje, da er det ikke noe offer som kan gis for å bøte på dette. Da er en fortapt, og denne forferdelige situasjon medfører subjektivt, en forferdelig gru for dom, og en nidkjærhetens brann som Gud skal fortære de gjenstridige ved.

Når noen i Den gamle pakt hadde brutt Mose lov for eksempel ved avgudsdyrkelse, fikk de dødsstraff etter to eller tre vitners utsagn (5 M 17,2-7). Avgudsdyrkelse er en fornektelse av og et brudd med pakten med Gud. Derfor sier Guds ord om den frafalne i nytestamentlig tid: ”Hvor meget verre straff tror dere da den skal aktes verd, som har trådt Guds Sønn under føtter og foraktet paktens blod, det som ble helliget ved, og har spottet nådens Ånd?” (Heb 10,29). Når det gjelder frafallets synd, nevnes det her tre forhold. For det første å trå Guds Sønn under føtter, det vil si fullstendig å forkaste Jesus, Guds enbårne Sønn og verdens eneste håp, som er ”åpenbart en gang ved tidenes ende for å bortta synden ved sitt offer” (Heb 9,26). For det andre er det å betrakte paktens blod som vanhellig selv om en tidligere hadde opplevd blodets helliggjørende virkning (Heb 9,14; 10,10; 13,12). For det tredje er det å forakte Den Hellige Ånd som meddeler nåden. De som faller fra, vender seg bort fra Guds nåde. ”Å håne nådens Ånd er å forakte ham, slik jødene gjorde på Jesu tid (Mat 12,24), det er å betegne hans ytringer som verk av en ond ånd”(Studiebibelen IV side 495).

Spott mot Den Hellige Ånd er en tilstand

All synd som begås er synd mot Den treenige Gud. Det å spotte Den Hellige Ånd er ikke en gangs tilfelle, men det er noe som skjer flere ganger over tid. Det er med andre ord en tilstand. Vi har før nevnt hvordan Jesus advarte fariseerne om at de var i ferd med å spotte Ånden ved sin beskyldning om at det var ved Be`elsebul han drev ut de onde åndene. I Hebreerbrevet advares det mot frafall. Det består i en bevisst handling og villet opprør mot det man har opplevd ved gjenfødelsen og det nye liv. Man vender seg bevisst fra Jesus, verdens eneste håp, og hans forsoning. Da må man også ta konsekvensene av dette opprør eller brudd med Guds Sønn på dommens dag.

Karl K. Riis skriver i sin bok ”Sjælesorg blandt unge” (Dansk Luthersk Forlag 1973) om bespottelse av Den Hellige Ånd og sier: ”Det er bespottelse, når man af Guds Ånd er fuldt overbevist om Guds kærlighed, Jesu frelse, himmel og helvede og til trods for denne overbevisning, taler imod, bevidst og villet vender sig bort, definitivt – ligesom farisæerne, der var overbeviste om, hvem Jesus var, og dog siger, at Han står i ledtog med den onde. Dette er farligt, for det er vejen ind i forhærdelsen, hvor hjertet er kapslet ind i forhærdelsens stål og har gjort sig stolt. De har sagt Kristus et definitivt nej. De har fred i deres synd. De kan ikke nås mere” (side 69).

Hva slags mennesker kan falle i denne synd ?

Vi ser at troende mennesker som bevisst, overveid og med vilje vender seg bort fra kristendommens sannhet, spotter Den Hellige Ånd. Dette bør få oss til å tenke på alvoret i denne situasjonen med frykt. Luther sier: ”Hvor denne frykt ikke er, er faren til stede for å falle i utilgivelig synd”. Videre sier han: ”Denne hellige frykt er for enhver kristen som en beskyttende mur mot alle Satans anslag”.

Når det gjelder dette spørsmålet, møter vi denne angst og frykt særlig hos følsomme og nervøse mennesker. Men vi møter det også hos andre i vanskelige livssituasjoner hvor problemer på mange områder tårner seg opp, og mørket siger inn over tanker og sinn. Det kan også hende med sunne og sanne kristne i anfektelsens mørke hvor den onde setter inn og skyter sine brennende piler, for å få den enkelte troende til å gi opp i fortvilelse, mismot og håpløshet.

Også vantro mennesker som har stått Guds kall imot mange ganger, kan få den tanken at en har gjort den utilgivelige synd. Men de som virkelig har begått den utilgivelige synd, vil ikke bekymre seg over det, men fortsette med å spotte (2 Pet 3,3-4; 1 Tim 4,1-2; Jud 18).

Frykten eller angsten for å ha begått den utilgivelige synd, er det beste kjennetegn på at en ikke har gjort den. Dette bør en merke seg og gjerne bruke i sjelesørgeriske situasjoner overfor andre.

Det er alltid en fare for at gjenfødte kristne kan falle fra og begynne å spotte og forakte det de trodde på før. Når en messiansk jøde vendte tilbake til jødedommen, skulle han offentlig, bevisst og med vilje forbanne Kristus. Dette er å spotte Den Hellige Ånd. På samme måte vil et frafall skje for en kristen ved en bevisst og ønsket handling selv om frafallet begynner i det skjulte og fortsetter til det blir åpenbart. Men at noen mennesker som kommer bort fra Jesus Kristus, kan komme tilbake igjen taler Guds ord om (se Åp 3,1-3). Med andre ord har de da ikke begått den utilgivelige synd, men gjerne glidd bort fra samfunnet med Gud uten at det var et bevisst ønske eller vilje som lå bak. Men selvsagt vil Satan utnytte denne situasjonen og prøve å innbille den frafalne at han/hun har begått den utilgivelige synd, slik at vedkommende gir opp og blir uimottakelig for Guds kall til å komme tilbake og bli frelst.

Avslutning

La oss gjøre det klart at Gud vil at alle mennesker skal bli frelst. Derfor sendte han sin Sønn til jord for at alle som tror på han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Det er Den Hellige Ånds oppgave å kalle menneskene ved evangeliet, opplyse, helliggjøre og oppholde de troende i Guds forsamling. Men når en gjenfødt kristen bevisst og villet forkaster Den Hellige Ånds gjerning og faller fra og blir værende i denne tilstand, da har vedkommende gjort den utilgivelige synd og kan ikke oppreises til et nytt liv i Jesus Kristus. Vantro mennesker som hele tiden skyver Guds kall fra seg, gjør sitt hjerte hardere og hardere og forherder seg til slutt fullstendig overfor Den Hellige Ånds gjerning. De spotter dermed Den Hellige Ånd og da er det ikke noe håp om frelse lenger, men en evig fortapelse venter. Men ennå lyder Herrens kall til frelse for dem som ikke har forherdet seg. Men frafalne som har glidd bort fra Gud uten bevisst og med vilje, kan få komme tilbake ved å erkjenne og bekjenne sitt frafall og ta sin tilflukt til Jesus igjen. Til alle kristne som er i angst og redsel for å ha gjort den utilgivelige synd, er det et tegn på at de ikke har spottet Den Hellige Ånd. Men det er viktig å gå til Jesus med alle ting og utøse sitt hjerte for ham. Han vil lede videre, både i gode og vonde dager mot målet.

Endret av Sabell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan først bli tilgitt hos Gud og få del i hans helligdom. Men spotter vi da jesus vil vi falle fra. Det sier seg jo selv. At vi faller fra om vi spotter Jesus etter at vi har tatt i mot ham, men så ikke vil ha han igjen. Da blir vi de frafalne...Og derfor henger oss selv på korset. Åndelig sett. Og det kan vi derfor ikke få tilgivelse for om vi først vet at det vi gjør også er galt. Men vet vi ikke da kan vi bli tilgitt igjen...

Men det som er viktig er og ikke gå i mot den hellige ånd og Guds ord når vi først har kommet til ham. Fordi det blir spott mot oss selv på et vis.(jesus) fordi jesus har vi valgt å ta imot. Fordi Gud og mennesket blir da ett. Og Gud vil ikke at vi skal gjøre ondt som å spotte den hellige ånd. Og det kan være feks å vite at man gjør noe galt, allikevel gjøre det og derfor går i mot Guds ord. Fordi da "dreper" vi oss selv. Og det vil ikke Gud oss for Gud vil være sammen med oss :) Og vil oss alt godt. Og Jesus er den veien til Gud. SÅ når de spottet jesus spottet de også den hellige ånd fordi Jesus snakket sant. Guds ord...Og jesus hang seg på korset for dem alle. SÅ de ble tiligitt. Og da forlot Gud ham ham...Fordi Jesus ropte gud hvorfor har du forlatt meg. men han spottet da seg selv, for at vi skulle få evig liv. Men han kom opp til Gud igjen...Fordi han hadde ikke synd men tok på seg all verdens synd. Og så døde han, men stod opp igjen. Og derfor tror jeg nå alle kan bli tilgitt igjen også...Om de så spotter Gud. Fordi jesus sier også tilgi dem for de ikke vet hva de gjør. Da dem hang han på korset. Og han snakket gjennom den hellige ånd med Gud. Og med frelsen og tro at jesus ble hengt på korset for vår synd blir vi også levende. for vi må dø for jesus på et vis. Oss selv og bli født på ny. Slik at Jesus blir vår Herre Gud. renset ved den hellige ånd. Og det gjorde Jesus selv også ved å bli døpt av Johannes.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

God og grundig artikkel. Det er viktig å poengtere det som her vert nemnd at spott av Anden ikkje er ei enkeltsynd, men ein tilstand. Dersom ein tidlegare spottar kjem til tru, vil han ergo forlate denne tilstanden og få full forlating for syndene sine.

Kan eg spør kva kyrkjesamfunn du er tilknytta?

takk for det Cair Paravel:)

Ble litt opptatt i telefonen...Ble litt sånn lure på hvilket kirkesamfunn jeg hører til. For jeg går ikke i kirken så mye, men tilhører statskirken siden jeg er døpt der og som barn ble jeg velsignet ett annet sted. men dit går jeg aldri. Og nå i år har jeg vært i en kirke fire ganger :) Men jeg vil gå å se rundt mer :) Men den jeg har vært i nå er veldig givende og fyller min tro på et vis:) Så vil dit i morgen også. Og det er OKS :) Men så spurte jeg mens jeg snakket i telefonen Gud fordi jeg ikke helt hva jeg hører til riktig og da sa Gud hva jeg tilhører og han sa seg :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

takk for det Cair Paravel:)

Ble litt opptatt i telefonen...Ble litt sånn lure på hvilket kirkesamfunn jeg hører til. For jeg går ikke i kirken så mye, men tilhører statskirken siden jeg er døpt der og som barn ble jeg velsignet ett annet sted. men dit går jeg aldri. Og nå i år har jeg vært i en kirke fire ganger :) Men jeg vil gå å se rundt mer :) Men den jeg har vært i nå er veldig givende og fyller min tro på et vis:) Så vil dit i morgen også. Og det er OKS :) Men så spurte jeg mens jeg snakket i telefonen Gud fordi jeg ikke helt hva jeg hører til riktig og da sa Gud hva jeg tilhører og han sa seg :)

Det er bra du har funne ein stad du synest er oppbyggjeleg :) Eg også kjem frå ein evangelisk luthersk samanheng. Viss du har lyst å snakke om andre ting, må du berre sende pm. Så vert det ikkje off topic i denne tråden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bra du har funne ein stad du synest er oppbyggjeleg :) Eg også kjem frå ein evangelisk luthersk samanheng. Viss du har lyst å snakke om andre ting, må du berre sende pm. Så vert det ikkje off topic i denne tråden.

Tusen takk for det Cair Paravel. Og kjempe trivelig og det må bare du gjøre også når du vil snakke om noe annet :)

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

pvgup

Jeg skulle si at julenissen og Gud er to vidt forkjellige fordi med Gud så møter den våre åndelige behov. Som er i vårt indre. Fordi mye av det som har med tro når det kommer til Gud har med vår menneskelig natur...Fordi i bibelen snakker de utfra opplevelser tanker o.s.v...Derfor også møter våre tanker og som derfra på et vis kan fostre oss...Og vi får noe å gjennkjenne oss med så vi også kommer nærmere å lære oss selv og kjenne også, og med lesning som bærer åndelig frukt kan vi vokse og bli rustet og forandre og få viten til å bli bedre mennesker...m.m og at man velger å tro på Gud i stedet for julenisser er fordi det er svært lite som binder menneskene til julenisser. Mens med Gud binder det oss akkurat som hvis du hadde likt å lese om psykologi og med fått noe utbytte av å lese om det fordi det er interessant å lære om vår natur. Og i bibelen feks er det mye å lære om vår natur som mennesker. Og når Gud feks sier kom som du er...SÅ kan det bære med seg noe av hva jeg feks selv setter pris på. Fordi jeg vil gjerne være meg selv, og ikke prøve å late som for å skjule noe jeg feks skammer meg over...Og da med det igjen så kan Gud bygge videre fordi Gud vil ikke at vi skal føle skam f.eks. Og det føles sant og rent for meg at mennesker får det :) Og også tilgivelse fordi det setter oss fri. Men det betyr at vi må også lære da. Det kan ikke være sånn at vi skal gå rundt og tro at har man gjort en ting man vet er galt og søker tilgivelse for det og allikevel gjør det igjen og igjen uten å lære seg og ikke gjøre det igjen...man kan jo si at guds tro også går mye på moral og etikk. Mens Jesus igjen lærer oss kontakten med en kraft som bor i oss og alt...Og viser oss mange kjærlighetens dybder. At å gi sitt liv for at andre virkelig skal få det godt med seg selv b.l.a og komme til fred og frihet. Og vi mennesker er søkende, fordi vi vet jo heller ikke helt hvorfor vi er her. Men noen ønsker også ha et svar og forholde seg til. og da igjen blir også religion mange bundede svar...Som også kan lette på folks liv. At slik er det...Og mennesket natur er jo også forsåvidt ganske enkel som med dyrene. Bare at vi er mer søkenede enn de..Og derfor også skaper en del mer enn hva de gjør som igjen kan gjøre det ganske komplisert...Og med det er bibelen og andre religioner også kanskje mer rettet mot at vi ikke skal være så kompliserte, men holde fokus på det viktigste...Og da blir jesus også en stor del av fokuset for at vi ikke skal være ville sauer. Men ha en kjærlighetens Gud. Som er til det beste, for vi har ingen virkelige sanne ledere I verden for menneskene, men gjennom menneskene kan vi komme til Gud fordi Gud er der også. Og derfor også mange som kan gi av sin ånd for at vi skal kjenne Gud som er den sanne. Og til kort så var JESUS en av de som visste hva vi trengte gjennom åndelige og sin far i himmelen fordi den gangen var det også vanskelig å samle sauene...Tror jeg :) Og når Gud kaller på oss er det også fordi vi søker Gud. For å finne den veien som er best for oss. Og det er å ha en kjærlighetens Gud til far som vil oss alt godt:) Og med tiden jo mer man blir fyllt av den hellige ånd legger man av seg det gamle og derfra går gjennom den trange port ;) Fordi det er Guds vilje...Og den kan man velge å gå i mot eller ikke. Men det er som med instinkter vi vet på forhånd hva som kan og ikke utsette oss for fare feks ofte...Og da blir Gud den som taler. Nå må du se ohhhhhh oohhh ohh :) for selvom våre foreldre oppdrar oss trenger vi fortsatt råd og viten og lærdom. Fordi alt kommer ikke alltid til oss slik det var ment. selvom våre kan ha hatt nokså så gode instinkter og hensikter...vi blir liksom aldri utlært og snubler og gråter og gjør mye bra og mye dårlig :) Men Gud har et hjem for oss..mener jeg da:) Og han elsker oss mest av alt annet :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Sabell: Er noe moralsk riktig fordi det er moralsk riktig, eller er noe moralsk riktig fordi gud sier det?

Hvis noe er moralsk riktig fordi gud sier det, vil det si at ting i bibelen som slaveri eller incest er moralsk riktig? Hvordan er det moralsk riktig at noen skal straffes til evig tid i helvete? Eller de som tar selvmord kommer til helvete?

Hvis noe er moralsk riktig fordi det er moralsk riktig, hvordan kan vi vite at gud er en moralsk gud?

Og:

Hvis noen tror på julenissen akkurat som du beskriver gud, at han finner en indre ro, at julenissen guider han osv. Hvis han føler dette er til hjelp for han, og han er overbevist om at han har rett, hvordan kan du vite om han tar feil? Betyr det at julenissen eksisterer for kun han, eller at julenissen faktisk eksisterer?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Sabell: Er noe moralsk riktig fordi det er moralsk riktig, eller er noe moralsk riktig fordi gud sier det?

Hvis noe er moralsk riktig fordi gud sier det, vil det si at ting i bibelen som slaveri eller incest er moralsk riktig? Hvordan er det moralsk riktig at noen skal straffes til evig tid i helvete? Eller de som tar selvmord kommer til helvete?

Hvis noe er moralsk riktig fordi det er moralsk riktig, hvordan kan vi vite at gud er en moralsk gud?

Og:

Hvis noen tror på julenissen akkurat som du beskriver gud, at han finner en indre ro, at julenissen guider han osv. Hvis han føler dette er til hjelp for han, og han er overbevist om at han har rett, hvordan kan du vite om han tar feil? Betyr det at julenissen eksisterer for kun han, eller at julenissen faktisk eksisterer?

Mye er blandet med fri fantasi og mye er sant mye er ikke sant og mye er tro Også kan vi selv plukke ut det vi føler er sant for oss og hva som er fantasi og ikke. Men det skiller ikke ut hva som kan være et godt og sant menneske som feks Jesus. Og han drev verken med incest eller slaveri. Og han sier jo selv han er veien sannheten og livet. Jesus er menneskesønnen men menneskesønnen er ett med Gud og den hellige ånd og derfor blir sant menneske..fullkomment og ekte natur slik Gud skapte ham. Og uten synd. For at vi skulle komme til tro på Gud vår far i himmelen. Og jesus har ikke sagt noen skal få evig straff i helvete så vidt jeg vet heller. Men vi kan påkalle oss selv straff i helvete hvis vi vet at vi begår onde handlinger. Og skader vår sjel. Dette var levende mennesker på jorden som skrev gjennom den hellige ånd, men hvordan kan de vite om noen straff i helvete etter døden? om de ikke har vært døde...Og i helvete...Men husk at det også var onde Guder skrevet om i bibelen. Og ser du så er det gamle testamentet det gamle adam og det nye testamentet Jesus...Men snart skal det komme et nytt evangelium også :) Og det heter Paradis på jord hihi:)

Mens julenissen kommer bare til de snille barna ;) Så da er det ikke så rart vi slutter å tro på han når vi blir store og s... Men husk at julenisser ofte kommer med gaver...Og kjører en vogn med regnsdyr på himmelen og går i gjennom pipa. Hvis troen har festet seg med full overbevisnig på julenissens sanne ekistens så har den som tror på julenissen sikkert vært veldig heldig og fått julenissen på besøk en god stund :)

Det er ikke Gud som sier det vi sier det, men det kommer gjennom ånden gitt av Gud:) Gud er noe annet fordi våre sinn er skapt sånn. Men husk at jeg kan si mye feil og usant også da:) Moralen igjen kommer jo pga at vi kan være vekk fra Gud. Og derfor får sett med leveregler å følge som vi ikke hadde trengt og blitt fortalt om Gud fikk ta bolig. fordi Gud skapte oss akkurat som han ville:) Men pga arvesynden så ble det avstand mellom Gud og menneskene, fordi menneskene valgt seg bort fra Gud. Og med det fikk forvandlet våre sinn også. Men når vi kommer til tro på Gud igjen så kommer vi tilbake og får "kristussinn" så Gud hele tiden blir talsmannen :) Og vi blir beskyttet så vi blir værende hos Gud. Men det blir allikevel mange prøvelser fordi verden på et vis er delt mellom troende og ikke troende. og også blant de troende og ikke troende er det det...Mens Gud er en og en ånd og en og en og en. Og derfor også mye enklere og forholde seg til :)

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Dersom denne setninga er så tydeleg for deg, hadde det vore fint om du kunne forklare nærare kva du meiner er å spotte Anden. Kan du gi eksempel på dette?

Utifrå kontekst ser vi at Jesus i Markus 3 talar til farisearane, som hevda at Jesus gjorde under ved hjelp av mørke makter. Mark 3,30: "Dette sa han fordi dei hadde sagt: «Han har ei urein ånd i seg." Det er altså underforstått at å hevde Guds kraft kjem frå djevelen i følgje Jesus er å rekne som spott mot Anden.

Kvifor er Paulus relevant seier du. Paulus var sjølv farisear og skriftlærd til felles med gruppa Jesus kritiserer i Markus 3. Før Stefanus vart steina seier han til mellom anna Paulus: "Stivnakkar som de er, og uomskorne på hjarta og øyro! Alltid står de Den Heilage Ande imot, de som fedrane dykkar." (Apg 7.51). Dersom du påstår at det er skilnad mellom å stå DHA imot, og å spotte DHA, må du gjerne forklare denne skilnaden.

Nå har jeg for vane at kristne, også du, drar frem irrelevante bibeltekster for å ro seg unna eller skape forvirring rundt en diskusjon. Også her må jeg spørre, et kapittel i Markus er relevant for teksten i Matteus på hvilken måte? Jeg vet jo fra før hvilke motsetninger og kontraster det kan være mellom evalier og ulike bøker i bibelen. En ok kan si en ting også kan neste bok si det stikk motsatte.

Jeg kan på ingen måte se at noe er undersforstått med setningen "Dette sa han fordi de hadde sagt: «Han har en uren ånd i seg.". Høres mer ut som at du ønsker det skal være underforstått.

God og grundig artikkel. Det er viktig å poengtere det som her vert nemnd at spott av Anden ikkje er ei enkeltsynd, men ein tilstand. Dersom ein tidlegare spottar kjem til tru, vil han ergo forlate denne tilstanden og få full forlating for syndene sine.

Kan eg spør kva kyrkjesamfunn du er tilknytta?

Klart du liker den, det er ubegrunnete påståander som støtter ditt syn.

Det å spotte Den Hellige Ånd er en gangs tilfelle, men det er ikke noe som skjer flere ganger over tid. Det er med andre ord ikke en tilstand.
Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...