Gå til innhold

[Løst] Skal jeg gå for AMD elller Nvidia?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å ser etter nytt skjermkort å blir ikke helt enig med meg selv for hvilket av disse kortene jeg skal gå for.

GTX 780 eller R9 290

Har planer om SLI eller CFX etterhvert så varme spiller en god del inn på hvilket kort jeg blir å velge. Vet at R9 290 slet litt med høy varme tidligere, men regner med at Asus varianten er endel kjøligere en Stock varianten. Har i dag GTX 660TI SLI å aldri opplevd problemer med stuttering eller screentearing. Har CFX noen av disse problemene på de nye kortene? Jeg subscriber på en som kaller seg IntheWorks på Youtube som spiller endel BF4, å der ser man godt at han sliter med screen tearing med 7970 CFX, så ble litt skeptisk for å gå for AMD.

Hvilket kort mener dere jeg bør jeg gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De yter omtrent likt, men GTX780 er et kjøligere kort enn 290. Jeg valgte GTX780 over r9 290 på grunn av varme, strømbruk og støy når jeg kjøpte nytt, men det er en stund siden. R9 290 er fortsatt et varmere kort jevnt over enn det GTX780 er.

Jeg synes driverne til AMD er bedre i utgangspunktet, men jeg har hatt vanvittig mye problemer med installasjon o.l. med AMD. Jeg har også hatt problemer med CFX-drivere som generelt har funket dårlig eller kommet ut for sent. Har ikke merket så mye stuttering/tearing med CFX. Nvidias SLI kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har prøvd det.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Hvordan blir det med varme og ettermarkedskjølere? Er vel også noe å tenke på om du har planer om et kort til senere.

Nevner jo sånn smått at R9 290 slet mye med varme før, men regner med at Asus sin kjølevariant er mye bedre en kjøleren som var på Stock varianten.

Custom vannkjøling tror jeg ikke blir aktuelt med det første.

Ser kun en temperatur forskjell på 5 grader på de 2 kortene jeg har i dag, 73 og 78 grader er maks temp under full load med den høyeste overklokken jeg klarer å få på de kortene. har en vifte som blåser kaldluft midt i mellom kortene som gjør susen :)

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Amd har fikset litt på problemene med såkalt "tearing" , de nyeste skjermkortene støtter også Amd sitt alternativ til Nvidia sin løsning på problemet med "stuttering" som Vsync ikke alltid greier å få til.

Problemet ligger i at man må i begge tilfellene sannsynligvis kjøpe seg en ny spillskjerm for at den skal støtte den nye teknologien som skjermkortene ( eller skjermen ) kommer med. Trolig kan Amd sin løsning på dette problemet bli noe billigere for forbrukeren da skjermprodusentene ikke behøver å kjøpe et kretskort som må monteres på skjermen fra Nvidia / Amd.

Skjermkortene til Amd krever som regel litt mer av systemet , spesielt strømforsyningen da min erfaring er at om man har en lavkvalitets psu så kan stabiliteten til systemet få lide ( spesielt underdimensjonerte eller psu'er med høy ripple ) av en eller annen grunn så ser Nvidia kortene ut til å håndtere dårlige strømforsyninger noe bedre...

Personlig har jeg ikke mye å utsette på Amd , driverne er greie og stabile ( beta har gitt meg noen problemer , men det er jo nesten forventet ) og generelt sett gir god ytelse. Jeg hadde inntil nylig et 4870 kort og har gått over til et 280 X kort. Har ingenting å utsette på dette kortet som er både stillegående og yter greit.

Edit : Av 290 Kortene hadde jeg selv valgt dette : https://prisguiden.no/produkt/gigabyte-radeon-r9-290-4gb-windforce-3x-199460

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nerden i meg tok overhånd, så jeg gikk rett og slett for et for Gigabyte Geforce GTX780TI :)

Tenkte som så at kortene jeg har nå får jeg vel kanskje 2 høvdinger for visst de selges hver for seg, å at jeg skal jo kjøpe Watchdog anyway, så da blir jo totalen på litt over 3000kr som ikke er så ille.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fornuften i meg kom frem i dag, så jeg vurderer rett og slett å avbestille kortet. Ser den får en score i Firestrike på rundt 11000 å jeg får 9000 med kortene jeg har i dag, så lurer på om det rett og slett er lurest å bare vente på prisfall eller til noe nytt og grommere kommer på markedet?

Lenke til kommentar

Hvilke kort har du i dag? Hvilken prosessor?

Et par ting du kan ta i betraktning er at AMD-kortene sender mindre data til CPU, som egner seg mer for mulit-GPU enn nvidia. En annen ting er at du slipper å bruke CF-bro, siden alt med AMD i dag foregår gjennom PCIe-sporene. Det er både bedre estetisk samt at det er bedre hvis du skal bytte hk etc, fordi du slipper å kjøpe ny bro fordi den er for liten etc.

I tillegg som malvado sier har man freesync/adaptive sync.

Lenke til kommentar

Fornuften i meg kom frem i dag, så jeg vurderer rett og slett å avbestille kortet. Ser den får en score i Firestrike på rundt 11000 å jeg får 9000 med kortene jeg har i dag, så lurer på om det rett og slett er lurest å bare vente på prisfall eller til noe nytt og grommere kommer på markedet?

Jeg hadde da tatt et høyt overklokket 780, Da er det ca like godt som ref. 780Ti, Mitt 780 Classy på stock er like bra som refrence 780Ti, Men likevel billigere :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri likt Sli / CF løsningene til Amd / Nvidia , hovedsakelig pga at det blir mye støy / varme og krever langt mer til systemet enn et enkelt kort.

Uansett har du et greit oppsett per dags dato så jeg hadde ventet litt til. Nvidia 8xx eller Amd sin nye generasjon kan bli spennende , enda bedre når de går over på en lavere nm.

Lenke til kommentar

Hvilke kort har du i dag? Hvilken prosessor?

Et par ting du kan ta i betraktning er at AMD-kortene sender mindre data til CPU, som egner seg mer for mulit-GPU enn nvidia. En annen ting er at du slipper å bruke CF-bro, siden alt med AMD i dag foregår gjennom PCIe-sporene. Det er både bedre estetisk samt at det er bedre hvis du skal bytte hk etc, fordi du slipper å kjøpe ny bro fordi den er for liten etc.

I tillegg som malvado sier har man freesync/adaptive sync.

Jeg har GTX 660TI SLI og en 3570K overklokket til 4,5GHz. Jeg ligger på nivå med et standard GTX 780 når det kommer til ytelse. Har ikke ikke opplevd noe negativt med SLI så lang, har ikke hatt noe stuttering eller tearing. Bruker ikke V-sync i spill med mindre jeg får latterlig høy fps som f,eks i Minecraft hvor jeg får 600+ fps.

Lenke til kommentar

Tror lysten på noe nytt var det som fristet mest egentlig. Ikke avbestilt kortet enda, siden de ikke får det inn før om 5 dager, men tror jeg sender en mail til komplett nå. Har et rimelig greit kabinett Fractal R4 som er godt støy dempet, så jeg hører aldri noe støy fra kortene. Maks temp på det øverste kortet ligger på 78 grader under full load, mens det nederste ligger på 73, så sliter ikke så veldig med varme eller støy.

Lenke til kommentar

Planen opprinnelig var at min sønn skulle få det ene kortet og at jeg skulle selge det andre.Han spiller ikke de mest kravstore spillene, så kan jo se etter noe billig brukt til han.

Tenkte at 780 eller 780TI ville yte en god del bedre enn mine 660TI, men var ikke snakk om så mye som jeg håpet på. Klarer fremdeles alle spill på High og Ultra, men får ikke 120fps uten å file ned på noen settings i de nyere spillene, men nå er ikke jeg den største grafikk hora heller så jeg skrur heller ned grafikken for å få 100+fps

Får vente å se om 800 serien bringer noe spennende, kanskje det blir oppgradering da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...