Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forby religiøs forkynning i denne delen av forumet?

PgUp

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har sett et par tråder der mennesker søker hjelp ende opp i et forsøk på å forkynne ulik religiøs tro blir jeg veldig oppgitt over at trådstarters problemer skal gå over i en helt irrelevant diskusjon som hører til på andre steder av forumet. Siste eksempel er denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583468

Kan moderatorene på denne delen av forumet innføre det i reglene eller moderere slike innlegg bort?

Edit: Jeg snakker ikke om å forby religion, kun religiøs forkynning. Hvis han ønsker å vite hvordan religion kan bidra til å løse problemene sine, er ikke helse forumet riktig plass mener jeg. Det finnes andre steder på forumet det passer bedre.

Endret av PgUp
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Folk som poster i denne kategorien er vel ute etter skikkelige svar på helserelaterte spørsmål, og det har null og niks med religion å gjøre. Om folk er på jakt etter åndelig hjelp/veiledning spør de da heller i religionsdelen av forumet?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Folk spør etter hjelp, og så får de de beste råd hver og en kan gi, så får det bli opp til den som spør, hvilke råd som foretrekkes. Det er vel greit nok, eller er det noe som jeg har misforstått?

Kan moderatorene på denne delen av forumet innføre det i reglene eller moderere slike innlegg bort?

Hvis du vil ha moderatorene fort i tale, bruker du bare rapportknappen, så går saken smidigere Endret av Bruker-95147
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

Folk spør etter hjelp, og så får de de beste råd hver og en kan gi, så får det bli opp til den som spør, hvilke råd som foretrekkes. Det er vel greit nok, eller er det noe som jeg har misforstått?

Joda, men å skrive et langt svar om guds godhet som ikke er relevant til trådstarters problemer i det hele tatt ser jeg på som religiøs forkynning og har ingenting med å ønske å hjelpe trådstarter i sine konkrete problemer. Dette fører ofte til en religiøs diskusjon som er komplett irrelevant og hører til andre steder.

Men å nevne religiøs tro i noe som har hjulpet deg selv i en bisetning skal være lov, men det finnes grenser.

Lenke til kommentar

Joda, men å skrive et langt svar om guds godhet som ikke er relevant til trådstarters problemer i det hele tatt ser jeg på som religiøs forkynning og har ingenting med å ønske å hjelpe trådstarter i sine konkrete problemer. Dette fører ofte til en religiøs diskusjon som er komplett irrelevant og hører til andre steder.

Men å nevne religiøs tro i noe som har hjulpet deg selv i en bisetning skal være lov, men det finnes grenser.

Hadde du enda brydd deg om han i stedet for hva folk forkynner, kanskje du ville fått det litt bedre:)

Lenke til kommentar

Nå har vel religiøs tro egentlig aldri hjulpet et menneske. Det er vel heller mennesket innbilling på at religiøs tro har hjulpet. Alle vet jo at religiøsitet og gud er skapt av mennesker. Derfor burde man aldri tillate i en seriøs tråd, tøv om gud og religiøsitet der mennesker virkelig sliter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde du enda brydd deg om han i stedet for hva folk forkynner, kanskje du ville fått det litt bedre:)

Oi, nå ble du nesten litt ufin her, hadde jeg ikke trodd :) Det jeg bryr meg om akkurat nå er å prøve å bli kvitt religiøs forkynning på denne siden av forumet, og dermed hjelpe de som søker hjelp her på forumet. Tror jeg får det bedre hvis jeg oppnår dette.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå har vel religiøs tro egentlig aldri hjulpet et menneske. Det er vel heller mennesket innbilling på at religiøs tro har hjulpet. Alle vet jo at religiøsitet og gud er skapt av mennesker. Derfor burde man aldri tillate i en seriøs tråd, tøv om gud og religiøsitet der mennesker virkelig sliter.

Helt uenig, og det er basert på egen viten. Ikke dermed sagt at enhver prest eller munk har store psykologiske evner, men endel av dem har faktisk evner og noen få har bedre evner og troverdighet enn en hvilken som helst "rettroende" psykolog eller lege eller noe lignende. Å tro, utelukker ikke visdom og etisk moralsk integritet, heller motsatt etter min mening

Endret av Bruker-95147
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Helt uenig, og det er basert på egen viten. Ikke dermed sagt at enhver prest eller munk har store psykologiske evner, men endel av dem har faktisk evner og noen få har bedre evner og troverdighet enn en hvilken som helst "rettroende" psykolog eller lege eller noe lignende. Å tro, utelukker ikke visdom og etisk moralsk integritet, heller motsatt etter min mening

Prester kan være meget dyktige i forhold til sorgarbeid. Men det er mennesket, ikke gud som gjør han dyktig i den jobben. Jeg er for at prester bør brukes mer i psykiatrien, men de skal holde seg unna gud og kun være den omsorgsfulle personen mange av dem er.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oi, nå ble du nesten litt ufin her, hadde jeg ikke trodd :) Det jeg bryr meg om akkurat nå er å prøve å bli kvitt religiøs forkynning på denne siden av forumet, og dermed hjelpe de som søker hjelp her på forumet. Tror jeg får det bedre hvis jeg oppnår dette.

Beklager hvis jeg virket ufin. Men meningen er først og fremst gi ham rett veiledning:) Og jeg føler Gud er den rette for ham. Selvom psykolog sikkert kan være til hjelp også. Men nå har ihvertfall flere ting å tenke over. Og går han til Gud med hva han skal gjøre i stedet for oss. SÅ hadde han slippet å bli mer forvirret kanskje også. Siden vi mennesker har så mange forskjellige meninger om ting :) Men Gud jobber for ham nå så det bir enklere alikevel..Uansett hva som han velger er Gud der.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Han var da bare hjelpsom, og kom med et helt oppriktig råd. Mange har funnet lykken i religion, det er det ingen tvil om. Forresten så er det folk som deg som skaper slike religiøse diskusjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor du skylder på ham.

Lenke til kommentar

Prester kan være meget dyktige i forhold til sorgarbeid. Men det er mennesket, ikke gud som gjør han dyktig i den jobben. Jeg er for at prester bør brukes mer i psykiatrien, men de skal holde seg unna gud og kun være den omsorgsfulle personen mange av dem er.

Hvis presten ikke hadde vært prest er det ikke sikkert han ville vært så god med sorgarbeid. Og at nettopp derfor troen på en Gud har fått ham til å være det.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Han var da bare hjelpsom, og kom med et helt oppriktig råd. Mange har funnet lykken i religion, det er det ingen tvil om. Forresten så er det folk som deg som skaper slike religiøse diskusjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor du skylder på ham.

Fordi trådstarter ønsket å vite om han/hun burde oppsøke psykolog, og var ikke interessert i religiøse råd. Det var ikke jeg som dro diskusjonen videre, det var to religiøse personer som gjorde.

Neste gang skal jeg rapportere istedenfor å starte en diskusjon. Jeg synes alikevel det er farlig å oppfordre personer med alvorlige problemer å søke gud istedenfor søke profesjonell hjelp. Hvis noen prøver å forkynne slik igjen kommer jeg alltid til å forsvare dette standpunktet, som igjen fører til en irrelevant diskusjon. Å finne lykken i religion kan man fint gjøre andre steder på forumet, hvis man er interessert og åpen for det.

Jeg tror ikke poenget med "Helse" seksjonen er at alle svarene skal svares med religion, eller søk etter tro. Hvis jeg ønsker å bli bedre i battlefield er det åpenbart at jeg ikke ønsker svar som "du må bare be til gud så får du bedre k/d ratio".

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis presten ikke hadde vært prest er det ikke sikkert han ville vært så god med sorgarbeid. Og at nettopp derfor troen på en Gud har fått ham til å være det.

Nei, det har mer med person å gjøre en yrke. Mange prester som leger og psykologer har store vansker med å forholde seg til mennesker.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Det standpunkt at Gud ikke eksisterer, er da også et sterkt standpunkt. I den forstand at det får mange følger.

Dersom man ikke skal kunne snakke om sin tro andre steder enn i religiøse fora, er det en ganske kraftig sensur.

Det blir som i det tidligere Øst-Europa...

Lenke til kommentar

Fordi trådstarter ønsket å vite om han/hun burde oppsøke psykolog, og var ikke interessert i religiøse råd. Det var ikke jeg som dro diskusjonen videre, det var to religiøse personer som gjorde.

Neste gang skal jeg rapportere istedenfor å starte en diskusjon. Jeg synes alikevel det er farlig å oppfordre personer med alvorlige problemer å søke gud istedenfor søke profesjonell hjelp. Hvis noen prøver å forkynne slik igjen kommer jeg alltid til å forsvare dette standpunktet, som igjen fører til en irrelevant diskusjon. Å finne lykken i religion kan man fint gjøre andre steder på forumet, hvis man er interessert og åpen for det.

Jeg tror ikke poenget med "Helse" seksjonen er at alle svarene skal svares med religion, eller søk etter tro. Hvis jeg ønsker å bli bedre i battlefield er det åpenbart at jeg ikke ønsker svar som "du må bare be til gud så får du bedre k/d ratio".

Du har et poeng, men da er jo problemet snarere mangel på relevans enn religion i seg selv. Synes det virker litt hardt å forby religion i en hel kategori bare på grunn av en fyr som ikke svarte helt på det trådstarter var ute etter. Jeg er forøvrig ikke av den oppfatning av at han henviste til religion som et alternativ, heller som et tillegg til eventuelle psykologtimer. Endret av Relio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har et poeng, men da er jo problemet snarere mangel på relevans enn religion i seg selv. Synes det virker litt hardt å forby religion i en hel kategori bare på grunn av en fyr som ikke svarte helt på det trådstarter var ute etter. Jeg er forøvrig ikke av den oppfatning av at han henviste til religion som et alternativ, snarere som et tillegg til eventuelle psykologtimer.

Ikke forby religion, forby religiøs forkynning som ikke er relevant til trådstarters spørsmål, og heller ikke denne delen av forumet. Hvis han ønsker å vite hvordan religion kan bidra til å løse problemene sine, er vel ikke helse forumet riktig plass?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva som gjør presten dyktig er vel egentlig helt uinteressant, det handler om å hjelpe, ikke sant - så hvorfor henge seg opp i ordet "Gud" - "Gud" sier ikke annet enn noe om hvilke rammer vedkommende sannsynligvis holder seg innenfor, og da snakker jeg om etisk moralske rammer, noe som ofte er usynlig når man snakker med "rettroende" hjelpere. Jeg har snakket endel med begge typer, og vet absolutt hva som er hva her. Så er jeg også helt imot å presse personlig tro på noen som helst, og det er slett ikke noe vanskelig selv om man jobber med folk som ikke har noe forhold til tro og religioner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke forby religion, forby religiøs forkynning som ikke er relevant til trådstarters spørsmål, og heller ikke denne delen av forumet. Hvis han ønsker å vite hvordan religion kan bidra til å løse problemene sine, er vel ikke helse forumet riktig plass?

Det var kanskje 20 stk som var innom tråden og deltok eller leste i tråden mens den pågikk. Og det er kun du som ser "forkynning", så var det da en forkynnig, eller var det noe som du personlig mente det var forkynning, og er det dermed ditt eget problem, og ikke den som du mente "forkynner"?

Vi reagerer alle på det personlige planet, og din mening er bare "en skarve mening" blant alle de andre ubetydelige meningene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...