Gå til innhold

Reparere gammel DBS


Anbefalte innlegg

Tenkte få satt i stand en DBS 3girs herresykkel fra 1983. Har brukt den på jobb, men da den ble brukt av mange (en del tullinger som liker å herpe) så er girvelgeren ødelagt og setet likeså. Den hadde heller ikke bremser den siste tiden og dekkene var nå revnet.

Finnes det noen som reparerer gamle sykler i Oslo eller i nærliggende kommuner? Eller er det mulig å få tak i gir (torpedo 3gir), seter med fjæring og holker,dekk etc til denne slik at jeg kan gjøre det selv?

Skal ikke reparere for å selge, men tenkte bruke den som jobbsykkel igjen bortsett fra at jeg vil nå låse den når jeg ikke er der. Vi hadde flere DBS`er på jobben, men istedenfor å reparere skal de kastes og erstattes med møkkasykler fra biltema/jula. Jeg orker ikke tilbringe en hel arbeidsdag på kinasykler som går i oppløsning mens man tråkker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cycleriet i Oslo selger i hvert fall deler til torpedogir og påberoper seg å kunne ta rep og service på de fleste sykkeltyper, så hva med å høre med dem?

 

Hvordan det er å reparere torpedogir selv, aner jeg ikke - har aldri gjort det. De andre delene klarer du derimot helt fint å bytte selv. Mtp. sete, kan det være du må bytte salpinnen også hvis festet til setet er av en veldig gammel type. En salpinne koster dog ikke all verdens. Jeg har stort sett kjøpt deler fra chainreactioncycles.com - leverer fraktfritt til Norge hvis man bestiller for mer enn 399kr. Stort sett ligger de såpass mye lavere i pris enn norske butikker at man går i pluss selvom det tilkommer moms og fortollingsgebyr. Men det finnes selvfølgelig også flere norske nettbutikker, feks. sykkelkomponenter.no.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Tenkte få satt i stand en DBS 3girs herresykkel fra 1983. Har brukt den på jobb, men da den ble brukt av mange (en del tullinger som liker å herpe) så er girvelgeren ødelagt og setet likeså. Den hadde heller ikke bremser den siste tiden og dekkene var nå revnet.

Finnes det noen som reparerer gamle sykler i Oslo eller i nærliggende kommuner? Eller er det mulig å få tak i gir (torpedo 3gir), seter med fjæring og holker,dekk etc til denne slik at jeg kan gjøre det selv?

Skal ikke reparere for å selge, men tenkte bruke den som jobbsykkel igjen bortsett fra at jeg vil nå låse den når jeg ikke er der. Vi hadde flere DBS`er på jobben, men istedenfor å reparere skal de kastes og erstattes med møkkasykler fra biltema/jula. Jeg orker ikke tilbringe en hel arbeidsdag på kinasykler som går i oppløsning mens man tråkker..

 

Har en Yosemite fra Biltema som jeg har syklet nærmere 3000 kilometer på uten at den har gått i oppløsning, så du bør forandre din holdning.

 

Om du skal pusse opp en DBS fra tidlig åttitall, så vær forberedt på at det kanskje koster like mye som 10 Yosemite fra biltema. Nesten ingenting av det som er på markedet i dag passer over 30 år gamle sykler. Det har da tross alt vært endel utvikling på disse årene.

Lenke til kommentar

 

Tenkte få satt i stand en DBS 3girs herresykkel fra 1983. Har brukt den på jobb, men da den ble brukt av mange (en del tullinger som liker å herpe) så er girvelgeren ødelagt og setet likeså. Den hadde heller ikke bremser den siste tiden og dekkene var nå revnet.

Finnes det noen som reparerer gamle sykler i Oslo eller i nærliggende kommuner? Eller er det mulig å få tak i gir (torpedo 3gir), seter med fjæring og holker,dekk etc til denne slik at jeg kan gjøre det selv?

Skal ikke reparere for å selge, men tenkte bruke den som jobbsykkel igjen bortsett fra at jeg vil nå låse den når jeg ikke er der. Vi hadde flere DBS`er på jobben, men istedenfor å reparere skal de kastes og erstattes med møkkasykler fra biltema/jula. Jeg orker ikke tilbringe en hel arbeidsdag på kinasykler som går i oppløsning mens man tråkker..

 

Har en Yosemite fra Biltema som jeg har syklet nærmere 3000 kilometer på uten at den har gått i oppløsning, så du bør forandre din holdning.

 

Om du skal pusse opp en DBS fra tidlig åttitall, så vær forberedt på at det kanskje koster like mye som 10 Yosemite fra biltema. Nesten ingenting av det som er på markedet i dag passer over 30 år gamle sykler. Det har da tross alt vært endel utvikling på disse årene.

 

I fjor ble det kjøpt inn 4 biltema sykler. Finner ikke den typen på nettsiden deres nå, men det var en slags offroadsykkel til 800kr. Samtlige ble kastet i forige måned og nå har vi i en mnd hatt sykler fra Jula:

http://www.jula.no/sykkel-swan-28-630027

Har prøvet denne jula-sykkelen i to dager og merker meg at de har begynnt å ruste der det har kommet riper i den syltynne lakken. Den ene er litt rar å sykle på da det har blitt sjevheter i kranken slik at det hele føles litt ovalt å tråkke på. Når man da ser tilbake på at vi i flere år har hatt sykler som har vært i drift siden 70-80tallet og fortsatt er brukbare (hvis man hadde villet koste på nye dekk) så er jeg ikke imponert.

Endret av sjellbjarne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Klart du ikke er imponert, når dere kjøper det billigste av det billige og samtidig tviholde på å reparere noe fra åttitallet som vil koste mer enn det sykler vil koste om du bare går litt opp i pris.

 

Sykkelen jeg kjøpte hos biltema kostet 2400 kroner, men den finnes ikke lenger.

 

Jeg kan godt gjenta at du vil ha problemer med å finne deler til de syklene fra åttitallet.

Det er mer enn bare dekk som slites. Kjeder, drev, tannhjul, pedaler, styrelager, bremser.... Alt dette slites og bør skiftes regelmessig.

 

Om du skal ha forslag til ny jobbsykkel som vil vare en stund, så se på http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/c/100206

Lenke til kommentar

Problemet har vært at de ikke vil vedlikeholde eller reparere. Derfor gikk de til innkjøp av nye sykler som heller ikke skal vedlikeholdes eller repareres. Det har vært dårlig økonomisk tilstand en stund så derfor har man heller valgt å kjøpe to nye kaffemaskiner til ledelsen for ca 12000kr og heller spart inn på å kjøpe de billigste syklene..

Nå spiller det ingen rolle lenger med jobbsykkel da jeg i går fikk høre at jeg mest sannsylig blir av de 25 ansatte som skal sies opp dette året for å spare inn penger. Vet ikke hva jeg skal finne på nå, men trenger nok ikke jobbsykkel mer. Får pusse den opp som ett hobbyprosjekt mens jeg står i NAV-kø..

Forøvrig er jeg enig med deg at det finnes gode sykler til ikke for mye penger. Privatsykkelen min er kjøpt på Oslo Sportslager og iom at jeg kjøpte en overligger med fjorårets farger sparte jeg ganske mye. Med skjermer er den helt knall.

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-adventure-2014-hybridsykkel-mstiv-aluminiumsgaffel-33604.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...