Gå til innhold

Mulig å sette spin-down timer seperat for forskjellige disker? (win8.1)

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det mulig på en eller annen måte å sette forskjellige spin-down verdier for forskjellige harddisker? Jeg vil gjerne ha instillinger som dikterer at OS-disken alltid er på og klar til bruk, men sekundære harddisker som bare brukes av og til for lagring v større filer vil jeg gjerne skal slå seg av fort (f.eks. 5 minutter uten bruk) for å redusere både støy og strømforbruk.

Bonusspørsmål: Hovrdan reagerer SSDer på denne instillingen? Har de i de hele tatt noen slik "av" status eller bare ignorerer de denne instillingen i power management?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OS disken aksesseres hele tiden uansett.

Åpne resource manager disk , så ser du det.

Er den i tillegg ssd så ignoreres jo også 'spin down'.

Setter du 5 minutter, vil data disken eksempelvis hdd kun stoppe om den ikke har vært aksessert ila 5 minutter. OS disken vil fremdeles være aktiv (uansett type).

Ssd kan reagere på lpm , hipm og dipm. Som har timer uavhengig av hdd spin down.

http://www.sevenforums.com/tutorials/177819-ahci-link-power-management-enable-hipm-dipm.html

Men jeg fraråder deg egentlig helt å ha ahci lpm dipm/hipm enablet. Ofte så skaper det lag og ytelses issues og andre problemer med ssd.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...