Dinger Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Hallois Har sett på de to forskjellige backup-alternativene Windows 7 har, og forskjellen på disse er litt uklare. Har lest litt rundt og blitt en smule klokere, men er også en god del motstridende forklaringer der ute. Er for learning by doing, men hva angår data har jeg ikke så lyst å kave og stresse for mye, i tillegg har jeg ikke flere hdd'er, slik at jeg kan eksperimentere med de forskjellige alternativene. Så for de av dere som har litt erfaring med disse vil jeg sette pris på litt feedback. Har primært tenkt å ta to backups 1. Lagrer alt som er viktig for meg i en egen mappe på C, som jeg så kommer til å copy/paste til en ekstern hdd ukentlig Eneste problemet her jeg har kommet over tidligere er feilmeldinger om at mappenavn er for lange, eksempelvis C:\Dinger\musikk\Ett eller annet band live på en eller annen pub ett eller annet årstall, og det har endt opp i at mappa er overført, men bare noen av låtene fra oirignalmappa er med i kopien på den eksterne HDD'en, En digresjon i forhold til hovedtema, men kom gjerne med innsikt hvis kjenner til feilmeldingen jeg sikter til. Anyway, dette er min forståelse av Windows 7 Backup-alternativer. System Image: Speiler maskinen 100%, både OS og personlige filer, browser-logg osv. I utgangspunktet en perfekt kopi som man av en eller annen grunn ikke kan sette opp til å gjøres automatisk. Windows backup: Her er det da to alternativer, hvis jeg lar windows velge, altså default backup, vil den ikke inkludere mapper jeg selv har laget, altså bilder som ligger i 'my pictures' vil bli sikkerhetskopiert, men bilder som ligger i en mappe jeg har laget selv, eksempelvis C:\Bilder, vil ikke bli kopiert. Jeg må altså velge 'let me choose' og krysse av alle rutene som blir listet opp (er det C:\ jeg må krysse av for å sikre meg om at egenskapte mapper blir sikkerhetskopiert?). Forskjellen sålangt er at selve OS ikke med i backup'en, men etter jeg har reinstallert Windows kan jeg da gjennopprette sikkerhetskopien. Men så leste jeg at man kan inkludere et system image i en windows backup. Her blir jeg litt usikker, hvis system image er en speiling av hele greien, hvorfor trenger man da en backup, og ikke minst, hvorfor blir man da tilbudt å inkludere et system image i en windows backup..? Mulig jeg overtenker dette, men er en analytisk tulling, og liker ikke å ta så mye sjanser med pc'en og dens dyrebare innhold... Håper denne var nogenlunde lettforståelig og at det er noen som har erfaring. Kanskje det er andre som har lurt på dette?! Takker så mye for svar Endret 28. mai 2014 av Dinger Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Hallois Har sett på de to forskjellige backup-alternativene Windows 7 har, og forskjellen på disse er litt uklare. Har lest litt rundt og blitt en smule klokere, men er også en god del motstridende forklaringer der ute. Er for learning by doing, men hva angår data har jeg ikke så lyst å kave og stresse for mye, i tillegg har jeg ikke flere hdd'er, slik at jeg kan eksperimentere med de forskjellige alternativene. Så for de av dere som har litt erfaring med disse vil jeg sette pris på litt feedback. Har primært tenkt å ta to backups 1. Lagrer alt som er viktig for meg i en egen mappe på C, som jeg så kommer til å copy/paste til en ekstern hdd ukentlig Eneste problemet her jeg har kommet over tidligere er feilmeldinger om at mappenavn er for lange, eksempelvis C:\Dinger\musikk\Ett eller annet band live på en eller annen pub ett eller annet årstall, og det har endt opp i at mappa er overført, men bare noen av låtene fra oirignalmappa er med i kopien på den eksterne HDD'en, En digresjon i forhold til hovedtema, men kom gjerne med innsikt hvis kjenner til feilmeldingen jeg sikter til. Anyway, dette er min forståelse av Windows 7 Backup-alternativer. System Image: Speiler maskinen 100%, både OS og personlige filer, browser-logg osv. I utgangspunktet en perfekt kopi som man av en eller annen grunn ikke kan sette opp til å gjøres automatisk. Windows backup: Her er det da to alternativer, hvis jeg lar windows velge, altså default backup, vil den ikke inkludere mapper jeg selv har laget, altså bilder som ligger i 'my pictures' vil bli sikkerhetskopiert, men bilder som ligger i en mappe jeg har laget selv, eksempelvis C:\Bilder, vil ikke bli kopiert. Jeg må altså velge 'let me choose' og krysse av alle rutene som blir listet opp (er det C:\ jeg må krysse av for å sikre meg om at egenskapte mapper blir sikkerhetskopiert?). Forskjellen sålangt er at selve OS ikke med i backup'en, men etter jeg har reinstallert Windows kan jeg da gjennopprette sikkerhetskopien. Men så leste jeg at man kan inkludere et system image i en windows backup. Her blir jeg litt usikker, hvis system image er en speiling av hele greien, hvorfor trenger man da en backup, og ikke minst, hvorfor blir man da tilbudt å inkludere et system image i en windows backup..? Mulig jeg overtenker dette, men er en analytisk tulling, og liker ikke å ta så mye sjanser med pc'en og dens dyrebare innhold... Håper denne var nogenlunde lettforståelig og at det er noen som har erfaring. Kanskje det er andre som har lurt på dette?! Takker så mye for svar Jeg har og lurt litt på det samme. Du nevner "System Image". Antar dette er det samme som "Systemavbildning" på norsk. Jeg har valgt å la Windows velge hva som skal sikkerhetskopieres, dvs mine dokumenter osv. I tillegg har jeg huket av for "Systemavbildning". Slik jeg forstår mine valg så kan jeg gjenopprette fra sikkerhetskopien av de filene Windows har valgt for meg ved hjelp av mitt nåværende os hvis jeg for eksempel sletter noe ved et uhell eller filer blir korrupt. I tillegg så kan jeg gjenopprette hele "C:" stasjonen inkludert register og det hele som kreves for å kjøre os-et ved hjelp av systemavbildningen. Dette alternativer krever, slik jeg forstår det, å starte fra plate eller minnepinne og velge alternativet "gjenoppretting fra systemavbildning" eller noe lignende. Jeg har lagret disse sikkerhetskopiene på egen HDD i maskinen. Når jeg går inn der og ser på størrelsen så har jeg ei mappe som må komme fra "Systemavbildning" som er ca 5GB mindre enn "C:" stasjonen, den har fått navnet "WindowsImageBackup". Jeg har en mistanke om at størrelsesavviket her muligens kommer av at noe data i denne mappa har blitt komprimert. I tillegg har jeg ei sikkerhetskopifil som jeg kan klikke på og få opp diverse gjenopprettingsalternativer, denne fila får navnet til maskinen og har ett sikkerhetskopisymbol. Denne fila inneholder kopi av de filene og mappene som Windows velger for meg. Jeg har også ei "MediaID.bin" fil som også har med sikkerhetskopi å gjøre. Det er de tre filene/mappene som systemet har lagd for meg på min dedikerte sikkerhetskopi HDD. Jeg har valgt systemet til automatisk hver uke å lage ny sikkerhetskopi. du kan gjøre diverse valg her angående hvor mye plass som skal brukes, dvs om gamle kopier skal slettes osv. Jeg tror jeg har forstått rett hvordan dette fungerer, men jeg må innrømme det ikke er godt forklart og jeg føler jeg må gjette meg til hvordan flere av funksjonene nøyaktig fungerer. Men jeg har i allefall fått se hva som lagres på HDD-en min med de valgene jeg har gjort. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Angående gjenoppretting fra "Systemavbildning" så må man som sagt starte opp fra plate eller minnepinne. Man kan lage oppstartplate ved å gå inn på "Sikkerhetskopiering og gjenoppretting". Der er det alternativ for å opprette ei gjenopprettingsplate. Det står videre at denne platen blant annet kan brukes til å gjenopprette datamaskinen fra en systemavbildning. Edit: System Image kan konfigureres til å lagres automatisk, feks hver uke. Endret 29. mai 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Men så leste jeg at man kan inkludere et system image i en windows backup. Her blir jeg litt usikker, hvis system image er en speiling av hele greien, hvorfor trenger man da en backup, og ikke minst, hvorfor blir man da tilbudt å inkludere et system image i en windows backup..? System image brukes til å gjenopprette hele maskinen ved å starte fra gjenopprettingsplate. Altså en noe tidkrevende prosess. Filer sikkerhetskopiert ved hjelp av Windows Backup kan gjenopprettes fra eksisterende os, altså en mye enklere og hurtigere prosesss for enkeltfiler og mapper som ved uhell har blitt slettet eller korrupt. Så jeg synes det er greit å bruke begge alternativene samtidig. Lenke til kommentar
Dinger Skrevet 1. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2014 Takker samtlige for svar. Anse forresten det meste jeg har skrevet som spørsmål, selvom de ikke nødvendigvis er formulert sånn. Har nylig testet ut en gjennoppretting fra system image, og prosessen gikk smertefritt. I underkant av 500gb ble gjennopprettet på 2-3 timer og når jeg satte maskinen igang igjen var tilogmed fanene jeg hadde hatt åpen i browseren der. Tror ikke jeg engang måtte gjøre noe annet enn å starte prosessen og så var det bare å lene seg tilbake. Man trenger forøvrig ikke en gjennopprettingsplate, hvis man har installasjonsdisken, da den gjør samme nytten. Hadde tenkt å gjennopprette fra en standard backup og, men siden et system image virket som fy, tror jeg ikke jeg tar meg bryet. Såvidt jeg har forstått så trenger man å ha installert OS FØR man kan gjennopprette en Windows backup?! Anyway, eneste fordelen med en Windows backup såvidt jeg har forstått er som nevnt tidligere for å gjennopprette enkelte mapper og filer iløpet av et minutt, framfor å måtte bruke 2-3 timer på å gjennopprette hele maskinen.. Eneste jeg stusser på nå er at når jeg høyreklikker på den eksterne hdd'en viser den at den nesten er full, men hvis jeg går inn på den og høyreklikker på systemavbildningen står det 0 byte.. Stusser og på at en ny systemavbildning tar lang tid å lage/overlappe den gamle, mtp. at ingen endringer er gjort, skulle tro at dette ble gjenkjent og den nye systemavbildningen ville ta et par minutter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå