Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Når synes dere det er på tide å flytte hjemmefra? Og hva tror dere er mest normalt? Lenke til kommentar
sicios Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Når man har god nok økonomi/utdanning og er selvstendig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Når bør man ha råd da for å spørre på en litt annen måte? Lenke til kommentar
sicios Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Når bør man ha råd da for å spørre på en litt annen måte? Når du har råd til å betale alle utgiftene som fører til ved egen bolig/leilighet, mat, klær osv.. Når du får råd til dette avhenger vel av lønnen din. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Det avhenger. Jeg hadde råd til det da jeg skulle begynne på 1. året på VGS. Da fikk jeg borteboerstipend fra Lånekassen. Jeg måtte flytte for å gå på den linjen jeg ønsket. Andre har ventet til etter 3. året på VGS. Jeg vil tippe en plass rundt 20 år at det er vanlig å flytte ut. Rett og slett fordi mange må flytte for å kunne gå på høgskole. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Når synes dere det er på tide å flytte hjemmefra? Og hva tror dere er mest normalt? Det vanlige er vel å flytte ut når man begynner på en utdanning en annen plass i landet, blir innkalt til militæret eller får egen jobb. De som allerede bor ved ett universitet eller en høgskole de kunne tenke seg å gå på burde absolutt utnytte de økonomiske fordelene det er ved å bo hjemme under utdanningen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) For meg var det uaktuelt å bo på bygda lenger enn nødvendig, så jeg flyttet ut rett etter videregående. I ettertid skulle jeg kanskje ønske jeg hadde hatt mulighet til å bli litt lenger. Det er veldig greit å slippe å bekymre seg så mye om økonomi når man bør fokusere 100% på studier. Endret 28. mai 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Prostituert Skrevet 7. juni 2014 Del Skrevet 7. juni 2014 (endret) Vel! I Oslo er normalen 20 - 30 år når man flytter ut. Jeg flyttet ut da jeg var 27 år gammel. Etter universitetsutdanning. Noen muslimer bor hjemme helt til de gifter seg. Siden er det bare slik tradisjonen deres og Islam fungerer. Lillebroren min er 23, men han bor hjemme og har ikke jobb. Så når en person flytter ut er avhengelig av deres livssituasjon. Endret 7. juni 2014 av Prostituert Lenke til kommentar
Garden snake Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Hvis man bor hjemme til man er 30, så er det på tide å kutta navlestrengen ... Jeg vil si man bør flytte ut før man er 20, og heller få seg en deltidsjobb for å spe på bokostnader (dersom man lever på Lånekassen). Det er ingen fordeler med å bo hjemme etter at man er ferdig med videregående, og de småpengene man sparer er ingenting i forhold til å lære å klare seg selv, møte nye folk og få nye impulser. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Når synes dere det er på tide å flytte hjemmefra? Og hva tror dere er mest normalt? Jeg synes man skal flytte ut når man har råd til det, unntaket er om man må flytte for å gå på skole. Flyttet selv ut da jeg var 18 og bodde 2,5 år i nabobyen for å studere. Etter det flyttet jeg hjem igjen til jeg var økonomisk "stabil" til å få meg egen leilighet. Edit: Mener også at man er på "overtid" om man har god nok økonomi til å klare seg selv og fortsatt bor hjemme. Endret 17. juni 2014 av Salvesen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Når en har en sikker økonomi til selv å betale regninger. Det er ingen vits og flytte dersom en ikke har økonomi til det. Selv er jeg snart 20, og bor fremdeles hjemme, men jeg tenker at jeg skal flytte når jeg kommer i fast jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det vanligaste er nok å flytte heimaifrå i 19-20 årsalderen når ein er ferdig med vidaregåande opplæring. Foreldre har forsørgingsansvar fram til ein er ferdig med vidaregåande opplæring, så dersom ein har igjen eit år eller to etter at ein har blitt myndig så er foreldra forplikta til enten la han/ho bu heime til utdanninga er ferdig, eller gi økonomisk bistand til at vedkommande kan bu i eigen bolig. I all hovedsak så er det to perioder der folk flytter heimaifrå. Enten når dei er ferdig på ungdomsskulen og må flytte på hybel for å ta den vidaregåande opplæringa som dei vil ta. Eller når ein er ferdig med vgs/militæret og skal starte på høgskule/universitet/jobb. Om ein reiser i militæret direkte etter vgs så er det vanlig at ein fortsatt formelt bur heime sjølv om ein i praksis bur på militærleiren, dette har litt med måten forsvaret gir støtte til bolig på. Eg har ikkje inntrykk av at det er særlig vanlig å bu heime til ein er ferdig med høgare utdanning sjølv om ein studerer i eigen by. Her vil det også være litt forskjell på om foreldra har stor bolig eller ikkje, og om boligen ligger i urbane eller grisgrente strøk. Generelt sett er det meir vanlig at ein bur heime i voksen alder dersom ein bur i ein by og foreldra har ein stor nok bolig til at ein ikkje bur oppå kvarandre. Tilsvarande er det veldig uvanlig å bu heime om ein bur i eit lite hus saman med foreldra på landsbygda. Om ein er i jobb så synest eg at det passer seg at ein enten flytter ut, eller går over til å betale litt i husleige for å bu heime. Unntaket er dersom ein jobber middlertidig i f.eks eit år for å legge seg opp penger og leve billeg før ein går tilbake på skulebenken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå