Al Khorasani Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei folkens. Nå er det slik at jeg har tittet litt på lektorutdanningen i UiO og jeg har VELDIG lyst til å jobbe på en videregående skole med faget(ene) Engelsk/RLE eller Engelsk/Historie. UiO tilbyr disse fagkombinasjonene. Jeg lurer veldig på hvordan studiet er. Om det er altfor krevende. En ting som forundret meg veldig, var at det sto ''Åpent for alle'', i UiO! Er det ingen som har lyst på denne utdanninga? Jeg liker i hvertfall tanken på å rette prøven en sen fredagskveld.. Lenke til kommentar
Al Khorasani Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Heisann. Nå er det slik på UiO, at man kan velge enten ''kultur og samfunnsfag'', ''nordisk'', ''realfag'', og ''fremmedspråk'' innenfor Lektorutdanninga. Jeg vil gjerne inn på ''kultur og samfunnsfag'', men kommer ikke til å ha gode nok karakterer til det. Derfor skal jeg prøve å søke på ''fremmedspråk'' og eventuelt prøve å få byttet et av fagene fra ''fremmedspråk'', til et fag fra ''kultur og samfunnsfag''. Er dette mulig? Jeg ønsker å studere Engelsk/RLE kombinasjonen, men er nødt til å velge Engelsk/Nordisk på grunn av karakterkravet. Kan man bytte underveis, er det lett? Har noen byttet fag og endret på fagkombinasjonen på lektorutdanninga? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Nå går jeg riktignok lektorprogrammet på UiB, men jeg regner med det går mye i det samme. Det er et åpent studie, som betyr at de fleste i prinsippet kan søke, men de siste årene så har poenggrensen begynt å krype oppover. 2012-kullet i Bergen tror jeg var første år med venteliste. Selv om kravene for å komme inn ikke er allverden, så er det vanligvis veldig høyt frafall underveis, men det kan komme av mange årsaker - vi var rundt 30 som begynte på nordisk i 2010, nå som vi skal skrive master er vi 4 igjen pluss to som har kommet ned fra kullet over. Du har en litt større arbeidsmengde om du bare tok en master uten integrert pedagogikk og fagdidaktikk, av åpenbare årsaker, men det burde være gjennomførbart for de fleste. Vil kanskje anbefale å ta et årskurs i et eller annet du har lyst til før du søker deg inn på et program som skal vare i fem år, da. Både for å finne ut om du trenger en liten pause før du fortsetter å studere, og for å finne ut hvordan universitetet fungerer før resultatene dine egentlig "teller":Akkurat det opptakstekniske i Oslo vet jeg ikke nok om til å egentlig kunne si noe fornuftig om, men fra nettsidene deres virker det jo som om dere må bestemme dere for nøyaktig hvilke to fag dere skal ta med en gang. Det er jo litt rart. Jeg ville trodd det var mulig å søke seg inn på Fremmedspråk - Engelsk og så kombinere det med religion eller historie, men engelsk kan tydeligvis kun kombineres med andre språk? Du kan jo alltids søke deg inn i Bergen, da kan du få en master i Engelsk og undervisningskompetanse i historie eller religion, uten at du må velge hvilket før 4. semester. Lenke til kommentar
Teitgutt Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Gikk på lektor m/engelsk ved UiO for 4 års tid sidan. Det er litt begrensa kor mykje eg kan hjelpe deg, sidan eg avbraut året for å arbeide i staden, men eg kan no snakke litt om det. På heimesidene viser dei at dei har eit ulikt studieløp no enn det eg hadde då eg gikk der, og at faga kjem i ei anna rekkefølge. Eg må nesten berre snakke ut frå dei faga og det studieløpet eg sjølv hadde. Det sagt, så påstår dei at eg, som del av kull 2010, hadde NOR1300 frå første stund. Det er berre vås, for eg hadde ENG1100, ENG1304 og UVEXPAED03 det semesteret. Så den lista må ein nesten berre ta med ein neve salt. Angåande studiet, er det berre å slå seg laus. For krevande vil eg ikkje seie at det er, men i ENG1100 går du rett på engelsk syntaks, som kan vere nokså tøft om du ikkje er klar for det. Eg var ikkje klar for det, men leser du litt og hugsar dei aller mest grunnleggande prinsippa frå VGS(eg gjorde sjølvsagt ikkje det), så skal det der gå fint. Pedagogikkfaget var nokså bra og hadde fokus på dei riktige sidene ved læraryrket(didaktikk og kvifor det er hensiktsmessig å undervise på den og den måten), i motsetnad til pedagogikk-faget eg har møtt på GLU 1-7 ved HiB(rein læringsteori og null fokus på praktisk bruk av det). Gode forelesningar og ein ålreit faglærar i faget. Eg hugsar eg hadde ei som heitte Rebecca som forelesar i ENG1304, som er litteratur, og det er kanskje den beste forelesaren eg har hatt. Alt i alt er det berre å køyre på, for det er ikkje det dummaste ein kan studere. Ålreit fagleg utbytte. At eg hoppa av var ikkje reint studiet si feil, så det trenger du ikkje vektlegge. Sånn eg forsto det då eg gikk der, så kunne du bytte frå nordisk til samfunnsfag. Det var i alle fall det han ansvarlege på UV-fakultetet sa då eg spurde han. Det virkar jo meiningslaust å "tvinge" studentar til å fordjupe seg og få undervisningskompetanse i eit emne dei ikkje har søkt spesifikt på når dei gjerne kan bli langt betre lærarar i t.d. historie. Alt dette vil du få svar på om du spør ved studestart. No er det som sagt nokre år sidan eg gikk der, så eg hugsar ikkje heilt korleis ein skulle gå fram, men det var i alle fall sjanse for å få bytte då. Bonus: i pausane er det berre å sette seg utanfor med solbriller, for det er dødsmange pene jenter på UV-fakultetet. Om du er jente, så er det sikkert mange kjekke gutar også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå