Random754 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei, Jeg har et spørsmål angående lønnstrinn ved en butikkjobb. I arbeidskontrakten står det at selskapet følger lønns- og arbeidsvilkår etter følgende tariffavtale: Tariffavtale Virke/HK Landsoverenskomsten. Jeg har jobbet i dette selskapet i 3,5 år, men har nå byttet arbeidssted fra en butikk til en annen i forbindelse med studier. Dette var frivillig. Jeg har studiekompetanse fra VGS, og skal derfor ha automatisk lønnstrinn 3 i følge denne kilden: Butikksjef.com Men hva er kilden bak denne igjen? Jeg har ellers jobbet ett år over 15t/uke og 2,5 år under 15t/uke. Har jeg forstått det riktig at jeg dermed har krav på lønnstrinn 5? Studiekompetanse = Lønnstrinn 3 1 år jobb over 15t/uke = Opp et lønnstrinn 2 år jobb under 15t/uke = Opp et lønnstrinn I arbeidskontrakten jeg har fått fra den nye arbeidsplassen er jeg satt opp på lønnstrinn 3. Jeg har ikke forevist studiekompetanse til denne, da jeg regnet med det ville bli overført automatisk. Hva har jeg krav på, og hva burde jeg gjøre? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Du får ikke legge sammen studiekompetanse og ansiennitet. Studiekompetansebestemmelsen er en garantibestemmelse, det vil si at den som ikke har bedre lønnsansiennitet ut fra fagutdanning eller erfaring skal ha minst lønnstrinn 3 hvis vedkommende har studiekompetanse. I ditt tilfelle får du godskrevet to lønnstrinn for dine tre års praksis. Dette er likt garantibestemmelsen, og du får derfor trinn 3. Se Landsoverenskomsten 2012-2014 § 12.2 1 Lenke til kommentar
Random754 Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Du får ikke legge sammen studiekompetanse og ansiennitet. Studiekompetansebestemmelsen er en garantibestemmelse, det vil si at den som ikke har bedre lønnsansiennitet ut fra fagutdanning eller erfaring skal ha minst lønnstrinn 3 hvis vedkommende har studiekompetanse. I ditt tilfelle får du godskrevet to lønnstrinn for dine tre års praksis. Dette er likt garantibestemmelsen, og du får derfor trinn 3. Se Landsoverenskomsten 2012-2014 § 12.2 Tusen takk for svar! Hadde en mistanke om at det du skriver var tilfelle (at man ikke får legge sammen de to), men håpet på det andre. Så dette vil i praksis si at man jobber seg opp fra trinn 1 som alle andre, bare at man får lønn fra trinn 3 pga. studiekompetanse? Det vil vel si at utifra den erfaringen jeg har nå uansett ligger på trinn 3 (pga 1 år over 15t/uke og 2 år under 15t uke). Så nå må jeg jobbe enten ett år over 15t/uke eller 2 år under 15t/uke for å gå opp til trinn 4? I dokumentet du linket til står følgende, under § 13: "Dersom en arbeidstaker lønnes etter trinn 3, tar 60 studiepoengs utdanning over 2 år på fritid, skal arbeidstakeren ha ordinært ansiennitetsopprykk til trinn 5 pluss ett år for utdanningen og lønnes etter trinn 6 " Hva vil det si? Jeg er fulltidsstudent på et bachelorprogram. Jeg har nettopp fullført mitt første studieår, og har med det oppnådd 60 studiepoeng (så fremt jeg ikke stryker på en av de to eksamenene som er til retting). Jeg er fast ansatt i butikken, men jobber deltid. Kontrakten sier langt under 15t/uke, men realiteten er at jeg jobber mye mer, da jeg tar på meg mange ekstravakter. Jeg går utifra at man regner utifra det faktiske timeantallet og ikke det som står i kontrakten. Setter stor pris på hjelpen jeg får. Endret 28. mai 2014 av Random754 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 § 13 gjelder lønnsopprykk mens man er ansatt. Det du siterer innebærer slik jeg forstår det at i tillegg til ansiennitetsopprykk (1 trinn per år >15t, 1/2 trinn per år <15t) får man ett års opprykk for å ha avlagt 60 studiepoeng. Ellers har du rett - du får enten beregne etter ansiennitet eller etter garantibestemmelsen, men ikke begge deler (bortsett fra "25-årsgarantien" - der får man lønnstrinn 3 pga. fylte 25, og lønnstrinn 4 etter ett års ansiennitet, et cetera). Man regner etter faktisk arbeidede timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå