Meridies Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hei alle sammen! Jeg lurer egentlig bare på hvordan standpunktkarakteren i et fag skal settes? I matematikk er det jo gjerne slik at man har en tentamen som dekker alle kompetansemålene mot slutten av skoleåret, og man får da gjerne karakteren man fikk på tentamen, i standpunkt. Men matematikk er jo på dette området et fag som skiller seg ut. Allikevel står det flere steder at standpunktkarakteren ikke skal være et gjennomsnitt av karakterer man har fått underveis i faget, men skal representere sluttkompetansen i faget. Nå har det seg slik at til jul fikk jeg 5 i engelsk, og etter jul så har vi hatt tre vurderinger. På en muntlig vurdering fikk jeg 5, på tentamen fikk jeg 5+, og tilslutt hadde vi en prosjektoppgave hvor jeg fikk 6-. Hva tror dere læreren vil gi meg i standpunkt? Er det en mulighet for at jeg får 6, i og med at standpunktkarakteren skal representere sluttkompetansen i faget, eller vil jeg få 5, siden jeg fikk 5+ på tentamen? Tror dere at jeg kanskje vil få mulighet til å ta en vippeprøve, hvis jeg spør om det, eller har lærerne rett til å vippe ned når standpunkt skal settes, hvis situasjonen er slik at man vipper mellom to karakterer? Setter pris på svar! Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Du kan jo spørre om en vippeprøve, det virker som at du vipper veldig. Ellers bør tvilen komme eleven til gode når standpunkt skal settes. Vi har ikke krav på en vippeprøve, men du kan jo spørre. Jeg tror du kan få 6 i faget. Har selv fått 5+ på tentamen, og jeg spurte om en vippeprøve. Da jeg fikk 6 på den, endte jeg opp med 6 i standpunkt. Du har ingenting å tape på det, de kan ikke på noen måte sette deg ned til 4. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Takk for svar. Skal spørre om vippeprøve! Flere innspill? Endret 28. mai 2014 av Meridies Lenke til kommentar
sicios Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) karakteren blir regnet ut fra gjennomsnittlige karakter du har fått igjennom hele terminen. Fikk oftest 5 og +5 på muntlige oppgaver og skriftlige oppgaver fikk jeg oftest -6 . Endte opp med en 5 i standpunktkarakter. Dette var ihvertfall hva læreren sa når jeg spurte om det samme. Endret 28. mai 2014 av sicios Lenke til kommentar
Quote Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Dette varier litt fra fag til fag, og hva som er praktisk mulig. Standpunktkarakteren skal settes ut i fra din ferdighet opp mot kompetansemålene fra fagene dine ved årets slutt.Viser til forskrift til opplæringsloven:§ 3-2.Formålet med vurderingFormålet med vurdering i fag er å fremje læring undervegs og uttrykkje kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten undervegs og ved avslutninga av opplæringa i faget. Vurderinga skal gi god tilbakemelding og rettleiing til elevane, lærlingane og lærekandidatane.[...]Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i faget.§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fagGrunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.Standpunktkarakteren din skal altså si noe om din kunnskap om de samlede kompetansemålene ved årets slutt. I praksis betyr det at dersom du har en stor prøve i matematikk som inneholder alle kompetansemålene, så skal den vektlegges en del hvis den er på avslutningen av året. Vi kan også sette opp et eksempel hvor du har om romerriket i historie i 1. termin. Du får en 4 på prøven. Du får ikke noe prøve som omhandler romerriket i 2. termin (som i dette eksempelet er et kompetansemål å kunne om). Da må dermed den første prøven tas med i vurderingen, siden den sier noe om din ferdighet ved årets slutt. Endret 28. mai 2014 av Quote Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Det kommer vel også an på hva som var årsaken til at hun fikk 5+ på tentamen. Hvis det var grunnet språklige feil, og hun på den siste innleveringen har vist forbedringer i språket, er jo kompetansen i faget forbedret ved slutten av året. Er det derimot innholdet som trenges å forbedres, bør det jo være muligheter for å vise forbedringer i dette på en eventuell "vippeprøve". Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Ok, takk for svar. Får vel bare håpe på det beste. Lenke til kommentar
Shopaholic Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Ok, takk for svar. Får vel bare håpe på det beste. Vet at faglærere også skal se på fremgang (noe du har hatt i følge karakterene dine) og i tillegg muntlig aktivitet i timene. Altså, hvis du oppfyller disse kravene så burde du få 6. I tillegg er mange lærere litt snille i slutten, da det er et avgangsfag. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 Ok, takk for svar. Får vel bare håpe på det beste. Vet at faglærere også skal se på fremgang (noe du har hatt i følge karakterene dine) og i tillegg muntlig aktivitet i timene. Altså, hvis du oppfyller disse kravene så burde du få 6. I tillegg er mange lærere litt snille i slutten, da det er et avgangsfag. Tusen takk, får vel håpe på det! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå