Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Er Peder Ås legitimert til å disponere over pengene"?

Jente211

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen jurister her? Eller kanskje noen jusstudenter? :)

Forbereder meg til eksamen og kom over en oppgave jeg ikke skjønte helt. Har ingen å spørre, så hadde blitt utrolig glad om det var noen her med innspill?

Peder Ås har funnet en lommebok med penger + legitimasjon inni. Han tar den med seg og bruker pengene på alkohol. Spørsmålet er som nevnt i tittelen til innlegget mitt om han er legitimert til å disponere over pengene. Vi har gjennom forelesninger kun jobbet med overdragelse/legitimasjon etter gjeldsbrevloven, men kan ikke se at dette passer som rettsgrunnlag her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det gjelder legitimering i sammenhengen "notoritet, publisitet og legitimasjon", http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/2248/2522/2525 .

Legitimasjon er i så fall "det ytre skinn av rett til å råde over gjenstanden".

Her er Peder Ås i besittelse av pengene, og har deremed "det ytre skinn av rett" til å bruke dem.

(Det at lommeboka inneholdt "legitimasjon" virker som en "red herring". :))

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Det er sikker ulovfestet rett at den som i god tro mottar penger som betalingsmiddel vinner rett til dem uansett hvordan pengene har havnet hos betaleren. Dette gjelder så vidt jeg vet uten unntak, forutsatt altså at mottakeren ikke vet (eller muligens burde vite, men det må i så fall stilles svært lite strenge aktsomhetskrav) at betaleren ikke har rett til å rå over de.

Uansett vil han være legitimert til å rå over også lommeboken som løsøre, jf. godtroloven § 1. Det gjelder kun unntak for ting som er fravendt rette eier ved tyveri eller grov tvang, og det er ikke tilfellet her. Det kan ikke gjelde strengere regler for penger som betalingsmiddel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For å være legitimert til å rå over løsøre er besittelse som regel nok (derfor krever pant i løsøre vanligvis at man gir fra seg tingen); i motsetning til fast eiendom (må ha grunnbokshjemmel), skip, luftfartøy, og en del andre ting som kan registreres i et realregister.

Lenke til kommentar

Har det vært noen saker der en butikk har tatt imot penger fra folk de visste var kriminelle? Jeg har jobbet en del i butikk, og det hender jo at det kommer tvilsomme folk som handler masse og ukritisk og betaler kontant. En eller to av disse vet jeg med sikkerhet er dopdealer, men hva skal man gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...