Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk S1 eksamen 30.05.2014

Anbefalte innlegg

Hei!

Flere enn meg som skal ha privatisteksamen i S1 på fredag? Tenkte vi kunne samles her og diskutere "vanskelige" oppgaver fra gamle eksamener, samt hjelpe hverandre å løse noen oppgaver.

Hva satser dere å få på eksamen? Og er du privatist eller vgs elev?

Jeg er selv privatist og har hatt S1 eksamen på vgs, der jeg fikk 4. Men så tok jeg det opp igjen i fjor vår, og fikk 5 (merkelig nok!). Klagde på karakteren og fikk dette som svar:

Noen mangler i oppgave 7b) men ellers mye bra.

Jasså, så hva er en sekser da? Hehe. Må ha en sekser nå på fredag da!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell eneste kildene jeg har er noen lærere :)

Da tar de lærerne feil =) Du skal ikke ha alt riktig. Kjenner flere som ikke svarte på en hel oppgave, mista 4 poeng, men likevel fikk 6 på eksamen. Nå snakker jeg om eksamen, ikke vgs tentamen =)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går går i vg2, og har eksamen i S1 i morgen :) Tror jeg får 5, tør ikke å håpe på 6. Men dersom jeg er litt heldig med oppgavene kan det være en mulighet. Har løst mange eksamener fra tidligere år, og føler meg egentlig godt forberedt.

Lenke til kommentar

Jeg går går i vg2, og har eksamen i S1 i morgen :) Tror jeg får 5, tør ikke å håpe på 6. Men dersom jeg er litt heldig med oppgavene kan det være en mulighet. Har løst mange eksamener fra tidligere år, og føler meg egentlig godt forberedt.

5er ekke dårlig det! Jeg fikk 4 på eksamen da jeg gikk på vgs, fikk 5 i standpunkt da. Men jeg må ha 6er, er privatist og man kommer ikke inn på medisin utenom (tok det opp i fjor og fikk 5 på eksamen da) =) Hehe

Jeg tok opp s1 i fjor, synes eksamen i S1 er ganske grei jeg. Del 1 kan gå lekende lett, men hender at det kommer noen oppgaver der man må ha tunga rett i munn! Hørte av en venninne at flere klagde på eksamen som var nå til høst. Har du sett på den? Så på del 1 istad, rakk å komme til oppgave 9 på del, den var litt "vrien" eller,, vrien og vrien:P men ja. Skjønner ikke hva en 6er er lenger jeg.. Man kan ha en feil og likevel trekkes man ned en helt karakter.

Lenke til kommentar

5er ekke dårlig det! Jeg fikk 4 på eksamen da jeg gikk på vgs, fikk 5 i standpunkt da. Men jeg må ha 6er, er privatist og man kommer ikke inn på medisin utenom (tok det opp i fjor og fikk 5 på eksamen da) =) Hehe

Jeg tok opp s1 i fjor, synes eksamen i S1 er ganske grei jeg. Del 1 kan gå lekende lett, men hender at det kommer noen oppgaver der man må ha tunga rett i munn! Hørte av en venninne at flere klagde på eksamen som var nå til høst. Har du sett på den? Så på del 1 istad, rakk å komme til oppgave 9 på del, den var litt "vrien" eller,, vrien og vrien:P men ja. Skjønner ikke hva en 6er er lenger jeg.. Man kan ha en feil og likevel trekkes man ned en helt karakter.

Har ikke funnet den fra i høst tror jeg, har du link? :) Selv synes jeg den fra våren 2013 var litt vanskelig, men jeg kikket bare raskt gjennom. Har løst mesteparten fra 2010 - 2013, og synes en del av dem er veldig enkle. Så er det, som du sier, noen oppgaver der man må ha tunga rett i munn!

Så spennende at du skal studere medisin, det vurderer jeg selv. Spørs bare om karakterene holder :wee:

Edit: Jeg har visst løst den fra høsten 2013, hehe. Jeg er enig, den var ikke en av de enkleste! Liker heller ikke oppgave 9 på 1..

Endret av Hellacute
Lenke til kommentar

Har ikke funnet den fra i høst tror jeg, har du link? :) Selv synes jeg den fra våren 2013 var litt vanskelig, men jeg kikket bare raskt gjennom. Har løst mesteparten fra 2010 - 2013, og synes en del av dem er veldig enkle. Så er det, som du sier, noen oppgaver der man må ha tunga rett i munn!

Så spennende at du skal studere medisin, det vurderer jeg selv. Spørs bare om karakterene holder :wee:

Edit: Jeg har visst løst den fra høsten 2013, hehe. Jeg er enig, den var ikke en av de enkleste! Liker heller ikke oppgave 9 på 1..

daså! Å gjøre de fra 2010-2013 er best. Er jo ny plan siden 2010. Jeg driver med høst 2013 nå. Har egentlig ikke tid til de andre. Gjør kanskje vår 2013 også for å se hva som trakk meg ned fra 6, men mer enn det har ikke jeg tid til. Jobbet jo med S1 for akkurat ett år siden, og jeg tror jeg kan endel. Seksern avhenger bare av eksamen imorgen, ikke kunnskapen min.

jaja, medisin er artig! Har tatt opp fag i 3 år nå. Fyller 22 i år. Kommer jeg ikke inn på medisin i år, DA blir jeg sønderknust. Hehe. Men får krysse fingrene!

Mitt råd. Dobbeltsjekk svarene på del 1 og 2. Ved å "kryss" regne, sette prøve på svaret osv. Da vet du fasiten før du sier deg fornøyd med svaret ditt. Kan gå fort i svingene når man er stressa, så lett å glemme et tall her og der, eller et minus elno. Masse lykke til da!! :) går nok supert!

Lenke til kommentar

Jeg håper at det går bra, det meste avhenger av oppgavene. Dette blir faktisk den første matteeksamenen i hele mitt liv, så jeg håper jeg ikke bommer skikkelig. Men det går nok fint. Jeg skal dobbeltsjekke alle svarene og spesielt passe på feil med fortegn, det er min svakhet.

Blir det lagt ut løsningsforslag eller noe slikt på nett senere? Jeg tror jeg skal skrive ned alle svarene mine på kladdark, slik at jeg kan finne en fasit senere. En måned er lenge å vente på svar, haha.

Lykke til du og, håper du får 6-er denne gangen! :)

Lenke til kommentar

Jeg håper at det går bra, det meste avhenger av oppgavene. Dette blir faktisk den første matteeksamenen i hele mitt liv, så jeg håper jeg ikke bommer skikkelig. Men det går nok fint. Jeg skal dobbeltsjekke alle svarene og spesielt passe på feil med fortegn, det er min svakhet.

Blir det lagt ut løsningsforslag eller noe slikt på nett senere? Jeg tror jeg skal skrive ned alle svarene mine på kladdark, slik at jeg kan finne en fasit senere. En måned er lenge å vente på svar, haha.

Takk takk =) Det pleier å bli lagt ut en fasit på matematikk.net, samme dag eller dagen etter eksamen! Eller så kommer det en sensorveiledning på udir.no, og en forhåndssensurrapport på udir i juni!=)

Lenke til kommentar

Takk takk =) Det pleier å bli lagt ut en fasit på matematikk.net, samme dag eller dagen etter eksamen! Eller så kommer det en sensorveiledning på udir.no, og en forhåndssensurrapport på udir i juni!=)

Hvordan gikk det i dag? Håper det gikk bedre med deg enn meg, for jeg er fktisk ikke sikker på om det holder til en 5-er engang.. Del 2 gikk greit, men del 1 gikk ikke så bra.

Lenke til kommentar

Synes del 2 var mye vanskeligere enn del 1..

Jeg synes oppgave 7 på del 2 var litt vanskelig, spesielt b og c.

På del 1 var det tre oppgaver jeg ikke svarte på i det hele tatt, eller eventuelt bare svarte på noe.

I tillegg klikket Geogebra, så jeg måtte få hjelp fra en IT-mann. Vaktene sa jeg skulle få tiden jeg mistet igjen, men det fikk jeg ikke likevel.

Lenke til kommentar

Jeg synes oppgave 7 på del 2 var litt vanskelig, spesielt b og c.

På del 1 var det tre oppgaver jeg ikke svarte på i det hele tatt, eller eventuelt bare svarte på noe.

I tillegg klikket Geogebra, så jeg måtte få hjelp fra en IT-mann. Vaktene sa jeg skulle få tiden jeg mistet igjen, men det fikk jeg ikke likevel.

Jeg synes siste oppgave var helt fryktelig. Det er sånne dritt oppgaver som gjør at man ikke får den karakteren man vil. Del 1 gikk ganske greit. Hva var det dere ikke klarte der?

Endret av Prospect
Lenke til kommentar

Vet dere om mann for tak i løsningsforslaget før klagefristen?

Blir vanskelig å klage på karakteren om man ikke har fasitsvarene :p

Hmm.. Litt rart at du tenker på å klage før du i det hele tatt har fått karakteren. Som noen andre har skrevet legges det ut løsningsforslag ganske raskt etter eksamen. Dvs. at du får tak i løsningsforslaget før du i det hele tatt har fått karakteren din.

Lenke til kommentar

kan noen svare om de har fått samme svar som:

DEL 1:

opg1.b x=2, x=-1

opg2. 3lgb

opg3. a) 8ab

opg3. b) (ab)^5

opg.4 a) a=-2 og b=6

opg4. b) Tegner grafen

opg5. x=7/9 og y=308/9

opg.5 c)

2: a^2b

1: ab^2

0: b^3

opg.6 b) x=150/0.2 ??

opg6 c) ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...