Gå til innhold

HJELP! utstilling

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en staffordshire bull terrier på 4år som jeg har veldig lyst til å stille ut. Har aldri gjort det før.

Noen som har noen tips til åssen dette skal gjøres? er det noen som hjelper folk med dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste rådet jeg kan komme med er å drite i det.

Folka i utstillingsmiljøet er i stor grad gjennområtne, og innen din rase er det ikke bedre enn snittet akkurat..

Sannsynligheten for at du gir hunden din en kjip opplevelse ved å gå inn i ringen er absolutt tilstede, og du risikerer at andre bevisst forsøker å få sine hunder til å "tenne" din for så å få vist frem det "gode" gemyttet til sin egen hund.

Uansett resultat må du videre beregne at folk kan komme til å slenge dritt bak ryggen din i lang tid :)

Så koselig atte!

Til slutt må jeg bare legge til at det ikke er alle som er sånn, men mange av de kjente oppdretterne holder på slik..

Regn også med at hvis det går bra kommer de ikke til å gratulere deg en gang, men om en av deres egne hunder gjør det bra er det trampeklapp og applaus til en store gullmedalje :)

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en staffordshire bull terrier på 4år som jeg har veldig lyst til å stille ut. Har aldri gjort det før.

Noen som har noen tips til åssen dette skal gjøres? er det noen som hjelper folk med dette ?

Jeg er ikke opptatt av utstillinger, men har deltatt noen ganger, etter at mine hunder er blitt jaktpremiert. Ikke merket noe negativt, av og fra andre deltagere.

Tror du må være medlem av din raseklubb og NKK, for å stille. Det positive er at du normalt får hjelp til å trene på utstilling, før du stiller opp av din raseklubb. Folk er normalt behjelpelige. Og noen raseklubber holder kurs.

Det å ha god dressur og kontroll på hunden, samt å ha trent på hva som foregår i ringen, er en fordel. Ellers kan du få dårlig karrakter (eller ingen), hvis ikke fører og hunden klarer oppgaven. Hunden skal også sjekkes av dommer, bl.a. se på tennene/bittet, uten din hjelp. Og enkelte ganger er det så folksomt, at en må "presse" seg frem, for å komme til ringen. Er din hund da agressiv, blir du bortvist! Så din hund må være dressert, sosialisert og dere bør ha trent på hva som skal foregå i ringen. Alt for mange stiller uforbredt og med udresserte hunder.

Lenke til kommentar

Man må ikke være medlem av noe som helst, men det er dobbelt så dyrt å stille om man ikke er medlem av en NKK-tilsluttet klubb..

Din lokale hundeklubb gir som regel bedre goder enn raseklubben.

Men klart, de rasespesifikke tingene får man gjerne ikke så god innføring i i den lokale hundeklubben..

For staffens del skal den stilles med fronten mot dommeren, ikke siden som med de fleste andre raser.

Aggressive hunder bortvist? HAHA, den var god!

I stafferingen har det forekommet at hunder har bitt etter handleren sin til og med, og selv ikke det fører til at de blir bortvist.. Innen enkelte raser godtas det nemlig svært mye!

En del dommere VIL ha de samkjønnsaggressive.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Leit at noen har negative erfaringer med utstilling..

Tror dog at ting er i ferd med å endre seg.

De jeg kjenner som holder på med utstillinger er trivelige mennesker som liker å treffe andre entusiaster og snakke hund.

Mao: ikke la deg skremme vekk av andres erfaringer, selv om det helt sikkert finnes douchebags i bransjen. Test det ut å gjør deg opp en mening selv. Liker du det ikke er det ikke verre enn at du ikke stiller flere ganger.

Her står det litt om utstilling: http://viewer.zmags.com/publication/c9faee6a#/c9faee6a/1

Lykke til!

Her er også link til Kennelklubb http://web2.nkk.no/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ting i ferd med å endre seg? Hvordan da?

Jeg antar Ciklide at du har lite erfaring med å ferdes ved stafferingen, jeg har vært der en god del titalls timer.

Det er så latterlig mye baksnakking og usportslig opptreden at jeg for min del skygget banen relativt tidlig.

Lenke til kommentar

Nei, Stafforshire Bullterrier har jeg liten erfaring med utover nabohunden som er veldig koselig. Ser ikke for meg at det er så veldig mye verre enn andre raser.

Jeg synes bare det blir feil å svartmale en hobby og henge ut de som har hobbyen som selvsentrerte bedrevitere for noen som aldri har vært på utstilling før og ønsker å sjekke det ut.

Du må gjerne si at utstilling ikke var noe for deg, og at du følte mange av deltagerne ikke var så greie, men ikke svartmal det og skrem TS vekk før h*n har fått prøvd seg selv.

Jeg har god kontakt med Collieeiere og mange er gira på at jeg skal stille valpen min etterhvert. Jeg synes de er trivelige og positive folk som er opptatt av at hunden min skal gjøre det bra.

Selvfølgelig er det en og annen surpomp som bare bryr seg om seg selv og at h*n skal vinne, men prøv deg noen år i hestesporten så får du se at det er ikke noe bedre der, enten det gjelder utstilling eller konkurranseridning. Slike mennesker som surner stemningen finnes i alle hobbyer og har du den innstillingen som du selv har, og tilsynelatende tar utgangspunkt i at alle er douchebags så vil du på sett å vis selv være med på å dra ned stemningen.

Vær heller positiv, smil og klapp når andres hunder premieres. Kanskje ser de rart på deg i starten men etterhvert henger de seg på.

Hvis ingen andre er positive får du starte med å være det.

Utstilling skal jo være positivt både for hunder og eiere!:)

Ja, jeg mener det er en endring på gang. Får inntrykk av at det er de gamle traverne som er de største surpumpene, og de eldre er en døende rase. De yngre tar over.

Det er også viktig å ha i bakhodet at hundeoppdrett er en god inntektskilde for mange, og jo bedre hundene deres gjør det på utstilling, jo mer positivt er det for kennelen. Klart de er gira på å vinne!

Så prøv heller å være med på å gjøre utstilling til noe gøy!

Jeg råder TS til å komme i kontakt med andre Staffeiere som stiller hundene sine, og bli litt venn med dem. Du har kanskje god kontakt med oppdretter, eller eiere av kullsøsken? Så er du ikke så "alene" der og har noen med som kan gjøre det lettere å bryte isen.

Det er jevnlig lokale Collietreff, vil tro staffene har noe lignende også? Det er blitt populære hunder. Se på facebook om du finner en gruppe for Norske Staffeiere feks.

Ikke la deg skremme av det vi sier om at det finnes surpumper. Prøv det ut og gjør deg opp en egen mening. Les deg opp, se om du finner videoer fra NORSKE utstillinger og kom i kontakt med andre eiere!:)

Lykke til.

Endret av medlem-124997
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...