Gå til innhold

Regler for proteinpulver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kroppen kan ikke innta mer enn 30g protein pr (ca) hver 3 time. Utover det vil overflødig protein omdannes til energi gjennom prosesser i kroppen. Det som ikke omdannes til energi, går ut igjen med urinen.

 

Som de over meg sier, så er dette unødvendig dyr energi. Det er heller ikke bra for nyrene med for stort inntak av protein som ikke blir effektivt omsatt i kroppen for det det er til.

 

Støtter meg på Forumtroll1; få på plass kostholdet og proteintilskudd bør være unødvendig. Den eneste innvendingen jeg har her er at det kan være greit rett etter trening, dersom du ikke har tilgang på noe skikkelig mat, hvilket alltid er å preferere fremfor tilskudd.

 

Husk også at protein bør inntaes sammen med karbohydrater for bedre opptak.

 

Merker du egentlig noen forskjell på trening, restitusjon og generell energi i forhold til om du bruker tilskudd eller ikke? Eller begynte du med tilskudd før du hadde etablert en skikkelig treningsrutine, slik at du ikke har mulighet til å sammenlikne?

 

Proteinpulver er ikke magipulver.

Lykke til med treninga! :)

Lenke til kommentar

Kroppen kan ikke innta mer enn 30g protein pr (ca) hver 3 time. Utover det vil overflødig protein omdannes til energi gjennom prosesser i kroppen. Det som ikke omdannes til energi, går ut igjen med urinen.

 

Som de over meg sier, så er dette unødvendig dyr energi. Det er heller ikke bra for nyrene med for stort inntak av protein som ikke blir effektivt omsatt i kroppen for det det er til.

 

Støtter meg på Forumtroll1; få på plass kostholdet og proteintilskudd bør være unødvendig. Den eneste innvendingen jeg har her er at det kan være greit rett etter trening, dersom du ikke har tilgang på noe skikkelig mat, hvilket alltid er å preferere fremfor tilskudd.

 

Husk også at protein bør inntaes sammen med karbohydrater for bedre opptak.

 

Merker du egentlig noen forskjell på trening, restitusjon og generell energi i forhold til om du bruker tilskudd eller ikke? Eller begynte du med tilskudd før du hadde etablert en skikkelig treningsrutine, slik at du ikke har mulighet til å sammenlikne?

 

Proteinpulver er ikke magipulver.

Lykke til med treninga! :)

Og alt dette er du sikker på? (Som er uthevet.)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Og alt dette er du sikker på? (Som er uthevet.)

 

 

1. Utsagn fra min gymlærer fra videregående, som vi forøvrig finner igjen her (http://idrett.speaker.no/organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1013717&CatId=369511 og

).

2. Jeg researchet litt mer rundt dette og ser at det er en del studier som peker imot min påstand. Jeg tar til meg den, men vil da presisere at studer viser at for høyt proteininntak hos personer med nedsatt nyrefunksjon ikke er bra for nyrene. Har tidligere lest at det skal være skadelig for nyrene, men skal ikke sitte her å påstå det noe mer enn hva jeg selv kunne finne av kilder her og nå. Det var også en kirurg ved OUS som sa dette for noen år tilbake da jeg akkurat hadde begynt ordentlig med trening.

3. Karbohydrat øker proteinopptaket i musklene (ref http://www.dinform.com/mat-for-optimal-masse/).

 

Jeg ser at du er utdannet ernæringsfysiolog? Da skal jeg ikke sitte å påstå for mye, jeg har også noe å lære.

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Visn!ngsnavn
Lenke til kommentar

 

Og alt dette er du sikker på? (Som er uthevet.)

 

 

 

 

Man antok at karbohydrater var nødvendig for raskere opptak i perifert vev. Det har vist seg at enkelte proteiner som eks i melk er mye er insulinogen enn tidligere antatt slik at utskillelsen der er da mer enn nok.

 

Når det gjelder nyremetabolismen så har vi og bruker fortsatt føre-var prinsippet rundt personer med nedsatt nyrefunksjon. Når det gjelder normale friske så har vi gode nok buffere for å skille ut overskuddet uten at dette skal være problematisk. Se gjerne oversikt-artikkel over dette : http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/25

 

Det stemmer at etter at kroppens egensyntese er dekket så kan karbonskjelettet gå inn som substrat og gi energi direkte eller gi videre intermediater som igjen kan gi sukker eller fett. Vi tar altså opp absolutt alt, men etter at proteinsyntesen er dekket så vil da amino-enden tisses ut, grunnet at fritt ammoniakk er nevrotoxisk. Men absorpsjonen og måltidsammensetning vil påvirke dette; om du eks spiser en del meieriprodukter + en god del brødskiver så vil hastigheten for at aminosyrene slippes ut i blodbanen være tregere, slik at potensielt mer av disse kan bli brukt til proteinsyntese. Videre vil dette også selvsagt, påvirkes av måltidfrekvens. Spiser du et måltid innenfor la oss si 2-3 timer så vil svært mye av amino-gruppen bli deanimert i lever (hektes av) og fraktes for utskillelse igjennom urinen.

 

Ellers er jeg selvsagt enig med resten. :) Behovet er hos de fleste overdrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...