Arteal Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Heisann.Når jeg våknet nå for 2-3 timer siden, så slo jeg på pcen min som jeg gjør hver morgen, den startet, bootet osv osv. Mens dette skjer så stikker jeg da på do for å så da komme tilbake til en svart skjerm. Jeg prøvde da og slå pcen tilbake, men ingen kontakt, og prøver da dermed med å trykke på start knappen mer, som da resulterer i med at pcen slår seg nesten på, viftene rører seg 1 cm, men slår seg ikke på. Jeg tenkte kanskje dette var strømforsyningen min (som er helt ny RM1000 Corsair), så jeg gikk ned i kjelleren og hentet den gamle strømforsyningen min som også er corsair, men med 750W. etter lang kamp med kabler så er alt koblet til, jeg prøver å slå på pcen igjen men samme problem oppstår fortsatt. Jeg er ingen pc ekspert, så jeg har søkt opp problem stillinger.. tatt ut og satt tilbake batteri i bios eller noe osv.Jeg legger meg nå ned flat og spør om hjelp.(Pcen funket helt fint i går kveld, og har ikke hatt noe problemer med dette før. Pcen er HELT ny, kanskje bare noen månder) Har prøvd eventuelle tips fra vennertatt hver ram brikke for å se om det var noe med de, men samme problem oppstår.Har nå byttet ut hovedkortet til mitt gamle, men samme problem oppstår fortsatt.Så nå vet jeg uten om å være noe ekspert at det ikke er hovedkortet, rambrikkene eller strømforsyning som er problemet.. kan det være prosessoren? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Har du HDMI/DVI/VGA på hovedkort, og prosessor med integrert grafikk? I så fall kan du ta ut skjermkortet og prøve det? Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 INTEL CORE I7 4770K 3.5GHZ 8MB S-1150 er prosessoren og dette er hovedkortet https://www.komplett.no/asus-sabertooth-z87-socket-1150/781696 Glemte vel å nevne at jeg har prøvd å starte uten skjermkort også Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 prøv med å jumpstarte PSUen. Det der høres nemlig ut som min maskin i det PSUen tok kveld. på HK var det et lys som enda sto på men når jeg trykte på knappen beveget viten seg en liten bit før den stoppet igjen. Jeg kunne få den til å starte om jeg fifflet litt inne i kabinettet mendet var jo ingen varig løsning. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Start med å trekke ut alt du ikke trenger for en BOOT. Trekk ut alle HDD, skjermkort, ekspansjonskort, alle RAM-brikker (unntatt den i første slot), vifter (unntatt CPU) og alt av tilkoblet utstyr (USB, nettverk osv). Trekk også ut IO-kablene Sørg for at hovedkortet har all strøm tilkoblet (24-pin + 8-pin). Reset CMOS ved å trekke ut strømkabel til CPU, ta ut CMOS-batteri, drikk en kopp kaffe og sett tilbake igjen. Virker ikke dette prøver du å bytte RAM-brikke.Virker ikke dette prøver du å bytte PSU. Virker ikke dette prøver du å bytte HK.Hvis dette ikke virker, ta ut hovedkortet fra systemet og plasser det på en pappeske og kjør cabriolet-style. Gjenta prosessen. Lenke til kommentar
ThomasJL Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 prøv med å jumpstarte PSUen. Det der høres nemlig ut som min maskin i det PSUen tok kveld. på HK var det et lys som enda sto på men når jeg trykte på knappen beveget viten seg en liten bit før den stoppet igjen. Jeg kunne få den til å starte om jeg fifflet litt inne i kabinettet mendet var jo ingen varig løsning. Trådstarter har jo fortalt at han har prøvd en annen PSU. Vet faktisk ikke hva problemet kan være, om du har prøvd annet hovedkort, PSU, skiftet om på minnet og prøvd uten skjermkort. Er ikke så mye igjen utenom prosessoren da, du har ikke en annen liggende? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Å jumpstarte PSU er for å forsikre seg om at det ikke er den som tuller saker til. Og siden dette er et tilfelle som ligner mistenkelig på det som jeg hadde, så koster det ikke stort å prøve det. Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Å jumpstarte PSU er for å forsikre seg om at det ikke er den som tuller saker til. Og siden dette er et tilfelle som ligner mistenkelig på det som jeg hadde, så koster det ikke stort å prøve det. Er litt usikker på hva du mener med jumpstarte PSU... men siden problemet oppstår på 2 forskjellige PSUer.. så kan jeg jo utelukke at det er det som skaper problemet? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Jumpstart av PSU. Enig i at det ikke er så stor sannsynlighet men jeg ville gjort det uansett for å ticke den av på lista. begynne med veggen og så arbeide deg innover. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Jumpstart av PSU. Enig i at det ikke er så stor sannsynlighet men jeg ville gjort det uansett for å ticke den av på lista. begynne med veggen og så arbeide deg innover. Grunnen til at PSU skrur seg av er jo fordi hovedkortet ber den skru seg av igjen, da hovedkortet merker at det er feil et eller annet sted. Risikoen for å jumpstarte PSU når noe er feil er total havari av alle deler i maskinen med brann som følge. Ikke å anbefale med andre ord. Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Har da nå funnet ut problemet.Pcen vil ikke starte når jeg kobler strøm dit. Rart når samme problemet oppstår på 2 forskjellige PSUer og hovedkort.. hva gjør jeg med dette? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Men skal det være strøm der da. Var borti tilsvarende på et annet Sabertooth-kort da jeg hjalp en bekjent... Starter det uten den kabelen tilkoblet? Edit: Ser at dette ikke blir det samme som jeg refererte til. Endret 28. mai 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Jeg har muligens funnet ut hva hele greia er. Begge strømforsyningene mine er ikke kompatibelt med fjerde generasjons Intel.http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/may/haswell-compatibility-with-corsair-power-suppliesEtter som jeg har forstått det så tror pcen min at den "sover" og vil ikke slå seg på siden PSUen min ikke er kompatibel med CPUen. (men skal ikke si det for sikkert.. jeg er ingen eksepert )Så det ser ut som jeg må bite det i meg å kjøpe en ny PSU, bare synd det er helligdag i morgen og det kan ta ekstra lang tid å få den. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Pcen vil ikke starte når jeg kobler strøm dit. Det er jo strøm til CPU, så du den må du nesten ha .. Det kan være du har skade på pinnene. Jeg har faktisk også vært borti å "kortslutte" noe med blokka på en Corsair H60, så maskin ikke ville starte. Bytta kjøler og alt var a-ok. Men det var på en socket 775 for lenge siden .. Edit: Får håpe det er kompatiblitet ja og ikke noe annet galt. Endret 28. mai 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Fant ut at min corsair RM1000 er kompatibel med CPUen...så jeg er tilbake til punkt 1 igjen.. har ikke peiling for å si det mildt .. har fått tips med å "flashe bios" men det hjalp ikke stort det heller Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Du har ikke klart å presse en strømkabel for skjermkort nedi der? De har like mange pinner men skal egentlig ikke gå an å koble feil uten makt. Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Tingen er at pcen har funket fint nå i et halvår, det var først i går mårest som skrevet i første post der ting sluttet å virke.Ting ser ut til å funke så lenge det ikke går strøm til CPU, som da er mest sannsynlig problemet, men hvordan kan jeg være sikker på dette? er dumt å kjøpe ny for å finne samme problemetEDIT: en venn av meg ba meg å vrikke på PSU strømmen bak pcen.. så jeg startet å dra dra den ut for å sette den inn igjen.. så slår jeg på strømmen via hovedkortet, og da plutselig starter pcen.. med bare strøm til hovedkort og CPU, ikke til vifter og andre ting (som ikke fungert tidligere). Men det skjedde bare en gang.. fikk ikke til å få det til flere gangerEDIT: Da her jeg muligens funnet ut at det er CPUen som skaper problem... pcen startet når jeg tok den ut, så da skal jeg bestille meg en ny samt sende den gamle inn på garantiTakker og bukker til all hjelp fram til nåEDIT: Da er problemet fikset, der var CPUen Endret 2. juni 2014 av Arteal Lenke til kommentar
Arteal Skrevet 12. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2014 (endret) Da er jeg desverre tilbake. Akkurat nå skjedde samme problemet som sist gang med en HELT ny CPU.. er dette bare helt jævlig uflaks? eller er det noe som kan forårsake dette? CPUen ble bare 2 uker gammel EDIT: Jeg så at det var en strømkabel til hovedkortet som ikke var helt inn, denne dyttet jeg litt på.. og så startet pcen, men problemet er nå at jeg ikke får bilde på skjermen, merket også at skjermkortet sto litt skjeivt og at den ikke var helt "klikket" inn. Jeg har prøvd å tatt inn og ut kabler, satt skjermkortet i en annen slot, men fortsatt ingen forandring. Jeg prøvde og sjekke med et eldre skjermkort om det var noe med det, men fortsatt ingenting. Så nå er jeg på det punktet igjen der jeg har ingen peiling på hva som skjer Endret 12. juni 2014 av Arteal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå