Gå til innhold

Dell u2412M kontra Dell u2711

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette er riktig underdel av forumet å spørre om, men jeg har en Dell u2412m (1920x1200) skjerm. Bruker den til vanlige oppgaver, men også en god del til bilderedigering etc. Har nå muligheten til å bytte den ut med en Dell u2711 (2560x1440). Er den ca like bra på fargegjengivelse, og er det en ca like bra i bruk som skjermen jeg har? Det er snakk om en tusenlapp og litt ekstra pixler er alltids veldig velkommen, men ikke hvis den er dårligere når det kommer til fargegjengivelse etc.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell U2711 støtter 1.07 billiarder farver mens den andre "kun" støtter 16,7 millioner farver. Førstnevnte vil kreve et skjermkort med 10-bits farvekanaler (det er 8 kanaler som er vanlig på de fleste skjermkort) for at du skal få utnyttet alle de ekstra farvene. Ratioen er den samme, det er omtrent samme responstid men litt forskjellig oppløsning. Hadde det vært meg hadde jeg gått for U2711.

Lenke til kommentar

10 bits farge sier i utgangspunktet ingenting om fargegjengivelse, kun noe antall farger pr kanal skjermen kan gjengi. Når det er sagt så er 10 bits støtte vanligere på høykvalitetsskjermer, men får å få det til å virke må du ha riktig skjermkort, interface og program som kan utnytte det.

Jeg ville glemt 8 vs 10 bits farger i utgangspunktet og funnet tester av de to skjermene. Dells 27-tommere har fått mye bra kritikker, men det er mange versjoner så du må nesten finne noen som har testet akkurat den du ser på. Men er det IPS-panel er sjansen for bra bildekvalitet stor.

Når du først har fått testet skjermen i vanlig modus kan du eventuelt se på mulighet for 10-bits pr kanal. Det gir mulighet for flere nyanser på skjermen, men kalibrering, fargenøyaktighet og god innsynsvinkel uten at fargene endrer seg er mye viktigere enn bitdybden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...