Gå til innhold

luksusproblem: 35 000,- til utstyr, men hva?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et luksusproblem. Jeg har nemlig fått ansvar for å kjøpe inn nytt fotoutstyr til en ungdomsklubb, og har et budsjett på 35 000,- Målet er å få mest mulig for pengene, men ting med god kvalitet.

Utstyret skal helst kunne brukes både til foto (konserter, portretter, street) og til film.

Det vi har fra før:

2 x Canon 650d med 18-55mm kit-objektiv

2x Benro videostativ (tripod)

Røde Boom mic med dead cat

4chan lydopptaker

2x iMac med Photoshop og Final Cut Pro

Profesjonell fotoprinter

Det jeg tenker vi trenger aller mest er en del lyssterke og gode objektiver som egner seg både til foto i mørke konsertlokaler, og til videoopptak. Fastobjektiver eller zoom, eller en kombinasjon?

Vurderer også en GoPro, en ekstern blitz og gjerne noe annet ekstrautstyr som er gøy for ungdommene....

Hvordan ville dere ha brukt pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ville helt klart spedd på med et fullformathus til konsertbruk! Det gir flotte muligheter i svakt lys. En 5D II holder vel bra. Og en lyssterk zoom, en Sigma 24-70 2.8 er ypperlig. En 50mm kan også vurderes, alternativt en 35mm eller 85mm, avhengig av lokale dere bruker og avstand.

Du kommer langt med 15000 på dette. (forutsatt bruktkjøp)

Evt. en Sigma 18-50 f1.8 til de to husene dere har, den er kjempebra.

Tar dere konsertbilder på litt avstand er en 70-200 f2.8 også uunnværlig.

Kjøp gjerne brukt på foto.no, så får du mye får budsjettet.

En ekstern blitz er også viktig å ha hvis dere ikke har, men til konsertbruk bør det unngås.

Lenke til kommentar

Tja, så vidt jeg ser binder ikke utstyret deg til Canon. Dvs. du står ganske fritt med hensyn til merke og systemvalg. Men la oss si du velger Canon. Hvis formålet er å øke antallet ungdom som kan bruke utstyret samtidig og dere har plass i lokalene, kjøp et par ekstra kamera og et par ekstra datamaskiner med programvare. Det er ofte store rabatter å hente på programvare i utdanningøyemed.

Det er selvsagt fristende med fullformat av tekniske grunner, men det koster såpass mye i både kamera og optikk at jeg ikke tror du får mest for pengene på den måten. Kjøp heller et par APS-C kameraer og flere objektiver: En telezoom, en makro, to med stor blender, og en vidvinkel. Fyll på med mellomringer, bag-er, blitser, låsbart skap, blitsstativ, en enkel bakgrunn eller to, et par rimelige softbokser, noen filtre (ND/CPL), en bunke fotopapir og hør om får rabattavtale på utskrifter fra en fotobutikk. Utskrift fra fotobutikk er å foretrekke hvis du har mulighet til å vente. Både på grunn av kvalitet, pris og fleksibilitet til å kunne velge større formater.

Gopro er velkjent og har mye ekstrautstyr, men sjekk ut alternativer. Du kan spare en god del på å velge andre merker, alternativt gange antall hjelmtype kameraer med to.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Ikke at jeg har mye greie på foto, men på konserter og festivaler pleier fotografene å løpe rundt med en diger gul lampe på kameraet når de filmer/tar bilder, da får du veldig bra lys!

Lenke til kommentar

Gå til Elkjøp, Lefdal eller Japanphoto, kjøp 5-6 av de billige canonkitene, 3-4 50mm F1.8

1-2 60 macro og noen 55-200, da vil mange få brukt det

Synes Karabin har et godt poeng her, er det mange interesserte så er det viktigere med kvantitet enn helt topp kvalitet. Husene dere allerede har ligger på et passe nivå, eksakt hva dere supplementerer kan sikkert diskuteres, men et par ekstra hus, en telezoom eller to og kanskje et eller to rimelige lyssterkt objektiv som 50mm F1.8, 85mm F1.8 eller en vidvinkel. Andre ting kan være en ekstern opptaker som H2, lys osv. Endret av se#
Lenke til kommentar

Kjøp litt ting som er gøy og supplerer det du har i dag:

- Lyssterk fastoptikk - 85/1.8

- Makrooptikk - 60/2.8 macro, 100/2.8 macro.

- Kenko mellomringer til makro.

- Et par blitser som 430EX II med et par sett Eneloop oppladbare batterier.

- Telezoom som EF-S 55-250 IS

- Vidvinkelzoom som EF-S 10-22

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar og forslag. Jeg har selvfølgelig snakket med ungdommene - de vet hva de vil gjøre, men har ikke kunnskap om utstyr.

Kommer helt klart til å holde meg til de rimeligere kameraene - det er et mål at de skal lære seg å bruke utstyr, ikke at kvaliteten skal være profesjonell.

50mm 1,8 kommer jeg garantert til å kjøpe et par av. Mye for pengene, og ikke kjempedyrt å erstatte dersom/når det går istykker.

Tenker også et vidvinkelobjektiv og et tele/telezoom objektiv... minst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...