Darkbill Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Ganske enkelt spørsmål, husker å ha lest et sted motoren yter bedre av 98 bensin istedenfor vanlig 95. Er det noe feil/riktig ved denne påstanden? Finnes det noen klare fordeler? Har en Yamaha 4 takter. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Vet ikke med båtmotorer, men på Smart Roadster som jeg hadde før var det anbefalt å bruke 98 pga høy kompression (turbo etc.). Brukte jeg 95 så gikk forbruket noe opp og ytelsen ned. Så det lønnte seg ikke å bruke 95 kontra 98. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Ville det uansett vært dumt å "blande"? Altså har litt 95 i tanken, og fyller resten på med 98? Edit; post 300 Endret 28. mai 2014 av Poopadoop Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Ville det uansett vært dumt å "blande"? Altså har litt 95 i tanken, og fyller resten på med 98? Edit; post 300 Har hørt det samme selv, samt lagt merke til at 98 ligger én krone over 95. Har blandet typene (ubevisst) og merket ingenting. Synd bilen yter en anelse bedre med 98, men mulig det bare er placeboeffekten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 (endret) Mange tror at 98-oktan har høyere energiinnhold og forbrenningshastighet enn 95-oktan, men sannheten er at forskjellene knapt er målbare selv i godt instrumenterte laboratoriemotorer. Les mer om bensin, oktantall, tilsetningsstoffer osv i TU Innsikt. Jeg tipper du får større ytelse på bilen av å fjerne takboksen, reservehjulet, jekken, verktøy, tømme dashbordskuffa, sidelommene og tappe ut spylervæska, enn du får av å bytte fra 95 til 98 oktan. Endret 28. mai 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Brandsi Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Dersom motoren er optimalisert for 98 oktan har det mye å si. Dette gjelder gjerne motorer med høy kompresjon eller overlading. Dette vil være oppgitt i håndboken for kjøretøyet/motoren. Dersom man bruker lavere oktantall her, vil en moderne motor justere til et "low octane map", som senker tenningen og forandrer innsprøytningen. Ergo dårligere effekt.Dersom motoren er laget for å gå på 95 oktan vil ikke effekten øke ved bruk av 98 oktan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå