Gå til innhold

Spill og vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Våpen öker sjangsen for vold. En kule er mer alvorlig en et knyttneveslag. Mange ting kan skje mens man er sint eller full og med skytevåpen overalt öker farene betydelig.

Har du kilde på dette? I de fylkene i USA der det er lov å gå med synlig våpen er graden av kriminalitet betraktelig lavere enn der det ikke er lov å bære våpen. Bare sammenlign Detroit med Phoenix. I Arizona har forresten kriminalitet sunket kraftig etter at open carry ble mer populært.

Lenke til kommentar

Hva mener dere?

Henger spill og mord sammen? Tror dere at spill påvirker en person til å bare plutselig kunne drepe?Hvorfor tror dere at folk bare kan gå på skole neste dag å ta fram en pistol å bare skyte uskyldige folk?

Spel kan sjølvsagt vere ein utløysande faktor til at ein person begår den slags handlingar, men det er fordi vedkomande er mentalt disponert for det. Folk flest reagerer ikkje på den måten, så eg må konkludere med at problemet er personane som gjer sånt, ikkje spelet.

Den utløysande faktoren kan like gjerne vere ein film, personar eller anna. Ein med kjærleikssorg kan bli utløyst av å sjå dama han vil ha i lag med andre, som kan føre til drap.

Dei som utfører skulemassakrar kan ikkje "bare gå på skole neste dag å ta fram en pistol å bare skyte uskyldige folk". Det er noko som ligg bak og som sannsynlegvis har fungert i hovudet på vedkomande over lang tid.

Lenke til kommentar

Våpen öker sjangsen for vold. En kule er mer alvorlig en et knyttneveslag. Mange ting kan skje mens man er sint eller full og med skytevåpen overalt öker farene betydelig.

Har du kilde på dette? I de fylkene i USA der det er lov å gå med synlig våpen er graden av kriminalitet betraktelig lavere enn der det ikke er lov å bære våpen. Bare sammenlign Detroit med Phoenix. I Arizona har forresten kriminalitet sunket kraftig etter at open carry ble mer populært.

Det du nevner her har mer med kriminalitet og samfunnsproblemer å gjöre. Detroit er en slummby...

Lenke til kommentar

Henger spill og mord sammen? Tror dere at spill påvirker en person til å bare plutselig kunne drepe?Hvorfor tror dere at folk bare kan gå på skole neste dag å ta fram en pistol å bare skyte uskyldige folk?

Både ja og nei. Jeg synes endel gamere er for hissige med å benekte enhver korrelasjon mellom spill og aggresjon, men det er samtidig totalt feil fokus i forhold til forebygging av drap/vold.

Jeg tror ikke det er mulig å komme med en innstramming av lover og regler knyttet til spillindustrien som vil gi et målbart utslag på voldsstatistikken.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er mulig å komme med en innstramming av lover og regler knyttet til spillindustrien som vil gi et målbart utslag på voldsstatistikken.

Det finnes ingen sammenheng mellom vold/drap og dataspill. Du får gjerne komme med kilder som sier noe annet.

Derp.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg synes endel gamere er for hissige med å benekte enhver korrelasjon mellom spill og aggresjon,

Selvfølgelig er vi hissige med å benekte det. Det er bevist gang på gang at det ikke er noen sammenheng mellom spilling og drapsbølger annet enn at gjerningsmennene faktisk spillte dataspill (slik som de fleste andre på deres alder også gjør).

Da er det lett for oss gamere å bli hissige når media går imot alle vitenskaplige bevis og kjører hetsekampanjer mot dataspilling bare fordi noen dinosaurer i bransjen er skeptiske til alt som er "nytt".

Lenke til kommentar

Det du nevner her har mer med kriminalitet og samfunnsproblemer å gjöre. Detroit er en slummby...

Og hvorfor tror du det har blitt slik? Demokratene har styrt den byen med sine forbud og påbud med kvelende skattepolitikk som har gjort at alle som er villig til å jobbe hardt og være selvstendig og næringsskapende har pakket kofferten og dratt. Nå er det bare velferdsmottakere igjen med økt kriminlaitet og kaos. De må stadig be føderale myndigheter om finansiell hjelp etter å ha levd over evne. Litt som Norge uten olje og gass.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen sammenheng mellom vold/drap og dataspill. Du får gjerne komme med kilder som sier noe annet.

Leste du teksten du siterte? Jeg påstod aldri en slik sammenheng.

Beklager, jeg hoppet over starten av setningen din som ga den en annen mening.
Lenke til kommentar

Og hvorfor tror du det har blitt slik? Demokratene har styrt den byen med sine forbud og påbud med kvelende skattepolitikk som har gjort at alle som er villig til å jobbe hardt og være selvstendig og næringsskapende har pakket kofferten og dratt. Nå er det bare velferdsmottakere igjen med økt kriminlaitet og kaos. De må stadig be føderale myndigheter om finansiell hjelp etter å ha levd over evne. Litt som Norge uten olje og gass.

Jeg tror nok det har mer med å gjöre at hele bilindustrien har gått til helvete. Tror det er laget en film om dette av Moore. Flint eller noe sånt. Men sef er Moore helt ytterst til venstre og mye propaganda mellom linjene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_%26_Me

Denne filmen har vel mer med tråden å gjöre også. Bowling for Columbine.

Jeg synes disse to tidligere filmene er mer seriöse enn 911 filmen....

http://www.imdb.com/title/tt0310793/

Selvom filmene til Moore er politisk vinklet fra venstre, så er de greie å få med seg som en del av den amerikanske politiske debatten.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...