Gå til innhold

3d printer er jo genialt eller?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å forstå at noen kan se på denne utviklingen som positiv. I et land som Norge kan det bli et stort problem, ettersom det blir et "smutthull" i de nokså strenge våpenlovene våre.

Desverre, er det vel slik at i USA utgjør det heller liten forskjell, ettersom det sikkert går raskere (og er lettere) å kjøpe våpen på vanlig måte enn å printe ut alle delene og sette de sammen selv. Når det er sagt mener jeg at våpenlovene i USA er noe av det sykeste som eksisterer i verden i dag.

Hva man kan gjøre med det derimot er et vanskelig spørsmål. Som de fleste vet er det jo umulig å fjerne noe fra internett. Forsvinner det fra et sted, dukker det opp et annet, ulovlig eller ei. Dermed vil det være vanskelig å fjerne "skissene" (vet ikke helt hvordan 3d-printing funker, men vet man kan laste ned blueprints eller noe slikt) fra nett.

Lenke til kommentar

Jeg må være en av de få som synes 3D skrivere er oppskrytt. Skikkelige produkter krever skikkelige produksjonsprosesser med skikkelige materialer. Det er som regel bare svært enkle produkter som egner seg å lage fra bare ett materiale. Se på alt fra fjernstyrte biler til hammere. De består av mange ulike materialer, med hver sine målrettet utvalgte egenskaper, maskinert og produsert på hver sine måter, med ulike farger og overflatebehandlinger.

3D skrivere kan i teorien produsere slike ting, men da snakker vi om en i millionklassen som krever skikkelig kunnskap om produktdesign og et vell av råmaterialer. Ofte er det mye mer effektivt og konkurransedyktig å bestille de delene man trenger fra en fabrikk som produserer dette i stort kvanta. Eller ennå bedre: kjøpe ferdige produkter som fjernstyrte biler og hammere, der man vanligvis kjøper de. Da er man mye mer sikret gjennomtenkt produktdesign, styrkeberegning, korrosjonsegenskaper, allergivennlige og giftfrie materialer, og ikke minst en produksjonsskala med stordriftsfordeler. Med andre ord kvalitet til en lav pris. Dagens 3D skrivere leverer dårlig kvalitet til en høy pris og det vil de fortsette med så lenge de ikke får stordriftsfordelene eller høy produktdesignkunnskap.

Når det gjelder etikken rundt lovlighet så er det med våpenproduksjon et oppkonstruert dilemma. Alle kan lage ting som kan brukes på ulovlig måte hjemme på kjøkkenbenken, vaskerommet, boden etc. Man trenger ikke en gang lage det for det aller meste kan brukes på ulovlige måter bare man er kreativ nok. Selv i steinalderen lagde de gjenstander som kunne brukes til umoralske handlinger som drap. Alt fra stokker og steiner til spydspisser, urter og sopp.

Skulle man fysisk "vernet" folk mot alle gjenstander som kan brukes på ulovlig måte måtte alle hadd tvangstrøye og bodd i polstrede celler. Poenget mitt er at man ikke bør ha slike fysiske "vern" men god etisk opplæring som forebyggende og politi/rettsvesen for å håndtere myndighetenes lover om hva som er uetisk bruk av gjenstander.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan også gå på jernvare forretningen og kjøpe noen rørdeler som man kan sette sammen til et bedre våpen enn det man får ut av noe ekstruderbasert 3D printer.

"Våpenet" som ble laget er av plastikk og er etskudds. Og hvis du prøver å skyte det noe flere ganger sprenger løpet i hendene dine.

Strengt tatt er du farligere med en kniv enn en slik 3D printet pistol.

Og du må jo fremdeles kjøpe ammunisjon til våpenet. For å gjøre det skal du ha våpenkort i Norge.

Lenke til kommentar

Så langt så har alle dei våpena som har blitt produsert i plast frå ein 3d skriver vært våpen som kun unntaksvis tåler å bli avfyrt meir enn ein gong. Og alle krever at du setter inn metalldeler i tillegg.

Du treng ikkje ein 3d printer for å lage ei innrettning som kan fyre av ei kule. Alt du treng er noke som slår mot tennhetta på patrona.

Slik som eg ser det så er ikkje dette eit problem før (dei billege) 3d printerane kan skrive ut gjenstander i meir holdbare materialer enn plastikk.

Men når problemet kanskje blir stort nok i framtida så må vell den innlysande løysninga være å innføre "våpenkontroll" på ammunisjonen?

Ein kan ikkje 3d-printe ammunisjon. Så hadde ein snudd på problemstillinga så kunne i utganspunktet alle våpen vært fritt tiligjengelige for kven som helst så lenge ein har kontroll på kven som får kjøpe ammo.

Lenke til kommentar

Alså. Som Flesvik sier, så er det fint mulig å lage langt farligere våpen av skrapmetal enn av 3d-printer.

Da jeg var liten så drev min nabo ett firma som drev med sprengning, jeg og nabogutten hadde det da fryktelig gøy på følgende vis.

Vi tok ett rør, isolerte det nedentil, bårret ut en liten stykke på toppen der vi stakk ned en hylse, vi la så krutt, en tetning og lagde en ball av skrapmetall som vi polstret..

Vola, ei kanon.

At det der gikk bra er jeg i grunn overrasket over enda.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Jeg må være en av de få som synes 3D skrivere er oppskrytt. Skikkelige produkter krever skikkelige produksjonsprosesser med skikkelige materialer. Det er som regel bare svært enkle produkter som egner seg å lage fra bare ett materiale. Se på alt fra fjernstyrte biler til hammere. De består av mange ulike materialer, med hver sine målrettet utvalgte egenskaper, maskinert og produsert på hver sine måter, med ulike farger og overflatebehandlinger.

3D skrivere kan i teorien produsere slike ting, men da snakker vi om en i millionklassen som krever skikkelig kunnskap om produktdesign og et vell av råmaterialer. Ofte er det mye mer effektivt og konkurransedyktig å bestille de delene man trenger fra en fabrikk som produserer dette i stort kvanta. Eller ennå bedre: kjøpe ferdige produkter som fjernstyrte biler og hammere, der man vanligvis kjøper de. Da er man mye mer sikret gjennomtenkt produktdesign, styrkeberegning, korrosjonsegenskaper, allergivennlige og giftfrie materialer, og ikke minst en produksjonsskala med stordriftsfordeler. Med andre ord kvalitet til en lav pris. Dagens 3D skrivere leverer dårlig kvalitet til en høy pris og det vil de fortsette med så lenge de ikke får stordriftsfordelene eller høy produktdesignkunnskap.

Jeg syns du er litt vel pessimistisk. Veldig mange ting er i dag laget av kun injeksjons støpt plastikk. Og i fremtiden kan man vel fint se for seg hjemmebaserte billige 3D skrivere som også kan lage kretskort og fungere som "pick and place" maskiner for elektroniske komponenter, og man kan til og med integrere en "investment casting" del i printeren så man også kan lage deler i metall der det trengs.

3 akse CNC styringen som brukes til alle ekstruder baserte 3D printere i dag kan også ha andre roller som isolasjonsfresing av kretskort og "pick and place" plassering av komponenter og lett fresing av ting hvis man trenger høy presisjon på hull eller flater. Man kan også ha en drift med gir på hver akse så man kan kjøre fort for "pick and place" og 3D printing mens man har mer kraft, men lavere hastighet for fresing.

Folkene som printer ut delene trenger ikke å ha materialkunnskap, eller i det hele tatt kunne bruke et CAD program egentlig. De kan bare laste ned ferdige filer som folk med mer kunnskap enn dem har laget.

La oss si at man får en ganske billig 3D skriver i fremtiden med disse egenskapene:

• 3D printing i plastikk (ekstruder basert) med support materiale så man kan lage overheng og komplekse deler
  • 3 akse fres med automatisk verktøybytte med et lite utvalg av mye brukte verktøy i verktøybytteren (noen freser og mye brukte bor størrelser)
  • Kretskort produksjon ved hjelp av isolasjonsfresing.
  • "pick and place" maskin med noen generiske standardiserte deler som kan brukes til veldig mye (et par valg i microkontrollere og en del passive komponenter som resistorer, dioder og kondensatorer, noen sensorer som aksellerometere og gyro og kanskje en kamera modul pluss noen lysdioder)
  • Loddepasta applisering (og en ovn ved siden av som kan smelte loddepastaen)
  • En modul for "investment casting" hvor man kan støpe plastdeler 3D printer delen har laget i metall.
  • En liten CNC dreiebenk modul.
  • En robotarm eller annen mekanisme som flytter delene mellom modulene.

De 5 første punktene kan bruke akkurat samme mekanisme med bare et annet verktøy hode, og de 3 siste punktene er egne moduler.

Det er ekstremt mye man kan lage med dette oppsettet. Det aller meste av små komponenter faktisk. Det eneste man mangler er noe for å smi eller herde metall, så man får ikke noe bedre enn støpt kvalitet.

Og ja det vil ta lang tid å lage hver del akkurat som det gjør i dag, men det har ikke så mye å si når man har maskinen hjemme og den kun skal produsere ting til deg selv. 3D printere er ikke for masseproduksjon av deler.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

[...]Når det gjelder etikken rundt lovlighet så er det med våpenproduksjon et oppkonstruert dilemma.[...]

Dette er egentlig ett USA-spesifikt tema. Lovgivningen i noen/mange/alle stater der er slik at "hjemmelagde" våpen er untatt registrering og er fult lovlige å lage/ha/bruke og ikke alle delene på ett skytevåpen er registreringspliktige. Derfor kan man kjøpe de aller fleste delene til ett våpen helt lovlig og så "3dprinte" de resterende også helt lovlig. I Norge er hjemmelagede våpen dekket av akkurat det samme lovverket som "kjøpe-våpen" så problemstillingen er ikke så relevant

Lenke til kommentar

[...]Når det gjelder etikken rundt lovlighet så er det med våpenproduksjon et oppkonstruert dilemma.[...]

Dette er egentlig ett USA-spesifikt tema. Lovgivningen i noen/mange/alle stater der er slik at "hjemmelagde" våpen er untatt registrering og er fult lovlige å lage/ha/bruke og ikke alle delene på ett skytevåpen er registreringspliktige. Derfor kan man kjøpe de aller fleste delene til ett våpen helt lovlig og så "3dprinte" de resterende også helt lovlig. I Norge er hjemmelagede våpen dekket av akkurat det samme lovverket som "kjøpe-våpen" så problemstillingen er ikke så relevant

Da tenker du på f.eks 3D printet låsekasse til M16/AR15 type våpen? som den hvite delen her:

dezeen_How-3D-printed-guns-and-drones-ar

Siden det er den eneste registreringspliktige delen på rifla i USA mens resten kan kjøpes over disk på dagen med cash.

Jeg tror ikke det var det TS pratet om, men heller fullt ut 3D printede våpen

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

[...]Da tenker du på f.eks 3D printet låsekasse til M16/AR15 type våpen? som den hvite delen her:[...]

Begge deler. Blir du tatt med ett hjemmeprintet våpen i USA blir du stoppet med ett lovlig våpen og kan gå videre med våpenet. Blir du stoppet med ett hjemmeprintet våpen i Norge er det enten erhvervet etter søknad og lovlig registrert eller du har ett ulovlig våpen og må nok bli med på stasjonen.

Lenke til kommentar

Flesvik: Jeg kan si meg enig med en del av de tekniske innvendingene. Det er nok et marked, bare ikke så stort som noen vil ha det til. En avansert maskin vil selvsagt koste mer enn en enkel maskin og jeg tror ikke 3D skriving vil bli særlig kostnadseffektivt hjemme på lang tid, med unntak av noen få og enkle gjenstander. Jeg har mye mer tro på et marked der man bestiller en del fra en lokal 3D skriveleverandør. Et slags spleiselag på en avansert maskin, der bidragsyterne betaler etter utskriftsbehov (kvalitet og kvantum). Så kan man plukke opp gjenstanden sin på vei hjem fra jobb og skole på samme måte som vi i dag henter pakker fra post i butikk.

Konseptet fungerte fint for 2D fargelaserskriving den gang fargelaserskrivere kostet flere månedslønner. I dag har det markedet forsvunnet, men det finnes noe tilsvarende for fotoutskrifter og for boktrykking. Skal du skrive ut 10 bilder i A3 er det lite lønnsomt å kjøpe en fotoskriver for det formålet alene. Det er mer lønnsomt å skrive de ut hos fotoforhandleren og hente over disk eller få de i posten. Skal du trykke en bok i 100 eksemplarer og ha hard innbinding så er det lite lønnsomt å kjøpe utstyr for å gjøre det selv. Da bestiller man heller disse via et nettsted som har masseproduksjon av slike oppdrag.

Sånn tror jeg det vil utarte seg for 3D skriving også. I likhet med 2D hjemmeskrivere for papir er de mest egnet for enkle oppdrag der du må ha resultatet med en gang. Skrive ut en oppskrift på kjøttboller, en CV, leksene osv. Skrive ut etui til minnekort, nytt batterideksel til fjernkontrollen og sånne ting.

3D skrivere vil nok bli mer avansert med tiden, men jeg ser ikke for meg at 3D utskriftsbutikker skal bli overflødig på veldig veldig lang tid. Dvs. først må de dukke opp :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...