Gå til innhold

Ny >18" LCD skjerm!

Gophy

Anbefalte innlegg

En gylden regel for dere som spiller 3d spill er å droppe Lcd skjermer i det hele tatt. Tenk deg dette scenariet: Du har nettopp brukt 3000Kr på et Radeon 8500 e.l. dyrt 3d kort for å få mange frames i sek. du kjøper en typisk lcd skjerm med rundt 35ms. da får man den nette sum av 28,5 frames i sek, wooohoo. Skjermkort investeringen er sikret skulle man si:) De dyreste LCD'ene med 25ms vil klare 40 frames i sek. i teorien, men den stemmer selvsagt aldri med virkeligheten.

Design = LCD

Alt annet = CRT

Epox 8Kha+

Athlon XP

Audigy Platinum

Ati 7500

512MB Micron DDR

ADSL

21" og 15" skjerm

24X Lite on cd-brenner

Pioneer DVD

[ Denne Melding var redigert av: jlianes på 2002-02-19 15:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde først min Eizo L365 på en vanlig analog kabel og ati 64 ddr vivo.

Bytta så til ati 8500 på samme skjerm og da på dvi kabel og det var merkbar forskjell. Bildet går helt ut i kantene med en gang (ingen instillinger nødvendig)

klare farger og på noen av de fargetabellene jeg så på så er vhitt knallsterkt og sort er sort.

Har mye bedre farkestyrke på denne skjermen enn min gamle crt så det er jeg veldig fornøyd med.

Har spillt:

Colin 2 (ett par runder)

Serious sam2 (masse)

wolfenstein

Sof platinum

Har ikke opplevd noe hakking som jeg har lagt merke til. Kan hende en ekstrem hardcore gamer ser noe jeg ikke ser, men da er det sikkert ikke så farlig da kanskje?

I tillegg sett filmer, fikla med grafikk, generell 2d aktivtet og jeg har aldri hatt så bra bilde på noen av delene før.

Kan hende en sony g ett eller annet stort no, er like bra, men da har du jo 1m^2 mindre plass å rutte med på skrivebordet og dårligere rygg når du skal flytte beistet.

En lcd med dvi inngang er i alle fall å annbefale.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 17:09, apollox skrev:

Hvorfor i det hele tatt satse på LCD? Klart det tynne displayet frister litt, men jeg har fortsatt tilgode å se, eller høre om en LCD skjerm som har bedre bildekvalitet enn en High-end CRT...

Jeg sitter foran en Eizo Flexscan 19" CRT i dag, noe som jeg ville kalle en "high-end" skjerm.

Etter råd fra øyelege/optiker, tenkte jeg at jeg skulle investere i en "high-end" LCD skjerm for å la øynene "hvile litt"... Egentlig ikke noe annen grunn.

Gophy.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 13:31, bsa skrev:

Har ikke erfaring, men 'sikler' selv på denne 20' LCD til 16.500,-:

Du bør sjekke den ut før du invisterer.

bsa

Takker så mye for tipset!

Denne skjermen ser jo ikke så aller verst ut heller!

Vet du/noen om denne er testet noe sted? - Noen som har erfaringer? -gjerne litt mer info enn at det er en god skjerm...

Nå er jeg av typen "newbie" når det gjelder LCD skjermer, og viss du/noen kunne fortelle meg forskjellene på Eizo'en jeg nevnte i innledningsinnlegget og denne Dell skjermen når det gjelder specs. ville jeg blitt meget glad! (Som f.eks. Hva de ulike forskjellene i tekniske data har å si for meg som bruker).

Linker:

Dell 2000FP

Eizo Flexscan L685

Takker alle for all respons som har kommet på innledningsinnlegget!

Gophy.

[ Denne Melding var redigert av: Gophy på 2002-02-19 16:56 ]

Lenke til kommentar

Gophy: jeg sitter foran en "high-end" 19" SONY CRT, og for å si det mildt så har jeg ingen intensjoner i å bytte til noe som helst med LCD i navnet på lang tid..

Jeg har selv testet en DELL 17" LCD (husker ikke produktnavn) og den kommer ikke i nærheten med tanke på fargegjengivelse og bildekvalitet... (selv om bildekvaliteten var meget god)

Thunderbird 1.33Ghz (266fsb)

Abit KT7A

Yamaha 24x10x40x CDRW

512mb Winbond cas2 PC133 SDRAM

Soundblaster Audigy Player Retail

Radeon 8500 Retail

SONY CPD-E430 19" Trinitron

55gb ATA100 7200rpm HD

Telenor ADSL 704-128kbps

[ Denne Melding var redigert av: apollox på 2002-02-19 17:12 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kun prøvd Rune og nfs5. Og har opplevd litt etterslep (ikke mye, film er ikke et problem), dog etter at jeg installerte en ny driver. Vet ikke om det kan henge igjen på en eller annen måte. Videre så bruker jeg 0037(eller.no) Driveren til Ati R8500 som er en beta driver. Har egentlig ikke funnet ut hva det er. Men det finnes vel per dags dato ingen lcd skjermer som ikke har etterslep. (Selv om testen her hos hw.no sier noe annet, ang. den de har testet).

Veldig rart at etterslepen har kommet etter at jeg installerte en driver, fjernet den igjen osv...

Noen som har noen ideer?

Specs på denne skjermen (Samsung 181T) er jo helt i toppen, så jeg skjønner ikke hva den kan være).

Kanskje den er defekt? 2d er jo helt fantastisk på den. Lyssterk og meget bra bilde. Men etterslepet irriterer meg..

Samsung 181T Spec

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-03-13 13:04 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-03-13 13:05 ]

Lenke til kommentar

Egentlig...ja, hvis jeg skroller "fort" opp på en side, så henger den igjen, musa også henger på en måte igjen...men den var jo ikke sånn i begynnelsen (etter hva jeg husker). Er vel sannsyligvis ikke skjermen(?)

Eller sliter jeg nå kanskje? :sad:

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-03-13 22:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 13:37, psilocybe skrev:

1600x1200@60hz

jeg får vondt i hodet bare av tanken..

Bilde kvaliteten på en skikkelig god LCD Skjerm er mye bedre enn en god CRT skjerm....

Alt blir skikkelog klart og skarpt.. :grin:

PS. Hitachi har også noen veldig bra LCD skjermer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-19 11:14, aksjonist skrev:

re frankpettersen

Jeg ser du har en 17`_ Hyundai. Jeg har selv en slik på vei i posten fra ps data, og jeg lurer på om du har hatt sjansen til å sammenligne bildekvalitet/responstid med Eizo L365 , da det egentlig var en Eizo jeg ville ha i utgangspunktet.

Etter å ha tenkt litt fant jeg ut at jeg heller ville velge Hyundaien. Dette var ikke noe lett valg, men ifølge data på disse skjermer skal de ha samme responstid, 25ms, men Hyundaien bedre pixel pitch;

0.264 mot Eizo`s 0.297. Om dette også er bedre i praksis gjenstår å se, men det burde jo være det.Lysstyrke og kontrast er litt dårligere på Hundaien enn Eizoen , men jeg skal bruke monitoren i et lite opplyst rom (lampelys),så da har vel ikke dette så veldig mye å si ? Da Hyundaien hadde 2 tommer mere i tillegg, måtte jeg bare velge denne. Var det lurt ? Andre med synspunkter på dette ?

Jeg har hatt min Hyundai skjerm i 2 uker nå, å må si meg meget godt fornøyd med den. Kun en pixel pitch manglet, importøren sa at jeg minst måtte ha ti dotter for å få den returnert. Kun plagsomt ved sort bakgrunn. Jeg fikk med DVI kabel, og bilde virket noe skarpere (klarere) med DVI kabel montert. Jeg kan skifte bilde mellom analog og DVI uten å restarte. Kanskje det kan være en ide å spørre PS Data om de kan teste skjermen før de pakker den. For å sjekke antall manglende pixel dotter!

Når jeg sammenligner med min 17" Hyundai CRT skjerm så er bilde forskjellen som natt og dag. Dagens LCD skjermer er tusen ganger bedre en de første som kom for noen få år siden!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: guso på 2002-03-13 23:17 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: guso på 2002-03-13 23:19 ]

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Urban her. En skikkelig lcd skjerm har et utrolig bra 2d bilde. Vet ikke hva som gjør at de kjører på 60hz osv...men bildet er så fantastisk stabilt og klart...kan ikke få sagt hvor pent det er :smile:

Utenom mine rare problemer, så er jeg kjempefornøyd

Lenke til kommentar

Må bare slenge meg på lovordene om Eizo og LCD skjermer generellt. Jeg kjøpte en Eizo L365 for noen måneder siden, og jeg skal aldri bytte tilbake til CRT. Skjermen har ingen døde pixler, er sylskarp (har måttet stille ned kontrasten til 75%!!!) og har null problemer med 3D spill eller video. Eneste aberet er at den er litt liten, og oppløsningen litt dårlig. Kunne godt tenkt meg en 18" når de blir billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...