Gophy Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Jeg er på utkikk etter en ny, high-end, minimum 18" LCD skjerm og skjermkort til denne. Noen som har erfaringer dem er villige til å dele ang. f.eks. Eizo 18" LCD FlexScan L685 og Matrox G550 dual DVI. Ellers er også meninger og erfaringer om andre oppsett hjertelig velkommen! Oppsettet skal primært brukes til 2D Windows, men bør kunne kjøre et og annet 3D spill også. Gophy. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Har eixo L365 en 15" lcd. Denne klarer både spill og film så om spesifikasjonene er lik for en større eizo så vil den sikkert klare det meste. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Du har ikke vurdert dual-skjerm løsning da? 2x17" LCD for eksempel. Kommer jo selvfølgelig an på hva slags arbeid du skal utføre. Om du virkelig har behov for de helt store oppløsningene, eller om det størst mulig arbeidsflate som gjelder. Lenke til kommentar
bsa Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Har ikke erfaring, men 'sikler' selv på denne 20' LCD til 16.500,-: Link til Dell 20' LCD Du bør sjekke den ut før du invisterer. bsa Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 1600x1200@60hz jeg får vondt i hodet bare av tanken.. Lenke til kommentar
Clupus Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 60Hz på LCD er ikkje det sama som 60 Hz på CRT... Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hvorfor i det hele tatt satse på LCD? Klart det tynne displayet frister litt, men jeg har fortsatt tilgode å se, eller høre om en LCD skjerm som har bedre bildekvalitet enn en High-end CRT... Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Har DU testa en skikkelig kvalitets lcd på DVI? Trodde ikke det nei.. Skal aldri ha crt igjen. Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Det er til dags dato ikke kommet ut en LCD skjerm som kan tilby bedre bildekvalitet enn en vanlig CRT skjerm, det er et faktum. Det som likevel er fordelen med LCD er rett og slett at skjemen er tynn, og at du kan stirre på den i timevis uten å kjenne antydning til trøtthet i øyene. Har selv en Hyundai 17", og må si at det er det er kanskje det beste kjøpet jeg har gjort på lenge. Så tilbake til tropic'n: Eizo har lenge vært kjent som eneren i skjermverdenen. Det er en grunn til at den oftest er noe dyrere enn andre merker. Skal du ha en kvalitetsskjerm, sats på eizo. Selvfølgelig kan andre merker være like gode, men skal du være sikker er eizo veien å gå. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Spørs hva man mener med bildekvalitet? LCD har da mye bedre kontrastratio f.eks enn CRT? Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Synes å huske at det var akkurat motsatt.. De beste LCD-skjermene takler en kontrastratio på 1:450, de fleste ligger på 1:300 eller 1:400. På en CRT-skjerm er prinsippet noe forskjellig, siden det er en aktiv kanon som lager bildet og ikke mer "passive" krystaller. Av den grunn slipper CRT-skjermer det kontrastratio-problemet (for å si det slikt), men bare for å sammenlikne så vil nok en CRT-skjerm ha en kontrastratio på 1:800++ :smile: Men for all del, det er jo *mye* behageligere å se på en lcd-skjerm. Det gjør jo at selve bildeopplevelsen blir bedre, så det gjør kanskje ikke'no uansett :wink: Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 LCD er mye mer behagelige å se på, og de fleste LCDer er det beste valget om du skal holde på med office o.l. Holder du på med design o.l. har ikke LCD skjermene den samme fargeklarheten, dvs at du ofte må velge mellom å kunne skille enten de mørkeste eller de lyseste fargene. Billedskarpheten er meget bra, men scrolling kan være et problem på noen skjermer. Toms Hardware hadde en test på 14 LCD skjermer, disse var bare 15" men de kan nok hjelpe litt. Og Matrox med LCD kan jeg anbefale :smile: Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Nå som det er prat om store lcd skjermer her...jeg har planer om å bytte ut med 22" crt skjerm (tar for stor plass :razz: ) Med en "tynn" lcd skjerm av god kvalitet. Som jeg kan spille litt på osv...skjønner ikke det med Ratio: 500:1 osv...hva er best? høyere eller lavere? også er det det med time responce. 25ms? er det bra? dårlig ? :razz: Som sagt, jeg hakke peil... Lenke til kommentar
Howard Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-19 09:17, iceraven skrev:skjønner ikke det med Ratio: 500:1 osv...hva er best? høyere eller lavere? Som Frankpettersen nevnte, de beste LCD-skjermene har en kontrastratio på 1:450, mens CRT-skjermer gjerne går helt opptil 1:700. Jo høyere kontrastratio jo bedre, dvs CRT-skjermer er bedre enn LCD på dette området. Quote: også er det det med time responce. 25ms? er det bra? dårlig ? :razz: 25 ms responstid for en LCD-skjerm er svært bra, faktisk helt i toppklassen (les: Eizo). Bare pass på at det er den totale responstiden som oppgis, altså opptid+nedtid for hver piksel. Noen produsenter oppgir f.eks. kun opptid, og får dermed en unaturlig god responstid (f.eks. 15-20 ms). Lenke til kommentar
aksjonist Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 re frankpettersen Jeg ser du har en 17`_ Hyundai. Jeg har selv en slik på vei i posten fra ps data, og jeg lurer på om du har hatt sjansen til å sammenligne bildekvalitet/responstid med Eizo L365 , da det egentlig var en Eizo jeg ville ha i utgangspunktet. Etter å ha tenkt litt fant jeg ut at jeg heller ville velge Hyundaien. Dette var ikke noe lett valg, men ifølge data på disse skjermer skal de ha samme responstid, 25ms, men Hyundaien bedre pixel pitch; 0.264 mot Eizo`s 0.297. Om dette også er bedre i praksis gjenstår å se, men det burde jo være det.Lysstyrke og kontrast er litt dårligere på Hundaien enn Eizoen , men jeg skal bruke monitoren i et lite opplyst rom (lampelys),så da har vel ikke dette så veldig mye å si ? Da Hyundaien hadde 2 tommer mere i tillegg, måtte jeg bare velge denne. Var det lurt ? Andre med synspunkter på dette ? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Hvordan er lcd å spille med, anyway? Denne vinterferien så "låner" jeg en hansol 710D, så slapp jeg å ta med den svære skjermen. Men i spill så ligger den på 60hz i 1024x768, og det meste hakker til tider, i rtcw så virker det som om hele bildet henger igjen. Vil dette også oppstå på LCD? Jeg har et Ati R8500 med dvi, og har planer om en lcd skjerm som ikke tar stor plass. Men som også kan brukes til spilling. (ikke over 8000,- helst). Eller kan jeg bare fortsette å drømme? :smile: Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-18 13:37, psilocybe skrev:1600x1200@60hzjeg får vondt i hodet bare av tanken.. hehe Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg blandet visst kontrastratio med brightness; ifølge Tomshardware testen har LCD mellom 170 og 300 cd/m2, mens CRT har mellom 80 og 120. Han som var interessert i en LCD-skjerm for <8000 burde kanskje sjekke Samsung 171S? For litt over 8000 har vi også 171B, som har en del bedre kontrastratio. Disse skjermene har fått en del positive tester, og ingen har bemerket noe ghosting. Lenke til kommentar
Dubsko Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg har en Hansol 520F og jeg har aldri merket noe "hakking" når jeg spiller!! er det bare min skjerm som ikke hakker!!? jeg tviler på det! Ellers i windows er den definitivt bedre bildekvalitet enn det var på min gamle CRT skjerm! :smile: Jeg kan absolutt anbefale denne skjermen! :smile: Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Quote: On 2002-02-19 11:14, aksjonist skrev: Jeg ser du har en 17`_ Hyundai. Jeg har selv en slik på vei i posten fra ps data, og jeg lurer på om du har hatt sjansen til å sammenligne bildekvalitet/responstid med Eizo L365. Jeg har nå sett en Eizo 15", men vet ikke helt om jeg kan sammenlikne den med Hyundai'en (Forskjellige rom med forskjellige lysforhold, forskjellig størrelse, osv). Personlig så mener jeg at de ekstra centimeterene du får med hyundai vil gi en bedre bildeopplevelse enn Eizo'en. Vurderte selv å kjøpe Eizo, men etter å ha jobbet med en 15" i nesten 6 år fant jeg ut at det var på tide å satse på noe større og behageligere. Tror du gjorde et lurt valg der :smile: Rent sånn teknisk så husker jeg at hyundai'en kom best ut med tanke på a) Minst mulig responstid (skal jo spille *litt* på maskinen også) B) DVI inngang c) Prislapp under 10.000,- Neste spørsmål må jo bli om jeg virkelig skal gidde å pøse ut med 400 spenn for en digital kabel... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå