Gå til innhold

Dynamic range: har jeg misforstått eller?


Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Begynner å lure på om jeg misforstår dynamic range.

 

For å ta et eksempel, har jeg skutt samme motiv(landskap) med 2 tlf, henoldsvis HTC one M8 og kamerakongen Nokia Lumia 1020, og med Nokia var motivet mye mye bedre enn HTC. Dette var et motiv som skulle beholde både skyer å bygninger på den måten lyset var på daværende tidspunkt.

 

På HTC tlf var husene nesten igjengrodd og alt for mørk, mens Nokia tlf gjengitt så å si et perfekt bilde.

 

Så mitt sprsm, er det dette som er dynamic range?

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynamic range er hvor stort eksponering-spenn/lys-sensitiv sensoren klarer og tolke, og det blir målt i EV "eksponeringsverdi".

Takker

 

DR er veldig viktig for meg som tar, eller kommer til å ta mest landskapsbilder.

 

Det skal også sies at jeg har et lite Sony kamera (A57) som jeg liker veldig godt. Har også eid Nikon D300, D7000 og D5100, så jeg tror jeg har en formening om hva DR er, men etter å ha sett forskjellige diskusjoner på nett er jeg ikke like sikker, så skal jeg velge meg nytt dslr kamera må det bli det med mest DR

Lenke til kommentar

Skal du ta vare på DR så må du nok over på RAW. Kameraet ofrer vanligvis enten skyggepartiet eller høylyset på høykontrastbilder hvis du autoeksponerer etter lysmåling og putter det i en jpeg med dårligere DR enn det sensoren din plukket opp. Enkelte kamera har ulike smarte løsninger som fungerer mer eller mindre bra, men du får absolutt mest fleksibilitet i etterbehandlingen om du har RAW-filen før kameraet blir tvunget til å tukle med dynamikken din. Tar du statiske landskapsbilder med stativ kan du også benytte flere eksponeringer med samme blender og kombinere det i HDR software hvis du drar spakene rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ta vare på DR så må du nok over på RAW. Kameraet ofrer vanligvis enten skyggepartiet eller høylyset på høykontrastbilder hvis du autoeksponerer etter lysmåling og putter det i en jpeg med dårligere DR enn det sensoren din plukket opp. Enkelte kamera har ulike smarte løsninger som fungerer mer eller mindre bra, men du får absolutt mest fleksibilitet i etterbehandlingen om du har RAW-filen før kameraet blir tvunget til å tukle med dynamikken din. Tar du statiske landskapsbilder med stativ kan du også benytte flere eksponeringer med samme blender og kombinere det i HDR software hvis du drar spakene rett.

Takker for en meget bra oppklaring. Hvis jeg skal kjøpe meg nytt kamera, er da Pentax 5s eller fujufilm Xt-1 eller Nikon D3300 bra..jeg mener vel hvilken er best?

 

Ja jeg vet at disse kameraene er meget forskjellige i både pris å handling

Nå mener jeg DR å kun det

Lenke til kommentar

En annen viktig ting er å lese om dynamikken ligger mest på høylys siden eller skygge siden.

 

Hvis kameraet mister detaljer på skyggesiden blir det lett støy i bildet når man henter opp skyggepartiene. Dette merket jeg godt med Canon kameraene. Derfor kompenserte jeg ofte med svært "lyse" bilder og heller dro ned eksponeringen slik at skyggene forble mer støyfrie.

Endret av Bringisen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er problemet med å ensidig fokusere på DR, er at det er bare en liten bit av den store helheten. Heldigvis finnes det gode hus, som i tillegg har høy DR.

 

Av de husene som er nevnt, så synes jeg at Pentax K5II og Fuji XT1 er de mest interessante. Det som også er viktig for et godt bilde, er skikkelig optikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen viktig ting er å lese om dynamikken ligger mest på høylys siden eller skygge siden.

 

Hvis kameraet mister detaljer på skyggesiden blir det lett støy i bildet når man henter opp skyggepartiene. Dette merket jeg godt med Canon kameraene. Derfor kompenserte jeg ofte med svært "lyse" bilder og heller dro ned eksponeringen slik at skyggene forble mer støyfrie.

Et godt poeng - andre kameraer oppfører motsatt av Canon; der må man passe mer på at høylysene ikke blir utbrent. Men da tåler skyggene mer.

Lenke til kommentar

Enig med Tomsi42 at det er dumt å fokusere for ensidig på DR (Btw, ser ut som du har forstått DR, om ikke alle detaljer). Det hjelper ikke med verdens beste sensor hvis det ikke er nok detaljer i bildet fordi obektivet er for dårlig, så gitt et begrenset budsjett gjelder det å finne et bra kompromiss både på kamera og objektiv. Dessuten er min erfaring at det blir flere (gode) bilder hvis kameraet er morsomt å bruke, og det er en egenskap det ikke er så lett definere.

 

Nikon D3300 er en rimelig måte å skaffe seg en god sensor, men de andre modellene du nevner er bedre kamereaer totalt sett. DxO som mange bruker som referanse på DR måler vel ikke Fuji-kameraer så det er ikke så lett å sammenligne der, men Fuji er kjent for gode sensorer. Hvis jeg skulle satset på Nikon ville jeg nok gått opp til D5300 som gir noe bedre ytelse og har vridbar skjerm som er nyttig hvis du skal bruke det mye på stativ.

 

Når det gjelder DR er det totalt område som betyr noe. Om det er mest å hente i høylys eller skygger er bare hvordan produsenten har valgt å prioritere med lysmåler (og JPG-generering hvis du bruker JPG). Skal du optimalisere DR må du over på RAW og ha et bevisst forhold til eksponeringen og da spiller produsentens default valg liten rolle.

 

Konkrete forslag til kameraer synes jeg er vanskelig. For avansert bruk vil du uansett måtte ta i bruk HDR-teknikk for optimalt resultat og da spiller sensoren ikke så stor rolle. I praksis vil de være fleste fornøyd med nesten alle systemkameraer. Men vil du ha bra bildebrikke på et av de største merkene synes jeg Nikon D5300 ser ut som et sikkert valg. Pentax har også gode bildebrikker og mye for pengene, men er et mye mindre utbredt merke. Samme gjelder Fuji. Sony A6000 ser veldig bra ut, men objektivutvalget er ikke så bra. Tror likevel A6000 ville vært min favoritt. MFT-modeller er også interessante, som GX7 eller E-M10, men bildebrikkene er ikke like bra. Men kanskje bra nok?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...