to88he Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Er det noen som veit om det er lov til å videreselge bilder av artister/band som man selv har tatt på en konsert. - Jeg var akkreditert fotograf for festivalen - Rettighetene til bruk tilhører både meg som fotograf og selve festivalen Men kan jeg altså selge bilder av disse artistene gjennom mitt enkeltpersonsforetak? (tenkt til plakat/alu trykk osv...) Antallet er uansett veldig begrenset, men tenkte det var greit å forhøre seg litt før man begynte eventuell markedsføring. Fra festivalens side er dette i orden siden det allerede blir gjort på denne måten til aviser osv.. Trenger jeg tillatelse fra artist? Ut i fra mitt eget hode så blir dette overhode ikke annerledes enn om man solgte et bilde til en avis eller et magasin. Som altså er lov. Eller hur? Endret 27. mai 2014 av to88he Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Det skal være fritt frem der. Fritt fra hukommelsen, så sier loven at du kan publisere bilder av personer i en offentlig situasjon \ hendelse. Artister på en konsert faller inn under denne kategorien. Edit: "Åndsverksloven § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt nåra) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, Endret 27. mai 2014 av Killswitch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå