Pseudopod Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hei folkens. Jeg har kjøpt meg kamera og synes det generelt sett er kult å gå rundt å ta bilder, men jeg finner liksom ikke så veldig mange ting jeg synes er verdt å ta bilde av. Jeg bor i Trondheim, og har ikke tilgang på bil til å komme meg litt ut av byen. Jeg føler egentlig at uansett hvor jeg peker kameraet så er det en eller annen stygg gjenstand som klarer å ødelegge et ellers pent motiv. Så, mitt spørsmål er egentlig om det er noen her som har noen idéer til hvor i Trondheim jeg kan dra for å lete etter kule/pene/interessante ting å fotografere, eller noe slikt. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det er masser av aktivitet i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=966497&page=225 1 Lenke til kommentar
skrim Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Stikk opp i skauen ved Gråkallen eller litt lenger bort til Våddan Går buss og bybane til mange flotte steder Endret 27. mai 2014 av skrim Lenke til kommentar
Kims-Foto Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Heisann Motiver finner du over alt. Det handler bare om å trene seg opp til å se de. Noe jeg ofte gjør når kreativiteten svikter og jeg føler at "alle" motiver rundt meg er oppbrukt, er å rusle meg en tur og kikke ned på bakken. Se etter detaljer, ikke bare de store tingene. Har skrevet noen ord om det tidligere også Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Bruk de "ikke verdt å ta bilde av"-tingene til å trene deg opp så du er forberedt når du møter en "verdt å ta bilde av"-ting. De dukker sjelden opp, varer korte øyeblikk.. og er vanskelige å få bra om man må "lære seg foto-teknikken" i øyeblikket. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Hvis du ikke bor langt unna tog eller bane ville jeg hoppet på den og hoppet av i en annen del av området og ruslet rundt der. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 30. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2014 Takk for innspill, folkens. Jeg pleier å alltid ta med meg kameraet dersom jeg blir hjemmefra mer enn 10-20 minutter, slik at jeg kan dra det fram dersom jeg ser noe bra. Har det i midlertid som oftest i en veske i ryggsekken, siden jeg er litt bekymret for å slå det borti noe og skade det, glemme det igjen (jeg er *ganske* glemsk) eller få det stjelt, så det er dessverre ikke alltid en veldig kjapp prosedyre å få det frem. Jeg har et litt mindre systemkamera, nettopp for at jeg ikke skal føle at størrelsen til kameraet gjør det irriterende å dra meg meg overalt. Jeg har merket at jeg legger mer merke til ting rundt meg etter at jeg seriøst bestemte meg for at jeg virkelig ville utvikle en skikkelig hobby av det å forografere. Ofte føler jeg at jeg har en bra ting å ta bilde av, men så er det alltid ett eller annet i veien som jeg ikke kan få bort som jeg synes ødelegger motivet. Jeg gleder meg egentlig ganske mye til jeg kan ta meg sommerferie. Da blir det forhåpentligvis noen greie hytteturer og fjellturer hvor jeg kanskje ser noe spennende. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Som Trondster skriver: Bli med på fotovandring i Trondheim! Endret 31. mai 2014 av Nelson09 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Stygge gjenstander som ødelegger motivet kan skape spennende mentale kontraster i bildet. For eksempel: En snegle på et blad, men asfaltjungel/parkeringsplass i bakgrunnen En løvetann som stikker opp av asfalten Blomstereng, blå himmel og fabrikkpipe som spyr ut damp Barokk/Jugend bygning ved siden av glass/betong-bygg, eventuelt den gamle bygningen speilet i glassfasaden. Eller hva med å kombinere noe kulturelt og teknologisk? F.eks på Gløs. Jeg skjønner man kan gå lei av slike kontraster, men det skal være plenty av muligheter for "rene" motiver i Trondheim. Alt fra arkitektur til natur, folk, sport og mye annet. Hvis det er "rene" landskap du tenker på så får du til mye med et teleobjektiv og Trondheimsfjorden/Fosen i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hvis du føler veldig for å kontrollere alle elementene i bildet kan du jo forsøke deg på å sette sammen motivet helt selv. For eksempel noe som dette: https://www.flickr.com/photos/97220147@N04/9414790648/ https://www.flickr.com/photos/97220147@N04/9502328511/in/photostream/ Ellers vil jeg kanskje tipse om at om det er motiv som du synes er spesielle, så tenk på lyset, altså "burde jeg kanskje komme hit å få motivet mitt i kveldssol? Eller når det ikke er sol? Mot stjernehimmelen? Timing kan være avgjørende for resultatet. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Hvis du føler veldig for å kontrollere alle elementene i bildet kan du jo forsøke deg på å sette sammen motivet helt selv. For eksempel noe som dette: https://www.flickr.com/photos/97220147@N04/9414790648/ https://www.flickr.com/photos/97220147@N04/9502328511/in/photostream/ Ellers vil jeg kanskje tipse om at om det er motiv som du synes er spesielle, så tenk på lyset, altså "burde jeg kanskje komme hit å få motivet mitt i kveldssol? Eller når det ikke er sol? Mot stjernehimmelen? Timing kan være avgjørende for resultatet. Støtter forslagene om å skape sine egne motiv/bilder. Noe som da også kan være interessant er å lære seg compositing i photoshop. Testet såvidt ut dette i et skoleprosjekt selv(https://www.flickr.com/photos/obhaugland/13566924193/), og det var veldig lærerikt og gøy. Morsomt at prosessen ikke er ferdig når du trykker på knappen, men at det bare er grovarbeidet - og at du har mange timer foran deg i photoshop! Fordrer dog at du liker deg i PS. Om dette virker interessant vil jeg anbefale Phlearn og Andrei Oprinca på youtube. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. juni 2014 Del Skrevet 5. juni 2014 Bli med på treff nå på lørdag da vel? Vi har ikke avtalt noe enda, men det blir. :-)I fototreffgjengen i Trondheim er vi folk i alle aldre, på alle fotonivåer, for å si det sånn, og vi er behjelpelige med råd og tips hvis du trenger det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå