Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Midertidig beslag av førerett. Gått 3 uker.

Anbefalte innlegg

Heisann.. jeg ble fratatt lappen av en liten filleting. Det var en politimann som syns det jeg gjorde var uforsvarlig. Det var akkurat over grensa at han tok lappen. Idag er det 3 uker siden og jeg samtykka IKKE på stedet. To dager etter ringte han å sa jeg måtte komme å skrive under på at jeg ikke samtykka til førerkortbeslag. Nå lurer jeg på.. de har jo 3 uker på seg og på lovdata.no heter det:

"Politiet kan ikke beholde førerkortet i mer enn tre uker uten samtykke av førerkortinnhaveren eller retten, jf. § 33 nr. 5 annet punktum. Dersom innehaveren ikke samtykker eller samtykket trekkes tilbake, må begjæring om fortsatt beslag senest være sendt tingretten innen tre uker fra beslagstidspunktet/tilbaketrekkingen av samtykket."

Så dette vil si at jeg kan i morgen kanskje gå å foreslå å få tilbake lappen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Riksadvokaten RA-2009-3:

"Samtykker ikke mistenkte i beslag, er det etter loven tilstrekkelig at begjæring sendes retten innen 3 uker (kjennelse behøver ikke være avsagt innen treukersfristen). Politiet skal likevel sende saken til retten straks det er klart at siktede ikke samtykker slik at avgjørelse kan treffes snarest mulig. Er begjæring ikke sendt innen fristen, må førerkortet tilbakeleveres."

Dersom politiet ikke har somlet seg til å ha sendt begjæring, skal du ha førerkortet tilbake.

Endret av Totenkringle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...