Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe meg "Racing-moped"


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Skjønner virkelig ikke hatet mot racingmopeder. Hvis TS har lyst på en racingmoped, så la han kjøpe en da vel. Hvis han allikevel kun skal kjøre på veier ser jeg virkelig ikke problemet. De fleste som har moped "trimmer" uansett, og det er mye lettere å få en moderne moped til å gå i 70, enn å få en sliten Jente-5 til å gå like bra. I moderne mopeder er det kun snakk om en plombe, men hele sylinderen i en MT5 er plomben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

 

Så lurer på om det er noen som vet om en driftsikker og god "racing-moped" til en billig penge. 

Slik jeg leser førstepost, leter han etter gode racing-mopeder. 

 

Men det er ikke poenget, det er så mye hat mot racing-mopeder her. Er vel egentlig kun utseendet som taler i mot? Og hvis TS digger racing-mopeder, er det vel ikke noe stress for han å kjøre en? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Så lurer på om det er noen som vet om en driftsikker og god "racing-moped" til en billig penge. 

Slik jeg leser førstepost, leter han etter gode racing-mopeder. 

 

Men det er ikke poenget, det er så mye hat mot racing-mopeder her. Er vel egentlig kun utseendet som taler i mot? Og hvis TS digger racing-mopeder, er det vel ikke noe stress for han å kjøre en? :)

 

Du siterer EN setning av hele innlegget hans og fjerner derfor hele poenget mitt... Leser man HELE innlegget så får vertfall JEG en litt annen formening.

 

Selve utseendet på racing mopedene er vel ikke det verste. De ligner jo på både 125cc og 600cc på avstand. Men jeg synes en "racing" moped med 50cc motor blir heeelt feil. Blir som å montere spoiler på en gressklipper, eller Øhlins dempere på en tråsykkel.

 

Men som du sier... det er TS som skal ha en slik moped å ikke jeg. Jeg har sagt min mening og holder meg til den. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det eneste positive jeg kan si om såkalte "racing mopeder" er at de får frem smilet hos meg... De ser tøffe ut, men når du hører den "riiiinng ding ding ding" lyden og det ikke skjer stort når de gasser blir det bare... hmm, komiskt...

 

Blir på en måte helt omvendt av å bruke hel skinndress og alt sikkerhets utstyr på en moped liksom...

 

Man har trådstarter lyst på en sånn en så står det ham/hun helt fritt å kjøpe en, selvsagt :) Men den går altså ikke fortere eller har mer hester eller noe slikt, det er fremdeles en 50cc.... med toppfart på farlige 45 km/t... (og med farlige mener jeg farlige fordi de ikke er i stand til å komme seg vekk fra farlige situasjoner, tvert i mot er den lave farten en årsak til de farlige situasjonene mopedister kommer opp i...)

 

Har selv en sykkel som på litt avstand kan ligne på en moped, mest bakfra kanskje (en supermotard 690 smcr..) og jeg har merket meg hvordan bilførere fullstendig driter i min sikkerhet de gangene de forsøkte å presse seg forbi meg fordi de trodde jeg satt på en moped, selv om jeg lå i eller litt over farstgrensen i 30, 40 og 50 soner.. (bruker å overholde fartsgrensen til og med opp til 70 km/t, over det er det ikke alltiiiiiid jeg gjør det...). Jeg akset vekk fra drittsekkene før de moste meg ut i grøfta eller inn i et gjerde, noe jeg ikke kunne gjort på en moped...... Ikke min eller mopedistenes skyld, men drittsekkene i biler som ikke respekterer andres liv i forsøket på å komme fordi for enhver pris...

 

Dette er faktisk en issue jeg har merket meg i de fleste hastigheter... Ligger jeg fx i 70 km/t  i 70 soner så er det veldig ofte at biler SKAL forbi meg koste hva det koste vil der også, noe som har resultert i at jeg kjører litt fortere enn fartsgrensen når jeg har biler bak meg.... (Ble stoppet av politiet pga dette i Sandvika i sommer. De var vennlige og alt, men mente nok, med rette, (jeg innrømmet det til og med...) at jeg hadde holdt for stor fart i forhold til fartsgrensen, men de forsto faktisk problemet når jeg forklarte det for dem (muligvis fordi den ene av politi mennene kjørte sykkel også...) hvordan bilførere av en eller annen grunn reagerer med å skulle kjøre forbi når de har en motorsykkel foran seg... Så jeg slapp med en litt vag advarsel om at fartsgrensene var til å følges... Men de så problemet, helt klart...

 

Hvorfor det er slik at bilførere får denne trangen med at de må forbi MC'er som faktisk kjører i fartsgrensen vet jeg ikke... Noen som har en god teori på det?

 

Kjører bil selv, og har gjort det i tredve år, men kan ikke si at jeg noengang har hatt denne trangen jeg... Jeg gjør stort sett det motsatte, legger meg lenger bak da jeg vet at motorsykler kan stoppe på en femtedel av det bilen min klarer å bremse på... Går det i fartsgrensen så ser jeg ingen grunn til å kjøre forbi...

Lenke til kommentar

Mopeder er ofte totaktere som bråker og brenner totaktsolje.

Bilene ønsker ikke å puste inn eksosen deres.

 

Det kan også være en ego-greie.

Å ligge bak en moped kan føles som et slag i manndommen, der bilisten føler det nedverdigende å la en MC styre hastigheten.

Ikke vet jeg. Jeg har kjørt den samme moppen i over 10 år, men bruker bilen på lengre turer eller om vinteren.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv her, men selv så kjører jeg slik at bilister så og si aldri føler noe behov for å kjøre forbi meg. Jeg ligger inn mot midten av veibanen og "krever" min plass, samt at jeg ligger alltid litt over fartsgrensen. Tar man bort sikkerhetsmarginen og noen prosen som blir trukket fra på laseren så kan man nesten ligge 10km/t over på speedometeret uten at dette får noen fatala følger. I høyere hastigheter (70km/t+) så ligger jeg gjerne enda litt mer over. Ser jeg en litt "hissig" bilist bak meg, så gir jeg heller gass enn å slippe han forbi. I det hele tatt så liker jeg å ligge i tet samt gjøre krav på min posisjon i veibanen, innenfor rimelighetens grenser.

 

Jeg tror også noe av grunnen til at bilister ofte vil forbi en MC er at dem føler det kan gjøres uten like stor fare som å kjøre forbi en bil da dem i nødstillfelle kan bruke større del av veibanen hvis det skulle komme bil i møte. Det dem ikke tenker på er hvordan vi motorsyklister føler dette. Går nok mest på uvitenhet. De fleste bilister forstår vel at dem er sjanseløse mot en motorsykkel uansett hvis dte er motorkraft det er snakk om.

 

Men kjører man noe som ligner på en moped samt kjører i en hastighet som en moped gjerne går i så sitter det nok ikke langt inne for en bilist og komme seg forbi før han blir hindret i neste motbakke etc.

 

Jeg liker å kjøre litt småaktivt så lenge føret tillater det og holder generelt en god flyt og da er dte sjelden jeg opplever et slikt problem.

Lenke til kommentar

 Jeg ligger inn mot midten av veibanen og "krever" min plass,.

So do I... Trenger ikke å ligge helt til høyre selv om MC'en til forveksling kan ligne på en moped vettu...  :)

 

 

samt at jeg ligger alltid litt over fartsgrensen

Det gjør jeg også ... nå... :)

 

Og skulle en bil fører ønske å kjøre forbi med selv om jeg ligger over fartsgrensen lar jeg ham gjøre det... Jeg øker ikke på enda mer og mister lappen bare fordi en bil vil forbi meg... Blir det svingete lenger fremme kjører jeg jo forbi bilen allikevel og det er bare gøy på forvokst moped..  :)

 

Har til og med hendt at jeg har stoppet og latt en rekke med nettopp forbi kjørte biler passere meg bare for å kjøre forbi dem en gang til.. :) Ikke for å irritere, kjører alltid forbi med sikkerhet for både meg og de jeg kjører forbi i høysetet, men fordi jeg syntes det er gøy å kjøre forbi... Det er gøy å ligge bak en bil i foreksempel seksti  og dra på og ha hundre i det jeg passerer fronten på bilen før jeg slakker på rulla og legger meg inn igjen.. Akselerasjon er gøy :) Utfordringen er gøy. Bruker alltid blinklys (både for å vise hvor jeg skal selvsagt, men også fordi jeg vil øke følelsen av sikkerhet hos den jeg kjører forbi, og andre langs veien. Man er liksom mer seriøs når man bruker blinklys på en måte, ihvertfall i mine øyne og OM man skulle bli oppfattet som litt recless (og det har MC'ister lett for å bli fordi en situasjon kan for oss på MC virke helt harmløs mens den for bilisten kan oppfattes som meget farlig. :) ) og da er de kanskje ikke så kjappe til å ta frem telefonen tenker jeg, om jeg viser meg seriøs side ved å bruke blinklys.... Som sagt, dette er noe jeg føler... Kan godt hende at det ikke gjør noen forskjell...

 

Er kun "anmeldt" en gang i år, av en eldre kollega i en annen avdeling som syntes min forbikjøring av hans bil som putret i 15 kilometer på parkeringsplassen, der fartsgrensen er 30 km/t og som jeg ikke var over, var horribel.... For meg var hele sceansen vanskelig å huske dagen etter, da min avdelings sjef lugget meg inn på kontoret sitt for å gi meg en reprimande... Men han forsto godt hva som var skjedd i den situasjonen da, kjører MC selv han... :)

 

Men i fare for å highjacke tråden gir jeg meg der. Var om racing mopeder denne tråden egentlig.. :)

Lenke til kommentar

Mange faktorer som spiller inn når det gjelder å gasse på når en bil er litt ivrig bak meg, men generelt sett har jeg aldri et problem med bilister som kjører forbi meg.

 

Jeg lever i den oppfatning at hvis jeg (stort sett) hele tiden beveger meg fortere enn øvrig trafikk så er dte lettere for meg å se hvor bilene er da jeg hele tiden ser at biler "forsvinner" vekk i speilene etc. Så lenge jeg holder en fin flyt så går det stort sett bra.

 

Når jeg først slipper forbi EN bil (på E6 feks.) så har denne bilen som kjører forbi en bil bak seg igjen og dermed blir man "sperret" inne og plutselig går all trafikk rundt deg fortere og da blir det vanskeligere og holde oversikten.

 

Men så klart... kommer dte en overivrig ung jypling i sin trimmede blodsenka Volvo, så slipper jeg han forbi. Han vil nok se enhver aksellerasjon fra min side som invitasjon til kappkjøring og selv om denne Volvoen er lett match så har jeg ikke lyst til å ha en overivrig uerfaren ungutt i en doning med dårlige veiegenskaper slingrende bak meg. Slike mennesker har ofta all for stor tro på bilen sin og mest sannsynlig helt ute av stand til å forstå at bilen hans er langt under pari... Sånn er det vel bare...

Lenke til kommentar

Har så langt bare hatt kappkjørings "problemer" med Tesla eiere, som veldig ofte mer enn gjerne vil skrelle ut av et lyskryss for å se om kreftene i bilen deres holder... Så langt har jeg gruset alle sammen... Tesla er pokker så raske, men det skal litt til å slå en motorsykkel... Bare til opplysning, vi ga oss så fort vi kom opp i fartsgrensen, så hadde politiet sett oss hadde de ikke noe å utsette på det... og godt var det, for meg, for hadde vi fortsatt tror jeg nok at Tesla'n hadde dratt meg når vi tippet hundre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...