Gå til innhold

Slik kan de kommende verstingprosessorene bli

Anbefalte innlegg

Endelig etter så mange år så kommer det noe som hoeres ut å vaere verdt å oppgradere for folk med first/2nd gen quadcores fra intel.

Da gjennstår bare prisen da. 1400 betalte jeg for min 8-core FX8350 for 1 år siden, men tenker meg at Intel vil proeve å pumpe kundene på så mye penger som det går ann. Håper bare dem ikke kommer med noen latterlige 10.000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig etter så mange år så kommer det noe som hoeres ut å vaere verdt å oppgradere for folk med first/2nd gen quadcores fra intel.

Da gjennstår bare prisen da. 1400 betalte jeg for min 8-core FX8350 for 1 år siden, men tenker meg at Intel vil proeve å pumpe kundene på så mye penger som det går ann. Håper bare dem ikke kommer med noen latterlige 10.000kr.

Og jeg kunne skaffet meg en mobil med 8-kjerner for et år tilbake, uten at det kan sammenlignes. Ytelsemessig er AMD sin mye svakere, vesentlig lavere effektivitet, mindre funksjonalitet/dårligere specs på andre ting en ren prosessorytelse, samt at AMD sin prosessor ikke en gang har 8 fysiske kjerner (4 fysiske, 8 logiske). At prisen er vesentlig lavere skal vel bare mangle når de er i to vidt forskjellige ender av markedet.

Intel overrasker sjeldent med priser, og som vanlig i ekstremklassen så kommer nok 5960x til å koste 7500-8000kr. Selv om det helt i starten/første ukene kan være litt ujevnt. Ja, som 4960x, 3960x, 975 etc...

FX-8350 er på høyde i multitråd-oppgaver med Intel sine prosessorer i samme prissegment. Ekstrem-prosessorene til Intel derimot, er ikke ment å konkurrere på pris/ytelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Broadwell blir første CPU med 14nm teknikk. Regner med at denne teknikken muliggjør 8-kjerne for folk flest i løpet av 2015? Kjenner jeg Intel rett vil dem nok melke det de allerede har så lenge som mulig. Virker som min i7 2600K blir en av de CPU'ene jeg har hatt lengst. Har forresten en overklokket Q6600 som brukes enda i en annen maskin :p

Lenke til kommentar

Doble PCIe x16 spor. Vil begge ha full x16 hastighet ved bruk av begge tro? Syns det er alt for mange hovedkort/brikkesett i dag hvor bredden blir redusert til x8 ved bruk av begge.

Hvordan våger Intel å flytte PCIe-kontrolleren over på CPUen?

Hvordan våger Intel å designe to forskjellige CPU-sockets der den ene maksimalt har 16 spor mens den andre maksimalt har 40 spor?

Her må jeg si meg enig.

Hvorfor i all verden har de flyttet PCIe-kontrolleren over på CPUen, er det noen god grunn til dette?

Lenke til kommentar

Doble PCIe x16 spor. Vil begge ha full x16 hastighet ved bruk av begge tro? Syns det er alt for mange hovedkort/brikkesett i dag hvor bredden blir redusert til x8 ved bruk av begge.

Hvordan våger Intel å designe to forskjellige CPU-sockets der den ene maksimalt har 16 spor mens den andre maksimalt har 40 spor?

Her må jeg si meg enig.

Hvorfor i all verden har de flyttet PCIe-kontrolleren over på CPUen, er det noen god grunn til dette?

? Dette har de da hatt i mange år allerede. Det gir lavere latens og følgelig bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg enig.

? Dette har de da hatt i mange år allerede. Det gir lavere latens og følgelig bedre ytelse.

Da lærte man noe nytt i dag å :) Trodde det var på hovedkortet PCIe-kontrolleren lå.

Lenke til kommentar

Da lærte man noe nytt i dag å :) Trodde det var på hovedkortet PCIe-kontrolleren lå.

Sjekke f.eks X79:

X79_blockdiagram.jpg

Pci-e 3.0 kontrolleren sitter i CPUen, men det er også en svakere PCI-e kontroller (samt Sata-kontrollere og annet snack) i brikkesettet, som blir brukt til utstyr som ikke har et svært høyt krav til ytelse. :)

Og det gir jo mening, da de fleste vil koble denne bussen til et skjermkort/flere skjermkort, som helst skal ha så rask kommunikasjon med CPUen som overhode mulig, og da gir det mening å ikke måtte gå innom brikkesettet først.

En ekte ekspressbuss om du vil, om man skal bruke noe med dobbeltbetydning. :p

Edit: Etter hva jeg kan se, så har dette vært implementert siden X58.

Ser jeg f.eks på X48, så ser det slik ut: 790i-ultra-sli-block.png

Hvor PCI-e kontrolleren satt i Northbridge, og en liten sak i Southbridge. :)

Med X58 så ble nordbroen integrert i CPUen, hvor både minnekontroller og PCI-e kontroller ble lagt rett inn i CPU. Færre kjøleribber og bedre hastighet på det aller mest kritiske utstyret.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Med X58 så ble nordbroen integrert i CPUen, hvor både minnekontroller og PCI-e kontroller ble lagt rett inn i CPU. Færre kjøleribber og bedre hastighet på det aller mest kritiske utstyret.

LGA1366 (2008) hadde faktisk northbridge/southbridge, det var først på LGA1156 (2009) at Intel flyttet PCIe-kontrolleren over på CPUen.

Lenke til kommentar

Det burde vært en cpu til SOM 4 kjerner.(I7-4790k EXTREME) PÅ 4.4GHZ STOCK OG 4.7GHZ TURBO)DET HADDE VÆRT NOE OG HA. KANSJE EN STANDARD LITEN OVERKLOKK PÅ 5.3-5.5 GHZ.

... og litt mindre CAPS LOCK, så er kvelden komplett.

REGNER med ATT du SER DÅRLIG, SÅ JEG HJELPER DEG SÅ DU KAN LESE DET JEG SKRIVER :dribble: Endret av papusan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

synn de ikkje lager en 10Ghz prosessor for gamle dritt programerte programmer som FSX som bare bruker en kjerne.

Er bare å bytte til X-Plane...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...