Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skjermkort ødelagt

Anbefalte innlegg

Skrev det litt tydeligere i første innlegget mitt i denne tråden.

Skru alt fra hverandre -> varmt vann m/ Zalo -> skylle av med vann (ja som vanlig oppvask)

Så må du tørke de.

1. Blås bort overflødig vann i hulrom som skjermtilkoblingene og rundt om kring. (fjern mest mulig vann som du kan)

2.Tørk de i ovnen på 50 grader i en time eller to. Undersøk at alt er knusk tørt før du monterer ja.

Og så tilslutt påfører du ny kjølepasta.

ps: pass på å ikke ødelegg termiske padsene til minnebrikkene, om du har dette på, så ta av de før vask og bruk de igjen.

Du må gjerne bruke batterivannet ditt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok mange takk:) beklager for å virke som få-alt-inn-med-teskje-ish :p men hva er termiske padsene til minne brikkene. Er dette noe på skjerm kort eller er det ram brikkene på hk du mener?

Og må eg skylle vekk zalo vannet etter skrubben eller bare tørke det rett etter skrubben uten skyll? :)

Lenke til kommentar

Du skyller med en del vann etter skrubben, slik at det ikker er zalo-rester ja. (ps: husk å være litt forsiktig når du skrubber da. ;) )

Obs: kjølepasta er noe klin og det kan være anbefalt å fjerne dette med noe tørkepapir FØR du skrubber kortet eller dynker det i vann (er ikke vannløselig så løser seg ikke opp i vannet og vil bare kline ned skrubben).

Her har du minnebrikker og termiske pads.

post-79251-0-62172400-1401447163_thumb.jpg

Du får se på skjermkortet ditt om du har noen, enten på VRMene eller på minnebrikkene. Hvis de som på bildet sitter klistret fast på kjøleren, så gjør du ikke noe med dem, men om noen sitter fast på minnebrikkene/VRMene, så tar du vare på dem til du skal montere kjøleren igjen.

Lenke til kommentar

Den termiske pasta'n på GPU'en vasker du vekk med kondensfjerneren din :)

Denne må vekk før du går på med vann, som Andrull sier, fordi termisk pasta vil løse seg dårlig i vann og du ender gjerne da opp med å bare "skyve det rundt" i vannet.

Ang vanlig vann VS avionisert vann:

Vanlig nettvann er ikke helt rent, det inneholder blant annet salter. Hvis man vasker med vanlig vann, og lar dette å tørke, så vil det ligge igjen litt salt på overflatene. Det er nok mikroskopisk, og man trenger kanskje ikke ta hensyn til det. Et godt eksempel er når man vasker bilen, og lar denne lufttørke (ikke bruke pusseskinn f.eks) så ser du ringer i lakken der vannet har vært. I denne sammenheng vil nok avionisert vann være bedre.

I andre enden vil nok avionisert gi raskere korrosjonsprosess enn vanlig vann. Uten å snakke for høyt så mener jeg dette vannet er beriket på oksygen, som gir raskere korrosjon. Nå betyr heller ikke dette noe i denne sammenheng, fordi du utsetter metall for vann i veldig kort tid.

I sum er det nok ett fett hva du bruker, men det blir ikke feil å bruke avionisert vann.

Vask nå forsiktig! Hver krinkel og krok, og tørk det skikkelig. Lykke til!

Lenke til kommentar

ser ut som kortet er helt streiket..har vasket ekstremt grundig..skrubbet og vasket 2-3 ganger..
Virker som om kortet ikke får strøm..Viftene reagerer ikke og ingen bilde på skjermen..
Noe annet det kan være eg ikke har tenkt på? eller er det bare boss nå? funker vel ikke og RMA? :p si at katten pisset på det:D

Lenke til kommentar

Alt annet funker bortsett fra skjermkortet..Så bare skjermkortets vifter som ikke reagerer

Hmm, riktig.

Det vanligste er enten at skjermkortet er kortsluttet (altså vil ikke maskinen skru seg på overhode, eller så vil ting gnistre), eller så skrur viften seg på, men nada skjermbilde.

At ikke vifta en gang går rundt høres litt merkverdig ut. Hmmmm. :hmm: Jeg antar det ikke er umulig det heller men.

Lenke til kommentar

har aldri sett noe til gnistring eller noe..eneste som skjedde..som nevnte i hovedpost at første gang etter "uhellet" :p når eg slo på..så gikk viftene på skjermkortet amok og spinnet og bråkte som f..... det skjedde flere ganger etter av og på trykking..så bytta eg skjermkort og det funka..for og prøve det ødelagte igjen og da skjedde ingenting, ingen støy av løpske vifter eller noe liv fra kortet :(

Lenke til kommentar

Koblet du inn viften? Det er en liten "sukkerbit" som kommer fra blokk/vifter som skal inn i PCB'n (kortet).

Dynket du elektromotorene i vann?

Ja koblet den i.. Har dynket alt av kortet i vann.. skurbbet med tannbørste og vann med zalo.. vasket med isopropanol og blåst og tørket og alt:D og tørket i varmlufts ovn i 2-3 timer på 50 grader :)

Lenke til kommentar

Ja, det høres ut som du har gjort ting riktig (gitt at du har koblet i strømkablene da naturligvis :p).

Og det dummeste man kan gjøre om man har sølt vann i elektronikk er å se om det funker. Og i hvert fall hvis man oppdager at noe er galt, så må man ikke finne på å teste mer. For det var nok mye mulig selve testinga rett etter pissinga som knekken på skjermkortet, ikke det at du pisset på den.

Samme med mobiler. Har du fått mye fuktig i den, så kan du banne på at den dør, enten første gang du tester den, eller etter en ukes tid. Hvis man bare tar den fra hverandre og rett i en ovn, så har jeg reddet 90 % av dem. (eller en vask først, om man pisser på mobilen)

Jaja, better luck next time. ;) Hvilket skjermkort var det snakk om egentlig?

Edit: Det er kanskje ikke det dummeste du gjør, for har sett de som først ødelegger den med vann og testing og så et forsøk på å simulere en varmovn ved å ha mobilen i mikrobølgeovnen... Og vips så tok både mobil og mikro fyr. (heldigvis var de smarte nok til å fjerne batteriet) :rofl: Og det var edru. :wee:

Lenke til kommentar

Så er det bare å hive kortet i bosset? eller kan det leveres inn til harddisk.no feks og fikse det eller er det bare borkastet tid og penger?:) noe eg kan gjøre selv? eller må eg bare kjøpe nytt kort? :) likte dette ganske godt:( ble knyttet etter all spilling, skruing og skrubbing:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...