Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe lett sykkel


Anbefalte innlegg

Hei, venner diskuterte lettsykkel i dag og jeg vet ikke så mye om det og de skal kjøpe seg det snart. Er 16 år nå har bursdag i januar og sliter med transport til skolen så lurte på om det lønner seg for meg å skaffe meg lett sykkel.. Vet nesten ingen ting om disse kjøretøyene men har tenkt å gi mitt beste.. Har noen spørsmål da

1)hvordan overtale mor og far til å høre meg.. De sier bare vent 1 1/2 så får du lappen for bil..

2)hvor vanskelig er lettsykkel lappen?

3) andre ting jeg burde tenke på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, venner diskuterte lettsykkel i dag og jeg vet ikke så mye om det og de skal kjøpe seg det snart. Er 16 år nå har bursdag i januar og sliter med transport til skolen så lurte på om det lønner seg for meg å skaffe meg lett sykkel.. Vet nesten ingen ting om disse kjøretøyene men har tenkt å gi mitt beste.. Har noen spørsmål da

1)hvordan overtale mor og far til å høre meg.. De sier bare vent 1 1/2 så får du lappen for bil..

2)hvor vanskelig er lettsykkel lappen?

3) andre ting jeg burde tenke på

Det er noe helt annet å kjøre opp på lettsykkel kontra det å ta mopedførerbeviset. Så sant du ikke har videre planer om å skaffe deg lappen på tung MC når du blir eldre så tror jeg at jeg hadde droppet det.

 

En lettsykkel er intet annet enn en moped med høyere toppfart i mine øyne.

 

Har du som mål og ta lappen på tung MC ved siden av klasse B når du blir eldre så kan lappen på lett mc være en fin ting å starte med.

 

Men å ta lappen på lett mc bare for å kunen kjøre over 50km/t i to år frem til du får bil ser jeg på som en dårlig ide...

Lenke til kommentar

Om du vil kjøre opp nå, tror jeg du bare kan glemme det.

de aller fleste kjøreskolene har allerede hadd MC-kurset som du må ha før kjøretimer.

Regner med at også oppkjøringstimene er fullstappet ut sommeren, så da blir det jo ikke noe mye kjøring dette året for å si det slik.

Du er rett og slett for sent ute til å velge lett-mc..

Lenke til kommentar

Jeg begynte på klasse A (tung) i midten av august i fjor. Tok meg fri fra jobb de dagene jeg hadde kjøretimer så jeg tok 3-4 timer i slengen. Ble kjapt ferdig med den biten.

 

Problemet kommer når du skal på den obligatoriske banekjøringen, samt selve oppkjøringen. I det hele tatt ting som involverer tredjepart. Biltilsynet har en fast dato (tror jeg) for når oppkjøringer avsluttes. (mins at dette var siste dagen i september her i Østfold)

 

Jeg har tatt alle timer jeg kan få så fort som mulig og kjørt så lenge som mulig hver gang. Fri fra jobb har aldri vert noe problem. Regn med at du kommer til å bruke totalt 4mnd. fra du starter på teorikurset til du står med lappen i hånden. Det er hvis du IKKE stryker. Stryker du har du en sperrefrist på 1mnd. i tillegg.

 

Det var langt mer omstendelig å ta lappen på MC enn jeg trodde, men når man først er i gang (snart ferdig) så backer man jo ikke ut :)

 

Men å gå igjennom alt dette bare for å kunne kjøre over 50km/t i ett par år blir voldsomt i mine øyne. Det blir vel egentlig bare 1.5 år da mye går bort i oppkjøring og kjøreskolekjøring etc.

 

Så beklager, men så sant du ikke har planer om å uansett skaffe deg lappen på tung MC når du blir eldre, så dropp det er min mening. Jeg hater å si det, men jeg er nok enig med foreldrene dine her.

 

Ikke fordi det er direkte farlig etc. men fordi det koster MYE penger og ikke minst MYE tid for veldig lite. Som sagt, en 125cc lettsykkel er ikke noe annet enn en moped med høyere toppfart.

 

EDIT:

Det skal sies at jeg ikke har snøring på hvor lang tid det tar og ta lappen på lett sykkel, men har for meg at mye kan sammenlignes med tung lappen ?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Husk at lett-sykkel-lappen har du jo fremdeles når du har fått billappen. De er også mye bedre å kjøre enn moped. Større, mer stabile, trekker bedre og kan fint holde fartsgrensene stort sett overalt i Norge. De er heller ikke så utsatt for forbikjøringer som moped og du kan også kjøre på motorvei.

 

Hvis du derimot har liten eller ingen interresse av å kjøre motorsykkel (lett eller tung) så er det nok kanskje litt bortkasta. Du kan få en del igjen når du selger sykkelen men prisen for lappen vil da være ganske drøy.

Lenke til kommentar

Jeg tok lettsykkellappen da jeg var 16. Ble til slutt sykt mye dyrere og tidkrevendeenn mopedlappen, men jeg angra ikke et sekund. Synes ikke det å kjøre moped engang kan sammenlignes med lettmotorsykkel. Men såklart, om du ikke er interessert i noe annet enn et framkomstmiddel til å kjøre gjennom byen til skolen, er det kanskje litt overkill å kjøre opp til lettsykkel. Har tatt billappen nå, men vurderer sterkt å kjøre opp til vanlig motorsykkel fordi jeg synes det var så gøy å kjøre da jeg var 16:D

 

Når det kommer til hvordan du kan overtale foreldrene dine: Skal du betale moroa selv? Da er isåfall det et godt argument. Ellers er jo lettmotorsykkel tryggere i forhold til forbikjøring, du får mye bedre trafikkopplæring, når du skal ta billappen har du en mye bedre trafikkforståelse osv.

 

Hvor vanskelig lettsykkellappen er kommer helt an på person til person. Noen stryker flere ganger og må ha en hel haug med kjøretimer, mens andre tar det mye lettere. Dette gjelder forsåvidt det meste her i livet:P Men opplæringen er mye bedre enn moped iallefall:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...