oleunder Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Vi har en gammel Cinet PPI-600. Vi har tenkt til å oppgradere den litt og har tenkt til å kjøpe et nytt hovedkort og prossessor. KUN DETTE. Spørsmålet er om vi må kjøpe ny strømforsyning? Vil kontakten fra strømforsyningen til hovedkort passe? Er det samme om jeg kjøper Socket A eller må jeg kjøpe noe som er Intal basert? Cineten har for tiden en Intel Pentium 3 prossessor med 450 MHz Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Er redd for at det kan bli litt vanskelig å sette inn et nytt hovedkort i dette. Jeg er ikke sikker på om deres PC har ATX-formfaktor (sjekk evt manualer). Dere må uansett kjøpe DDR-minne også, ny prosessor og hovedkort hjelper ikke. For å få nytte av det nye du eventuelt får plass til (hvis mulig) må du også se deg om etter et skjermkort... Det baller fort på seg... Dessverre. AMD eller Intel skal ikke ha noe å si i denne sammenhengen. EDIT: I tillegg er det nok veldig stor sjanse for at strømforsyningen blir for liten dersom du ender opp med alt dette... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hvis du i tilleg har en ATA33, gammel HDD så får du generelt sett dårlig diskytelse som trekker ned den totale ytelsen. Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 cpu hk og ram følger hver andre i tykt og tynt ofte følger PSU oxo med i slike gamle kasser til merkepc er strømforsyningen ganske liten har sett dem helt ned i 75w og det holder ikke for fem øre Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Jepp, du må nok ha både prosessor, hovedkort og ram, og prosessorkjøler. Men sjekk for sikkerhetsskyld at det er et ATX-kabinett du har så du vet om det nye hovedkortet får plass inni kabinettet. Om du kjøper noe som ikke bruker så alt for mye strøm (f.eks en Athlon XP2000+) går det sansynigvis fint med den strømforsyningen du allerede har. Men skak du ha en XP3200+ eller Pentum4 så må du nok ha ny strømforsyning også. Hvis det er tilfellet kan du like gjerne kjøpe nytt kabinett i samme slengen (strømforsyning: ca 300-500kr, strømforsyning + kabinett: ca 400-600kr) Nytt skjermkort er nok unødvendig med mindre det var integrert på det gamle hovedkortet. Det "Oslo72" mente var nok at du trenger nytt skjermkort dersom du skal spille 3D-spill. Så vidt jeg har skjønnt er ikke dette tilfellet og dermed en unødvendig oppgradering. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 cpu hk og ram følger hver andre i tykt og tyntofte følger PSU oxo med i slike gamle kasser til merkepc er strømforsyningen ganske liten har sett dem helt ned i 75w og det holder ikke for fem øre Tror vi dessverre kan konkludere med at det blir billigere å kjøpe en komplett PC med garanti enn å oppgradere deres gamle PC. Jeg vet at mange av selvbyggerene her vrir seg i smerte når jeg sier dette, men her er det tydeligvis ikke snakk om noen tweaking og extreme O/C som gjelder. Se deg litt rundt i butikker og nettbutikker - sikker på at du får en grei PC til rundt kr 5.000,-. Skjermen deres er vel også kanskje litt liten til dagens bruk? Jeg vet at du hadde håpet på å slippe unna med rundt 1.500,- - 2000,- kroner, men virkeligheten er nok litt annerledes. Det ene tar det andre med seg - og nytt hovedkort, prosessor, harddisk, kabinett, skjermkort, vifter og strømforsyning følger som nevnt hånd i hånd... Lenke til kommentar
oleunder Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 Jeg vet at prossessor, hovedkort og ram + skjermkort osv. følger hverandre, men det er ikke noe problem. Denne maskinen skal ikke brukes til spill, bilderedigering og andre tunge prossesser. Poenget med oppgraderingen er å få litt mer prossessorkraft. 450 MHz og Win Xp er litt lite. Egentlig kunne vi bare kjøpt ny prossessor, men hovedkortet støtter ikke større prossessor. Derfor må vi kjøpe nytt. Når det gjelder rammen, tror jeg den holder, men det kan være vi legger inn litt ekstra penger å kjøper 256 mb til. Så at en skrev at jeg måtte kjøpe DDR-ram, men jeg kjøper bare et hovedkort som skal ha SD-ram, så det blir ikke noe problem. Jeg får skjekke manualene å se om det er ATX- kabinett, og at jeg kan bruke stømforsyningen og se hvor mange watt den er. Helt til slutt vil jeg bare poengtere at dette ikke skal være noen kjempe oppgradering, men gi litt mer kraft til en gammel pc, som bare blir brukt til tekstbehandling og internett uansett. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Hvorfor ikke da få tak i en større Plll prosessor å bruke det hk som du har. Lenke til kommentar
oleunder Skrevet 14. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2003 For det første er det veldig vanskelig å få tak i P3 prossessorer. Og for det andre STØTTER ikke hovedkortet større prossessorer, så det blir litt vanskelig. Lenke til kommentar
Nénmacil Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Dersom hovedkortet er ett ASUS P2B støtter det Pentium III prosessorer med høyere klokkefrekvens. En BIOS oppdatering er anbefalt. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Det finnes hovedkort som støtter både SD- og DDR-RAM, det kan jo kanskje være en mulighet. Det er nok lurt å kjøpe et hovedkort med integrert skjermkort, hvis du ikke har et kort du vil bruke da. Siden du bare skal ha en liten oppgradering, og du vil ha mange flaskehalser (harddisk, minne, skjermkort (?)), så er det kanskje lurt å finne et billig hovedkort og en "treg" AMD prosessor. Se på demosidene til komplett! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Du får også tak i brukbare brukte sett med HK, CPU og RAM for ca. 1K :wink: send PM, har noe liggendes Lenke til kommentar
god_online Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Egentlig tror jeg at en 450MHz PIII burde holde fint til den bruken du skisserer. Tror nok at det er RAM'en det skorter på. Win XP krever over 100MB for kun å kjøre standard systemprosesser. Vet ikke hva du har fra før (128MB?), men 256MB er egentlig et minimum hvis du skal kunne ha en levelig respons med fler enn et par programmer åpne (selvf. avhengig av programmenes ressursbruk). Du vil etter all sannsynlighet oppleve en dramatisk ytelsesforskjell ved en RAM-oppgradering alene. Synes du burde prøve dette først før du begir deg inn på å bruke $ på alt annet. Lykke til! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Harddisk spiller også en del inn på følelsen av hvor rask PC'n er. (Hvilken harddisk er det i den nå?) I tillegg er det en rekke ting man kan gjøre i windows for å øke ytelsen.. for å nevne i fleng: defragmentering, rydding på harddisken, innstilling av viritual ram til fast størrelse, disable "hibernate" om det står på (default), nye drivere til hovedkort og bios-oppdatering, fjerning/redusering av "history" i Internett Explorer, tømming av temp-mapper osv. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 14. oktober 2003 Del Skrevet 14. oktober 2003 Kjøp mitt hk, ram og cpu! Det er ett Intel-hk P3 800 mhz , og 256 mb sdram! Det kan du kjøpe av meg for ca. 800 ?? Vis ikke søstra mie ller noen yngre medlemmer av familien skal ha den! PM me Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå