Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Skogstjernen var vel ikke noe dårlig substitutt, jeg er forbauset over at det blir såpass dybdeskarphet med dette objektiver, men jeg ser at du har liten blenderåpning, så det er vel forklaringen. Takk. Det er ikke den 65mm 1-5 ganger makroen som ble brukt på dette. Det det vanlige 100mm makroobjektivet mitt. Bare sånn om det ble uklart. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2014 Nå tøyer jeg vel begrepet "nærfoto" litt. Men det er sånn at jeg ikke har tatt noen nærbilder i dag, og da må man gå i arkivet fra denne måneden. Dette er et bilde med det nye kameraet fra den 13.6. Det er så nært den kom, den kunne nok vært nærmere mtp å fylle mer av bilderuten, det er altså ingen crop her. Exif er: 1/1250 s, ƒ/5.6, ISO400 og 420mm 1 Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Når man har tatt et slikt bilde, forstår jeg at man kan bli hektet på fuglefotografi. Staselig kar! 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Når man har tatt et slikt bilde, forstår jeg at man kan bli hektet på fuglefotografi. Staselig kar! Takk bykatt. Det som er drivkraften er å prøve å ta ett bedre bilde neste gang. Disse er enkle å fotografere, de letter når de ser deg og kommer bort for å sjekke om du er en fare for reiret. Så ingen skal fordømme meg fordi jeg nevner "reir" i hekketiden kan jeg fortelle at dette reiret ligger vel 400m unna der stien jeg bruker er, ikke at jeg har sett det men jeg har lagt merke til at de ofte letter fra samme sted.. og jeg gjetter på at reiret ligger der. Jeg ser dem daglig, fordi de i år har lagt reir (i et tre?) på en bakkekant istedenfor i en fjellvegg som er vanlig.. det sier litt om hvor mange det er nå, og litt om hvor mye mus det også er. Tassen tok en her om dagen, men han slapp den med en gang.. og jeg holdt ham igjen så musa klarte å stikke av igjen. Ikke det at jeg er så veldig "musevennlig", mer at jeg syns det er litt ekkelt at den lille karen skal drive å herje med akkurat dem.. Endret 20. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Det var et imponerende fuglebilde, særlig det at du ikke har beskåret, staselig er ordet, ja. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 20. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2014 (endret) Det var et imponerende fuglebilde, særlig det at du ikke har beskåret, staselig er ordet, ja. Takk JorunT, som jeg sa i svaret til bykatt, så er de enkle å fotografere slik undenifra. Endret 21. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
KleKir Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Takk, aspirant. Jo det kunne nok vært kult med en sånn funksjon. Men tar jo bort litt av gleden med fotograferingen da, den følelsen man har når fokus sitter akkurat der man vil ha det. Tilbake til virkeligheten.. den med skitten sensor. Må nok ta meg tid til en våtrens, nytter ikke blåse bort det som plager når man blender ned. Jeg og Tassen tok oss en kveldstur, så han fikk gjøre sitt og jeg fikk ta noen makrobilder til festen. Endte opp med og stanse og gjøre et nytt forsøk av den lille gule. Nå var det mange av dem å velge mellom. Endte opp med og fotografere denne. Exif er 100mm, f/9, 1/4sek og ISO100. IMG_0215.jpg Denne var fin Litt diffus og malerisk, liker sånt jeg 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Takk KleKir. Jeg har falt litt av dette. Endret 21. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 (endret) Jo, egenltig har jeg gitt opp prosjektet. Det har vært regn og masse vind i dagene som har gått siden sist. Men i dag var det litt opphold og jeg og Tassen var på en skogstur igjen. Jeg fant ut hvor fjellvåkene har reir, det er ikke 400m unna som jeg trodde, uheldigvis er det rett ved siden av den stien vi bruker, så det blir smått med turer der fremover. Men jeg brukte anledningen til å teste AF på 600mm, for jeg har det nå.. altså AF.. på senterpunktene på det nye kameraet. Det virker litt tregt, men det fungerer. Dette gir meg nye muligheter.. og mere tro på fremtiden. Det er gøy. Jeg kunne lagt ut et bilde av en bærblomst.. men jeg legger heller ut et fuglebilde, uten crop. Litt uklart, men skitt.. det får gå. 600mm med AF, uten crop. Endret 27. juni 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 26. juni 2014 Del Skrevet 26. juni 2014 Ser lovende ut, men får det ikke opp i stor versjon. 404 file not found. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2014 Ser lovende ut, men får det ikke opp i stor versjon. 404 file not found. Mulig du åpna tråden akkurat mens jeg redigerte den og hadde slettet filene, før jeg la ut lovlig størrelser, først var de i 2200 px, og redigerte til 1280. Det skal fungere nå. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2014 Siste post med "nærbilde" slik det var tenkt var den 18.juni. Dermed konkluderer jeg med at jeg ikke har klart å holde fokuset på temaet i denne festen. Så jeg ser på dette som "ikke bestått". Mye av tiden jeg skulle bruke har jeg nok brukt på Tassen. Avslutter med et bilde av ham i kveldssol. Takker til alle som la inn en kommentar i løpet av måneden, så ses vi kanskje ved neste utfordring. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Kanskje var du ikke ikke selv fornøyd med innsatsen, men jeg synes du hadde mange fine bilder, og du harr vært et utrolig trivelig reisefølge denne måneden. Du avslutter med et flott portrett av Tassen. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Uansett synes jeg du fikk tatt noen flotte bilder, og det siste er intet unntak. Den silkemyke bokeh'en gjør bildet rent og gir en rolig bakgrunn til en mindre rolig "modell" som er på alerten. Jeg tror også at du fikk lære noe nytt om nærfoto med det du rakk å gjøre i denne festen, og da har det jo ikke vært forgjeves. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 30. juni 2014 Del Skrevet 30. juni 2014 Du hadde en meget fin start på festen med mange severdige bilder. Ting skjer og su avsluttet med stil. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 1. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2014 (endret) Kanskje var du ikke ikke selv fornøyd med innsatsen, men jeg synes du hadde mange fine bilder, og du harr vært et utrolig trivelig reisefølge denne måneden. Du avslutter med et flott portrett av Tassen. Uansett synes jeg du fikk tatt noen flotte bilder, og det siste er intet unntak. Den silkemyke bokeh'en gjør bildet rent og gir en rolig bakgrunn til en mindre rolig "modell" som er på alerten. Jeg tror også at du fikk lære noe nytt om nærfoto med det du rakk å gjøre i denne festen, og da har det jo ikke vært forgjeves. Du hadde en meget fin start på festen med mange severdige bilder. Ting skjer og su avsluttet med stil. Takk for kommentaren, alle 3. Endret 1. juli 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå