Gå til innhold

Junifest 2014 - pybalto - Prosjekt Nærfoto

Anbefalte innlegg

Fine blomsterbilder de to siste her. Spoileren var fin :)

Takk for kommentaren. :)

Den gule blomsten er en fjellfiol ((Viola biflora), den er helt ufarlig og kan spises av både deg og Tassen. Fioler brukes til å pynte salater og desserter med, og du kan få kjøpt dem kandiserte (kakepynt), til og med. Fine blomsterbilder du har her.

Det var godt å lese, syns han ble litt "turbo" etterpå, men det skyldtes sikkert andre ting. Finnes disse i flere farger? Mener jeg tidliger har sett dem blå eller lilla også?

Søt gul blomst, men historien var enda bedre... :wee:

Jo, takk. Den lille rampen hadde vel lyst å gå videre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble jo nevnt "skogbunn" tidligere i tråden, men da var det jo grøftekant. Så nå viser jeg et bilde av skogbunn. Og litt rusk på sensor..

Exif er : 100mm, ISO100, f/11 og 0,5s

Irriterer meg litt at ikke komp. ble som på dette.. her er ikke bladet til venstre kuttet. Dette er f/5,6 og 1/6sek.

Lenke til kommentar

Fjellfiolen er visstnok den eneste gule fiolen i Norge, de vanlige er mest blå eller lilla, evt. hvite, eller flerfargete, som nattog dag.

Greplyngen du viser i dag var vakker, fint å se den sammen med den naturlige følgesvennen reinlav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere gode bilder siden jeg var innom sist, også et rustbilde (hører med på alle fester;)) - ellers ble bildet med det nye objektivet tøft! Kan se ut som man trenger trening med det der ja, så stor forstørrelse er ikke bare bare tipper jeg - uansett, du traff bra med dette.

Takk for kommentaren. :)

Rust er nok en ting som kan fenge litt ser jeg, har fundert litt på å forstørre det masse, bare for å se hvordan det ser ut. Og ikke er det langt unna heller, har noe rusten piggtråd hengende på veggen rett utafor soveromsvinduet. For å skremme bort spøkelser selvfølgelig..

Det nye objektivet har jeg ikke fått prøvd noe siden sist, det har blåst hver dag, og jeg har lyst å prøve det på insekter og blomster. Dessuten har jeg andre ting å prøve ut, som ikke passer i tråden her.

Fjellfiolen er visstnok den eneste gule fiolen i Norge, de vanlige er mest blå eller lilla, evt. hvite, eller flerfargete, som nattog dag.

Greplyngen du viser i dag var vakker, fint å se den sammen med den naturlige følgesvennen reinlav.

Takk for info, tenkte da jeg gikk hjem at jeg håper ingen spør hva det er forn noe, for jeg har ingen ide om slikt. Så forresten masse sånne gule fjellfioler i dag, i grøftekanten var det et felt.. sikkert over hundre av dem samlet på et lite område. Men det var vind, selvfølgelig.. men jeg vet hvor de står. Så kanskje jeg får prøvd på nytt i løpet av festen. Syns de er pene.

Vakker lyng i dag ja.... :yes:

Takk til deg også. Skal prøve å være like aktiv som dere er i trådene til andre. Det er jo det alt egentlig dreier seg om.

Lenke til kommentar

Skogbunnen fra i går har godt lys og akkurat passe med detaljer sånn jeg ser det. Jeg må innrømme at etter å ha studert hovedblomsten ble jeg sittende å studere de snirklete detaljene i den hvite til høyre, og konkluderte med at dette bildet var et sånt hvor det hadde vært kult å kunne endre fokuspunkt i ettertid, som jo skal være på markedet i disse dager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, aspirant. Jo det kunne nok vært kult med en sånn funksjon. Men tar jo bort litt av gleden med fotograferingen da, den følelsen man har når fokus sitter akkurat der man vil ha det.

Tilbake til virkeligheten.. den med skitten sensor. Må nok ta meg tid til en våtrens, nytter ikke blåse bort det som plager når man blender ned.

Jeg og Tassen tok oss en kveldstur, så han fikk gjøre sitt og jeg fikk ta noen makrobilder til festen. Endte opp med og stanse og gjøre et nytt forsøk av den lille gule. Nå var det mange av dem å velge mellom. Endte opp med og fotografere denne.

Exif er 100mm, f/9, 1/4sek og ISO100.

Lenke til kommentar

Jo, jeg bor der to daler møtes. Og det blåser hele tiden.. bortsett fra på natta, underlig nok. Da jeg var ungdom likte jeg sommernettene. Kanskje man skulle prøvd makro på nattestid en eller annen gang. Men ikke i natt.. nå er det bare 1 varmegrad ute.. og jeg orker ikke fryse i juni.

Lenke til kommentar

Takk, JorunT. :)

Joda det bedrer seg jo alltid. Nå er det +9 ute. Og litt vind.

Mulig jeg bytter kamera i festen pga at jeg sliter med rensingen. Har bare 2 swabs igjen, har til nå brukt 3, så om det ikke holder så er alternativene at jeg enten bruker et annet kamera eller tar høyde for en crop under fotograferingen. Sensor-driten ligger helt i øvre bildekant.

Lenke til kommentar

Legge ut et bilde fra i morges. Objektivet er mp-e 65mm på mellom 2 og 3 ganger forstørrelse om jeg ikke husker feil. Jeg har byttet kamera, får ikke renset sensoren på 6D'en så den "ripa" blir borte.. Om det er et brudd på min fest får bli som det blir, jeg skrev jo i føstepost at "kameraet er 6D".

Motivet er blomsten på tyttebærlyng, tror jeg..

---

exif ja.. det glemte jeg. : ISO400, 1/15s og f/11 på 65mm.

Endret av Per Yngve Balto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende så stor forstørrelse det blir med med det objektivet! Forøvrig fine duse farger. Regner med at du har brukt stativ?

Nei, men stativfestet stor på objektivet, så når jeg la det oppå fotoveska så lå det ganske rolig. Men måtte bruke tidsforsinking, for alt rørte på seg når jeg trykket.

Lenke til kommentar

Du har fine blomsterbilder, Per Yngve. Veldig naturtro i gjengivelsen også. :wee:

Må kommentarer skogbunn-bildet. Veldig vakkert og spennende. Ser ut som havbunn med sine eksotiske farger og "fangarmer".

Takk, begge to. :)

I dag har jeg ikke vært i form til å gå ut med kameraet. Prøvde litt innendørs på en liten rypefjær med 5x forstørrelse, men fikk det ikke helt til å få hele bildeflaten klar siden fjæra var buet. Så jeg slettet bildene i irritasjon og orket ikke prøve på nytt.

Nødløsningen blir et blomsterbilde jeg har liggende fra den 16., tror det er en skogstjerne. Litt uklart på det viktigste området, egentlig, men det får gå på en dag som denne.

Exif er 100mm, f/14, 1,3sek og ISO100.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...