Gå til innhold

Junifest 2014 - pybalto - Prosjekt Nærfoto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veps har jeg gitt opp å ta bilder av siden hodet mitt ikke er raskt nok til å styre fokusen på kameraet, du har tydeligvis denne evnen fremdeles i behold. Flott bilde :)

Tja.. flaks er vel heller mer riktig enn "evnen".. uansett, takk.

Fin skogbunn der

Fin grøftekant, 1 meter fra asfaltkanten på en riksvei.

Meget godt bilde av myggen.....

Takk..

----

Jeg så et insekt da jeg og tassen gikk oss en liten tur. Fikk ikke helt til å få den i fokus, og det ble kanskje litt mørkt enda. Men legger det ut allikevel.

1/80, ƒ/8, ISO 800, 100mm

Lenke til kommentar

Det ble flott fokus ja. (Det er en lur måte å vise to bilder på samme dag: Du kan alltid legge det andre bildet i spoiler.....)

Regler ja.. kunne ventet til i morgen, så hadde det vært greit. Poster ingen da, så se på den posten som morgendagens..

--

Sånn.. nå er det fikset.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Jeg vil vise et av de første bildene med et nytt objektiv. Har ikke fått testet det skikkelig ut, mest pga Tassen.. har ham med hver gang jeg går ut, så dette er tatt i hagen mens han sto i bånd der.. er jo båndtvang nå..

Objektivet er mp-e 65mm, spesielt makro-objektiv som jeg håper på å lære meg å bruke. For første gang måtte jeg rote frem manualen til objektivet etter noen testskudd for å lese litt om det. Det er veldig spesielt syns jeg.

Det blir kanskje flere bilder med dette i løpet av festen, men jeg må nok lære meg noen teknikker først. Leser på nett at mange bruker fokus-stacking med dette, uten at jeg forstår hvordan de får en flue til å sitte stille så lenge at de får tatt f.eks. 90 bilder av den. Her er iallefall et bilde fra første forsøk. ca. 2-3 ganger forstørrelse, trodde det skulle stå i exif, men jeg fant det ikke der.. Dybdeskarpeheten er.. smal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så spennende, skulle ønske at det ble laget lignende objektiv til andre kameraer, det kan jo bare brukes på Canon EOS, har jeg forstått. Du traff i alle fall framparten bra. Det går jo an å lage stacking med færre bilder enn 90!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spenstig - hva er det egentlig vi ser? Mente du at dette er en flue også? -Syntes den hadde litt lange fangarmer til det(?)

Nei, mente ikke at dette er en flue, men at jeg har sett bilder av en flue.. som er satt sammen av over 90 bilder.

Det vi ser er en.. hmm.. la oss bare si "et insekt som satt på noe mur-greier". Tatt med ett bilde.

Lenke til kommentar

Det kan være en liten bille, antennene ligner i alle fall og jeg ser hode, bryst og bakpart, så det er et insekt, og ikke en arachnide (edderkoppdyr) . Men noe nærmere er det ikke lett å komme, det er ca 3500 arter av biller i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det er nok noe sånt, JorunT. Eller kanskje en slags steinflue.. men jeg husker ikke om den hadde vinger synlig, men den var ganske lang og flat. Har heller ingen bilder av den bortsett fra forfra, hadde vel noen som ble slettet fordi de var ute av fokus..

.....

Nå er jeg en dag på etterskudd ser det ut som, mtp på postingen her i tråden. Tok noen bilder i går av blomster, etter å ha blitt inspirert av flageborg sine blomster med regndråper på. Tett opp mot nærgrensa med makroobjektivet. Altså 100mm'en.

Exif er 100mm, f/8, 1/125 og ISO800.

Lenke til kommentar

Fint bille-bilde ja, man vanskelig å se bare ut fra følehorn hva det er - men det ligner på en bille ja, trebukk, tømmermann, el.l - f.eks Anoplodera rubra - rød blomsterbukk.

Takk for kommentar. Da sier vi at det er en bille. Selv aner jeg ikke. "Insekt" er liksom nok for meg. :)

Lenke til kommentar

Tok med meg 100mm da jeg gikk en liten tur med Tassen. Det blåste litt så planen var å se etter noe på bakken der det var litt le. Og jeg fant en liten blomst, en gul en.

Exif er: ISO100, f/11 og 1/5s.

Jeg så på resultatet på kameraskjermen og tenkte jeg skulle prøve gå litt lavere, også tenkte jeg på det som ble nevnt tidligere i tråden om at man bør prøve rydde bort forstyrrende elementer på blomsterfoto. Slik som den tydelige visne saken man ser i fokus. Så satt jeg i gang med det.. resultatet er i spoiler.

Er det forresten noen som vet om den er giftig?

Da jeg satt i gang med å plukke bort litt visne gresstrå kom Tassen springende, og spiste opp den gule lille blomsten så bare stilken sto igjen. :hrm:

Lenke til kommentar

Den gule blomsten er en fjellfiol ((Viola biflora), den er helt ufarlig og kan spises av både deg og Tassen. Fioler brukes til å pynte salater og desserter med, og du kan få kjøpt dem kandiserte (kakepynt), til og med. Fine blomsterbilder du har her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...