Gå til innhold

Junifest 2014 - pybalto - Prosjekt Nærfoto

Anbefalte innlegg

Takk, Jan R, og Bjørn Å, det måtte noen forsøk til ja.. prøvde på nytt i dag men fikk det bare ikke til. En klar som flyr bort ble det, av mange forsøk.

Dagens bilde er av en blodsuger. Årets første myggstikk er gjennomført..

Hvordan det gikk med den etterpå..?

Jeg elsker ikke akkurat de myggene..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott fanget mygg, en kan jo se hvordan blodet ditt (?) er i ferd med å forlate deg. Morsomt kommentarbilde i spoileren, jeg synes du var raus som ventet med å kverke den til etter at myggen hadde stukket, snakk om å lide for kunsten (men det er vel neppe sommerens eneste myggstikk).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel litt tidlig egentlig, å legge ut bilde for i dag. Men.. så er det iallefall gjort.

En kjetting i solskinn.. ser at jeg ikke helt fikk til å få fokusen som jeg ville, men det er nesten der.

Glemte exif i går ser jeg. Men det ligger i bildet.

Exif i dagens er : 100mm, f/7.1, ISO 100, 1/80sek

Lenke til kommentar

Se der, ja, da kom det litt rust fra deg også ;)

Jeg liker komposisjonen på dagens bilde. Fint utsnitt.

Myggen i går ble ganske bra. Det er tydelig at den ikke har fått mye i seg på det tidspunktet. Dybdeskarpheten gir ikke mye rom for bevegelse på utstyret heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se der, ja, da kom det litt rust fra deg også ;)

Jeg liker komposisjonen på dagens bilde. Fint utsnitt.

Myggen i går ble ganske bra. Det er tydelig at den ikke har fått mye i seg på det tidspunktet. Dybdeskarpheten gir ikke mye rom for bevegelse på utstyret heller.

Rust ja.. prøvde ta bilder av "bare rust", altså et rustent felt på en metall-"plate". Men det var ikke noe særlig interessant. Kanskje om sola står lavt, at man får sidesol inn osv.. får prøve igjen en dag om jeg finner det ut.

Nei, den myggen ble fotografert akkurat i det den hadde stukket.. og før den fikk noe blod opp. Og den døde også før den fikk noe særlig.. Men det klødde allikevel.

Ellers takk for kommentar. Du er ivrig å kommentere, og det er jo bra. Selv finner jeg liksom ikke noe å si om de fleste bildene jeg ser. Bortsett fra om jeg syns de er fine. :roll:

Må nok innrømme at jeg sliter litt med motivasjonen på denne utfordringen.

Lenke til kommentar

Jo, takk for det. Jeg kommenterer så mye jeg kan, på godt og vondt. Det er sikkert noe som fint kunne være usagt (uskrevet), og andre ganger er jeg kanskje helt på bærtur, men jeg innbiller meg at de aller fleste setter pris på tilbakemelding på det de legger ut. Jeg gjør i allefall det. Så langt min snevre erfaring tillater prøver jeg også å være konstruktiv, men noen ganger nøyer jeg meg med "Den var fin" jeg også....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært en dårlig dag for nærfotgraferingen min. Kanskje jeg valgte litt feil utstyr i dag, men jeg har hatt på makroobjektivet. På en dag med en god del vind har det vært vanskelig å få noe til. Jeg prøvde på noen humler og veps bak huset, uten å lykkes noe særlig med det. Det beste bildet ble dette:

Exif er 100mm, 1/320sek, Iso1600 og da fikk jeg f/4,5

Resten av dagen skal jeg bare bruke teleobjektiv, på langt hold. :wee:

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å fange veps og humler, særlig ikke hvis du har kamera på stativ (har prøvd det selv i dag, uten hell), men den ene vingen på humla var da skarp her, og bakgrunnen var veldig fin.

Jeg likte også bildet av den rustne kjettingen, det er fordel med slikt som ligger helt i ro!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes rustbildet ble bra. Fin komposisjon. En kjetting?

Humla ble bra.

Takk, jo er en rusten kjetting. En sånn kraftig en som blir brukt til å heise ting med. Denne sto på en gammel dieseltank eller noe sånt.

Kult å fange vepsen? i lufta, ble jo ganske så skarpt og fint også. Man må ha litt flaks av og til..

Jo, flaks liker jeg. Den er ikke helt skarp egentlig. I denne størrelsen ser den skarpere ut enn den egentlig er.

Det er ikke lett å fange veps og humler, særlig ikke hvis du har kamera på stativ (har prøvd det selv i dag, uten hell), men den ene vingen på humla var da skarp her, og bakgrunnen var veldig fin.

Jeg likte også bildet av den rustne kjettingen, det er fordel med slikt som ligger helt i ro!

På stativ funker det nok også, om man har veldig flaks. Til nå har det vært på frihånd. Men jeg stakk en snartur ut etter at jeg postet det bildet i dag. For å teste med monopod sammen med tele. Det syns jeg fungerte ganske greit egentlig. Men så var det bare 280mm og på ca. litt over 1,5m hold, og da er jo alt mye enklere.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Jeg er imponert over at du klarer å ta slike nærbilder med såpass kraftig teleobjektiv. Våren er tydeligvis litt senere på dine kanter, ser jeg.

Det er ikke så vanskelig. Det er som med annen fotografering. Teleobjektiv på nært hold syns jeg gir veldig fin bakgrunn. Det er rett og slett en egenskap med tele. Om det er det du mener du blir imponert over.

---------

oppdaterer posten med dagens bilde. Tror ikke jeg får gjort noe annet i dag, så det må bli et fra formiddagsturen vår eller ingen ting. Litt croppet.

ISO200, f/8, 1/320sek og 420mm

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Fine komposisjoner har du i alle fall. Dagens hadde en tanke hardt lys kanskje, men det var ikke noe dårlig motiv.

Takk, jo det var solskinn. Så er veldig hardt lys på det. Gikk langs veien med hund, så måtte bare ta bilde i pausen mellom bilene. Må ha fokuset på hunden når de passerer.

Den myggen fikk meg til å huske hvordan det var å vokse opp i et myggsted. Sitte ute etter at solen har gått ned gjør man bare ikke...

Det kan være ganske ille før sola har gått ned også.. her går den vel ned igjen i slutten av juli. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...