Gå til innhold

Junifest 2014 - pybalto - Prosjekt Nærfoto

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å lære meg litt mer om nærfoto i løpet av måneden. Kameraet som blir brukt er Canon Eos 6D

Eneste kravet jeg setter til meg selv er at utstyret blir brukt nærmest mulig nærgrensen til objektivet. Har ingen begrensninger mtp valg av utstyr. Det blir skrevet i innleggene hvilket objektiv som er brukt, og om det er brukt ekstrautstyr. Om det bildet som presenteres er beskjært blir også nevnt.

Det blir et "prosjekt".

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, aspirant. :)

Tror ikke det blir noe bilde fra meg i dag. Jeg har prøvd litt med tele (420mm) uten nærlinse på, men det var så hardt sollys at ting ikke fungerte så jeg etterpå. Så 40+ bilder rett i dunken. Har også tatt noen få med 100mm'en, men de var jeg heller ikke fornøyd med selv.. så de ble slettet de også. Men det blir nok par turer til, med hund, før kvelden er over.. men foreløpig er det tomt. Fra i går har jeg heller ikke noen bilder å poste, da jeg alt har postet det jeg hadde.

Lenke til kommentar

Men - da kommer det kanskje noen Tassenbilder i kveldssol?: :) Ingen dårlig backup det.

Kveldssol var det dårlig med, men tok noen bilder av Tassen da han stanset for å gnage litt på en pinne han fant. Måtte noen forsøk til for å få fokus rett, men fikk et bilde som kan gå.

Objektivet er Sigma 50mm 1.4 A, så nært innpå nærgrensen som jeg klarte å få det til. Exif er: ISO 100, 1/40sek og f/1,4.

• Liker 1
Lenke til kommentar

God start, skulle dog ha ønsket at hele "hovedblomsten" var skarp og at de to stråene? i forgrunnen ikke var der. Men bra skarphet og vanndråpene gjorde bildet godt.

Pent bilde av Tassen, ser slettes ikke dumt ut det objektivet. Skarpt og pen bakgrunn. Artig med den lille pinnen i kjeften.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen dårlig start, heldig med de store duggdråpene. Å rydde rundt motivet er vel noe av det viktigste når du skal ta nærbilder av blomster, men slike gresstrå har det med å være usynlige inntil du ser bildet på skjermen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, de stråene så jeg ikke, ikke på det ferdige bildet heller.. først når dere nevner det. "OJ.. det er jo noen strå der ja..". Men ser helt klart at de er forstyrrende. Hadde fokus bare der jeg satt fokus.. altså på de røde greiene i midten. Og på hvor mye jeg ville ha med i fokus.. :blush:

De dråpene er .. gikk ut rett etter at det hadde regnet.

Ellers takk for kommentarer. :)

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at du la ut bilde også i går. Det ble på ingen måte ringere enn det første. Fraværet av sol gir et lys hvor det er interessant å studere de mange detaljene som den skarpe linsa formidler fint til bildebrikken. Godt skudd!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at du la ut bilde også i går. Det ble på ingen måte ringere enn det første. Fraværet av sol gir et lys hvor det er interessant å studere de mange detaljene som den skarpe linsa formidler fint til bildebrikken. Godt skudd!

Takk for det, valgte ta med den 50'en på turen pga Tassen. Normalt ville jeg tatt med tele i tilfelle man så noen dyr eller fulger.

Tassen-bildet ble bra. Hunder kan være kjekke å ha :)

Takk, jo hunder er herlige dyr.

Likte hundebildet veldig godt, herlig når bakgrunnen blir helt visket ut på den måten :)

Jo, liker også at bakgrunnen viskes litt ut. Syns dog det er lettere å fotografere slike "portrett" med teleobjektiv, så man slipper stå så nært ham.

Søte Tassen! Du har fanget personligheten hans og omsorgen din i det bildet der.

:)

--

Vet ikke om det er noen regler mtp hvor mange man må poste i uka når det gjelder "prosjekt". Ikke at det er et problem nå, men hadde nok vært kjekt med en regel på det.

Jeg legger inn et fra i dag. Det er 300mm + 1,4 ext. så nært opp mot nærgrensa som jeg fikk det til.

Exif er 420mm, ISO 500, f/6,3 og 1/1250sek.

Lenke til kommentar

Veldig artig å få se et sånt bilde som man må ha litt flaks for å få :)

Det er ikke lett å få et anstendig bilde av et så bevegelsesfanatisk insekt. I alle fall ikke med så snever dybdeskarphet som det der. Gratulerer!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kraftig tele på slike små kryp lyder som hasardspill, utrolig at du klarer å fange dem i det hele tatt og få såpass skarpt resultat.

Om man kan si det.. så var det fullstendig utenfor planen å få en veps. Jeg hadde planlagt en flyvende humle. Men det fikk jeg ikke til. Men jeg gir ikke opp. Fortsetter å prøve, testet litt med 600mm også, da var det veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...