Taxxon Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 her er styrestrømskjemaet også. K1 og K2 er forrigglet mot hverandre så de byttes for å oppnå annen hastighet. Når K1 og K3 er inne vill du få lavest hastighet så blir det maks hastighet ved K2 og K3 Lenke til kommentar
Germknoedel Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har hentet det fra nettet... men husk sikkerhetsbryter dersom det er aktuelt! for i læreboka er d 3 kontaktorer og ei sløyfe ut fra U2, V2 og W2 til K3(den tredje kontaktoren). Er dette feil? eller har dere misset på det? e aner ikke.. Og såklart litt anna styrestømsskjema. Inne på Elskolen finner dere informasjon om Dahlander og adskilte viklinger. Last ned siden så dere får brukt det i morgen. finner det ikke:P er helt idiot nå.. hvor på elskolen? Finner det under motoranlegg Lenke til kommentar
Germknoedel Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. Du skriver at tilførselskabelen er sannsynligvis /antakeligvis en 10 eller 13. I og med at dette rommet skal renoveres og at, så forutsetter jeg at det nok plass i tavlen til flere kurser. for å være helt sikker ville jeg lagt 3 kurser ned. en 16 A kurs med 2,5 til alle stikkontaktene, en 16A kurs med 2,5 til varmen og en 10 A kurs med 1,5 til lys ? Ikke vi som betaler, anbefaler bare kunden høhø Joda, det går ann. Men kan man sikre 2,5 skjult med 16A da? Var nå sikker på at det gikk da, men kommer vell helt ann på temperatur, nærføring og karakteristikken til vernet vell ? Fikk tips om at inntakskabelen sansynligvis skal legges ned siste stolpe, i grøft og inn til nytt inntak i huset Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. Du skriver at tilførselskabelen er sannsynligvis /antakeligvis en 10 eller 13. I og med at dette rommet skal renoveres og at, så forutsetter jeg at det nok plass i tavlen til flere kurser. for å være helt sikker ville jeg lagt 3 kurser ned. en 16 A kurs med 2,5 til alle stikkontaktene, en 16A kurs med 2,5 til varmen og en 10 A kurs med 1,5 til lys ? Ikke vi som betaler, anbefaler bare kunden høhø Joda, det går ann. Men kan man sikre 2,5 skjult med 16A da? Var nå sikker på at det gikk da, men kommer vell helt ann på temperatur, nærføring og karakteristikken til vernet vell ? Fikk tips om at inntakskabelen sansynligvis skal legges ned siste stolpe, i grøft og inn til nytt inntak i huset Frem med "Big" Blue igjen på s.44. inntaksmåte : C. punkt 1 2 og 3 ved bakkenivå... Lenke til kommentar
MISHHHHHHHHHH Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 den vifta, har noen sett for seg at den er i fjøset kansje? siden det er der første del av oppgaven utspiller seg, og vi dermed trenger å tenke på mere enn temp? hva med gass? og har noen prøvd å finne givere? jeg finner ikke givere til det som je ser for meg å trenge Lenke til kommentar
joa5 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 den vifta, har noen sett for seg at den er i fjøset kansje? siden det er der første del av oppgaven utspiller seg, og vi dermed trenger å tenke på mere enn temp? hva med gass? og har noen prøvd å finne givere? jeg finner ikke givere til det som je ser for meg å trenge arh sent nå. Vi får se hvordan oppgaven blir imorgen da ! Lenke til kommentar
MISHHHHHHHHHH Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 kloka er ikke midnatt engang Lenke til kommentar
edge540t Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 den vifta, har noen sett for seg at den er i fjøset kansje? siden det er der første del av oppgaven utspiller seg, og vi dermed trenger å tenke på mere enn temp? hva med gass? og har noen prøvd å finne givere? jeg finner ikke givere til det som je ser for meg å trenge sliter med vifta i fjøs sjøl, å prøve å finne ut ka man trenge og div, men med tanke på gass og som du sier, er det ikke noe krav om det, er det vertfall og anbefale kunde og få tydelig varsling dersom vifte er defekt/har stanset? Lenke til kommentar
Taxxon Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 ja hvordan gikk det? Rakk litt lite på sisteoppgaven selv, men håper jeg fikk forklart nokk. feilsøkinga skippa jeg for å få tegna skjema til dhalandermotoren, brukte en timerfunksjon på den til natt og dagstyring. Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Gikk greit, men synes det var alt for mye å gjøre i forhold til tiden vi hadde... Brukte kanskje litt mye tid på oppdrag 1 med kjellerstuen, men tror jeg fikk med de nødvendige utregningene fiberdelen skreiv jeg noen linjer om det jeg visste og litt om å trekke datapunktene, ellers så forklarte jeg greit inntaksdelen, mens det siste oppdraget fortet jeg meg gjennom med feilsøking og den motorstyringen, brukte ur jeg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå