Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har ett forslag her Noe som dette? Så bytter vi bare ut stopp og de to startene med en vribryter med stilling 0 (av), 1 (lav hastighet) og 2 (høy hastighet)? Må bare finne ut hvordan vi får termostaten med i styringen? termostaten skal automatisk bytte mellom lav og høy hastighet sant? Veldig flott tegning ! men lurer bare egentlig på hvorfor du kjører to motorvernbrytere (95 og 96), istede for en motorbryter? Rekner med at S-1 bryteren din er en såkalt Nødstoppbryter da, skulle ikke den vert S-0? Korrekt meg om jeg tar feil. eg bare litt nysgjerrig ser du. har en lignende tegning jeg nettopp tegnet.. men skjønner ikke greia med to motorvernbrytere.. Lenke til kommentar
Apophiss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har ett forslag her Noe som dette? Så bytter vi bare ut stopp og de to startene med en vribryter med stilling 0 (av), 1 (lav hastighet) og 2 (høy hastighet)? Må bare finne ut hvordan vi får termostaten med i styringen? termostaten skal automatisk bytte mellom lav og høy hastighet sant? Veldig flott tegning ! men lurer bare egentlig på hvorfor du kjører to motorvernbrytere (95 og 96), istede for en motorbryter? Rekner med at S-1 bryteren din er en såkalt Nødstoppbryter da, skulle ikke den vert S-0? Korrekt meg om jeg tar feil. eg bare litt nysgjerrig ser du. har en lignende tegning jeg nettopp tegnet.. men skjønner ikke greia med to motorvernbrytere.. du må ha 2 motorvernbrytere fordi at du kjører en dahlanderkoblet motor på 2 forskjellige viklinger? et vern til hver? Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har ett forslag her Noe som dette? Så bytter vi bare ut stopp og de to startene med en vribryter med stilling 0 (av), 1 (lav hastighet) og 2 (høy hastighet)? Må bare finne ut hvordan vi får termostaten med i styringen? termostaten skal automatisk bytte mellom lav og høy hastighet sant? Veldig flott tegning ! men lurer bare egentlig på hvorfor du kjører to motorvernbrytere (95 og 96), istede for en motorbryter? Rekner med at S-1 bryteren din er en såkalt Nødstoppbryter da, skulle ikke den vert S-0? Korrekt meg om jeg tar feil. eg bare litt nysgjerrig ser du. har en lignende tegning jeg nettopp tegnet.. men skjønner ikke greia med to motorvernbrytere.. du må ha 2 motorvernbrytere fordi at du kjører en dahlanderkoblet motor på 2 forskjellige viklinger? et vern til hver? Stemmer at du må ha to motorvern, fordi det er to viklingssett i motoren. Du kan på en måte si at det er "to motorer i en". Uansett så trekker motoren mer strøm ved høyere hastighet og da vil ikke ett felles motorvern kunne dekke strømmen ved den lave hastigheten... Skriver kanskje litt dårlig, men si ifra viss det er uklart. Tegningen fant jeg bare på nettet ved å søke etter "motor med adskilte viklinger". Så du har helt rett i at S1 skulle kalles s0 og den skulle hatt symbolet for nødstopp Lenke til kommentar
ruun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 hvordan vil hovedstrømsskjemaet se ut til dette? Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har hentet det fra nettet... men husk sikkerhetsbryter dersom det er aktuelt! Lenke til kommentar
Aleks-o Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Apophiss, hva er K3? Er det ikke bare to kontaktorer? To forskjellige trinn? Lenke til kommentar
TomSann Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Står forresten 400v på det hovedstrømsskjemaet, det stemmer vel ikke helt? Takk for all hjelp forresten! Lenke til kommentar
Taxxon Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Tror dette er et mer korrekt Hovedstrømsskjema til en dahlander motor. den viser hvordan de to viklingene virker i praksis Lenke til kommentar
ruun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Har hentet det fra nettet... men husk sikkerhetsbryter dersom det er aktuelt! for i læreboka er d 3 kontaktorer og ei sløyfe ut fra U2, V2 og W2 til K3(den tredje kontaktoren). Er dette feil? eller har dere misset på det? e aner ikke.. Og såklart litt anna styrestømsskjema. Endret 27. mai 2014 av ruun Lenke til kommentar
Germknoedel Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har hentet det fra nettet... men husk sikkerhetsbryter dersom det er aktuelt! for i læreboka er d 3 kontaktorer og ei sløyfe ut fra U2, V2 og W2 til K3(den tredje kontaktoren). Er dette feil? eller har dere misset på det? e aner ikke.. Og såklart litt anna styrestømsskjema. Inne på Elskolen finner dere informasjon om Dahlander og adskilte viklinger. Last ned siden så dere får brukt det i morgen. Lenke til kommentar
ruun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Tror dette er et mer korrekt Hovedstrømsskjema til en dahlander motor. den viser hvordan de to viklingene virker i praksis ja, var omtrent sann ja. men da mangler vi vell K3? eller er det visst d skal være 3 stiller? Lenke til kommentar
Taxxon Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Tror dette er et mer korrekt Hovedstrømsskjema til en dahlander motor. den viser hvordan de to viklingene virker i praksis ja, var omtrent sann ja. men da mangler vi vell K3? eller er det visst d skal være 3 stiller? K3 er der den. du må ha 3 kontaktorer til å få til styringen til motoren Lenke til kommentar
TomSann Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Er den noen som er ivrige på å renskrive og legge inn alt vi har funnet ut hittil? Så vi liksom hadde hatt en slags mal å gå etter i morgen Det hadde sikkert hjulpet mange 1 Lenke til kommentar
ruun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har hentet det fra nettet... men husk sikkerhetsbryter dersom det er aktuelt! for i læreboka er d 3 kontaktorer og ei sløyfe ut fra U2, V2 og W2 til K3(den tredje kontaktoren). Er dette feil? eller har dere misset på det? e aner ikke.. Og såklart litt anna styrestømsskjema. Inne på Elskolen finner dere informasjon om Dahlander og adskilte viklinger. Last ned siden så dere får brukt det i morgen. finner det ikke:P er helt idiot nå.. hvor på elskolen? Lenke til kommentar
TomSann Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. 1 Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Tror dette er et mer korrekt Hovedstrømsskjema til en dahlander motor. den viser hvordan de to viklingene virker i praksis ja, var omtrent sann ja. men da mangler vi vell K3? eller er det visst d skal være 3 stiller? K3 er der den. du må ha 3 kontaktorer til å få til styringen til motoren Tegningen du henviser her virker ganske logisk for virkemåtene til hvordan kunden vil ha det. Kunden vil jo ha to styringer på ( to trinn ) og automatisk styring. 3 kontaktorer som jeg forstår? Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. Du skriver at tilførselskabelen er sannsynligvis /antakeligvis en 10 eller 13. I og med at dette rommet skal renoveres og at, så forutsetter jeg at det nok plass i tavlen til flere kurser. for å være helt sikker ville jeg lagt 3 kurser ned. en 16 A kurs med 2,5 til alle stikkontaktene, en 16A kurs med 2,5 til varmen og en 10 A kurs med 1,5 til lys ? Ikke vi som betaler, anbefaler bare kunden høhø Lenke til kommentar
TomSann Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. Du skriver at tilførselskabelen er sannsynligvis /antakeligvis en 10 eller 13. I og med at dette rommet skal renoveres og at, så forutsetter jeg at det nok plass i tavlen til flere kurser. for å være helt sikker ville jeg lagt 3 kurser ned. en 16 A kurs med 2,5 til alle stikkontaktene, en 16A kurs med 2,5 til varmen og en 10 A kurs med 1,5 til lys ? Ikke vi som betaler, anbefaler bare kunden høhø Joda, det går ann. Men kan man sikre 2,5 skjult med 16A da? Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Her er det jeg har skrevet så langt: noe dekk syns mangler? Eksamensforberedelser: Nytt elektrisk anlegg i kjellerstue Vi setter opp mange stikkontakter fordi rommet skal i hovedsak benyttes av ungdommer, og da er det et stort behov for mange punkt, pga ladere, spillkonsoller, tver, pcer og lignende. Det er krav til hvor mange stikk man skal ha i denne type rom. Her skal man ha minst 2 uttak (1 dobbelstikk) per påbegynte 4m^2 . Man skal også ha 6 stikk ved tv. Disse kommer i tillegg til de andre uttakene. NEK 400 - 823.537.02 og 823.537.06 Veggene skal antakeligvis lektes ut og isoleres så vi kan legge skjult anlegg i veggene. Tilførsel til kjelleren er antakeligvis en 10 eller 13 A sikring, B automat. Tilførselen er sannsynligvis en 2x1,5mm2. Kunden vil antakeligvis ha varmekabel siden dette er et kjellergulv, og da litt kaldt i seg selv. Installasjon av datanettverk i kjellerstue Det trådløse nettet har begynt å bli tregt. Det man kan gjøre er å kontakte nettleverandør og få de til å skifte ut router/modem, eller øke båndbredden. Det som også kan være en løsning, siden kjelleren skal renoveres, er å trekke en nettverkskabel ned i kjelleren til et data punkt. Da kan man sette opp en trådløs router til evt der, eller bare bruke en fast kabel til dataen sin. Oppgradering av inntak Når kortslutningsvernet og inntaket skal byttes må vi vite hvor mye strøm som boligen bruker. Se på inntakskabel og KV. Sitter antageligvis en gammel vikingboks med skrusikringer som KV, skal muligens skiftes. Bytte ut gamle UZ sikringene med NH 125 patronsikringer. Skifte ut inntakskabel til PFXP 3* ett eller anna, vi bruker PFXP fordi den er dobbelisolert. Vi må finne ut størrelse på OV, for å kunne dimensjonere inntakskabel. Åpent eller skjult forlegning på inntakskabel? Her må vi se i montørhåndboka. Feilsøking på 3 fase varmeovn i fjøs Varmeovn leverer mindre varme enn tidligere. - Regner med at 1-2 varmeelementer er defekt ettersom, den enda gir fra seg varme men bare ikke like mye. R = u^2/P = 230^2/ skriv watt her = ditten datten ohm Utskifting av defekt viftemotor - Ønsker seg en ny vifte med to trinn og automatisk styring Dahlander, frekvensomformer og 2 trinnsmotor, regner med det er snakk om å tegne og forklare hvordan disse fungerer, for og så bytte det ut med defekt vifteovn. Du skriver at tilførselskabelen er sannsynligvis /antakeligvis en 10 eller 13. I og med at dette rommet skal renoveres og at, så forutsetter jeg at det nok plass i tavlen til flere kurser. for å være helt sikker ville jeg lagt 3 kurser ned. en 16 A kurs med 2,5 til alle stikkontaktene, en 16A kurs med 2,5 til varmen og en 10 A kurs med 1,5 til lys ? Ikke vi som betaler, anbefaler bare kunden høhø Joda, det går ann. Men kan man sikre 2,5 skjult med 16A da? Var nå sikker på at det gikk da, men kommer vell helt ann på temperatur, nærføring og karakteristikken til vernet vell ? Lenke til kommentar
Cynon Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Jeg har en liten sjekkliste her som noen kanskje får bruk for i morgen. Forbeholdt at noen forsatt er våkne. Legg merke til at dette er om oppgaven spør om at det skal prosjekteres! Ut i fra forberedelsen tviler jeg på at dette er tilfelle i morgen, men lesten tar med seg det viktigste selv om noen av punktene faller bort. 1. Les oppgaven nøye. 2. Foreta en risikovurdering før planlegging og prosjektering. 3. Beregn effektbehov ut i fra opplysninger i prøva. (varmehåndboka) 4. Fordeling av kurser ettter effektbehov og fornuftige kriterier. 5. Beregning av OV, i forhold til antall kurser og fordelingssystem. (mont.håndb. s.119) 6. Berening av KV i forhold til normal selektivitet. (Eatons store blå. selektivitetstabell) 7. Beregning av inntakskabel, i henhold til forlegningsmåte og reduksjonsfaktor. 8. Beregne kabler og vern iht. tabell 52B. Krontrolleres mot krav 1 og 2 Krav 1: Ib < In < Iz Bolig: Krav 1 Ib < In Krav 2: I2 < 1,45 x Iz Bolig: Krav 2 I2 < Iz 9. Beregne lengste kurs i forhold til spenningsfall Ik2p min: (0,95 x Un) / 2 x 1,2 x (Zyttre + (Rfase x lengden) 10. Beregne lengste kurs i forhold til spenningsfall. 2fas: deltaU = (Ib x ρ x lengden x cos φ x 2) / Areal 3fas: deltaU = (Ib x ρ x lengden x cos φ x (3^0.5)) / Areal 11. Tegne enlinjeskema over skap og inntak 12. Tegne installasjonstegning 13. Tegne jordinsanlegg 14. Foreta risikovurdering før utførelse. 15. Planlegg føringsveier og koblingspunkter, bokser osv. 16. Sluttkontroll, visuell og mplinger, kontroller anlegget ihht. målresultater. *(bevisst forhold til måleressultater) 17. Dokumentasjon av anlegget. 5.sikre - Rapport fra riskovurdering - Kursfortegnelse - Sluttkontrollskjema - Samsvarserklæring - Utstyrsdokumentasjon Endret 27. mai 2014 av Cynon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå