ballejens Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 hvilke målinger må man utføre etter å ha byttet ut kv? Lenke til kommentar
ruun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Ny installasjon følger nytt regelverk. Varmeovnen er sikkert lettvint å fikse med stjerne trekant elementkopling, og ein hastighet på motor samt termostat. Jordfeilvern 300mA på KV på møne e anbefalbart. På den måten slepp du å ta hensyn til kabel vidare. Du kan godt beskriva korfor du ikkje brukte 30 mA. (for om du har 5mA lekasje på 7 sikringar vil KV slå seg ut uten at det faktisk er store farlige feilen i huset. om det var godt nok forklart.) Lykke t alleihop! =) Referer til Bollo sitt svar. Du legger til at det anbefales et jordfeilvern på 300mA og at vi slipper å gjøre noe med kabelen. Men som sensor tror jeg at vi her skal vise utregning på hvordan vi dimensjonerer den nye kabelen fra KV til OV. Hvis vi velger å ha et kombinert vern med både KV og OV da slipper vell man også å gjøre noe med kabelen ? Sliter litt med å dimmensjonere denne kabelen og velge hvordan jeg skal ha inntaket.. Angående jordfeilvernet på KV. Har du noen plass e kan reffere dette til? Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Eie4321, den 27 Mai 2014 - 15:52, sa: Ny installasjon følger nytt regelverk. Varmeovnen er sikkert lettvint å fikse med stjerne trekant elementkopling, og ein hastighet på motor samt termostat. Jordfeilvern 300mA på KV på møne e anbefalbart. På den måten slepp du å ta hensyn til kabel vidare. Du kan godt beskriva korfor du ikkje brukte 30 mA. (for om du har 5mA lekasje på 7 sikringar vil KV slå seg ut uten at det faktisk er store farlige feilen i huset. om det var godt nok forklart.) Lykke t alleihop! =) Referer til Bollo sitt svar. Du legger til at det anbefales et jordfeilvern på 300mA og at vi slipper å gjøre noe med kabelen. Men som sensor tror jeg at vi her skal vise utregning på hvordan vi dimensjonerer den nye kabelen fra KV til OV. Hvis vi velger å ha et kombinert vern med både KV og OV da slipper vell man også å gjøre noe med kabelen ? Sliter litt med å dimmensjonere denne kabelen og velge hvordan jeg skal ha inntaket.. Angående jordfeilvernet på KV. Har du noen plass e kan reffere dette til? Nei derfor jeg ikke brukte denne metoden slik som Bollo sa. Men jeg fant heller ut hvor stor kabel jeg trenger og hvilken sikringsstørrelse jeg brukte i KV-vernet. Fant detaljene i "Big blue". Inntaksmåte: B Kabelen er en 25mm2 kobber med en strømførings evne på 68Ampere forutsatt at kabelen ned til OV.vernet har en omgivelses temperatur på 30grader aka. 1 og at den ligger alene i rør i vegg. Fant da en sikring som heter TL-00-..- I- 125A merket at anlegget er et IT-nett (forutsatte her at nettet er et IT nett). stilte inn KV vernet inn til 80Ampere slikt at vi får begrenset selektivitet mellom vernene på 1,5 kA. Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Eie4321, den 27 Mai 2014 - 15:52, sa: Ny installasjon følger nytt regelverk. Varmeovnen er sikkert lettvint å fikse med stjerne trekant elementkopling, og ein hastighet på motor samt termostat. Jordfeilvern 300mA på KV på møne e anbefalbart. På den måten slepp du å ta hensyn til kabel vidare. Du kan godt beskriva korfor du ikkje brukte 30 mA. (for om du har 5mA lekasje på 7 sikringar vil KV slå seg ut uten at det faktisk er store farlige feilen i huset. om det var godt nok forklart.) Lykke t alleihop! =) Referer til Bollo sitt svar. Du legger til at det anbefales et jordfeilvern på 300mA og at vi slipper å gjøre noe med kabelen. Men som sensor tror jeg at vi her skal vise utregning på hvordan vi dimensjonerer den nye kabelen fra KV til OV. Hvis vi velger å ha et kombinert vern med både KV og OV da slipper vell man også å gjøre noe med kabelen ? Sliter litt med å dimmensjonere denne kabelen og velge hvordan jeg skal ha inntaket.. Angående jordfeilvernet på KV. Har du noen plass e kan reffere dette til? Nei derfor jeg ikke brukte denne metoden slik som Bollo sa. Men jeg fant heller ut hvor stor kabel jeg trenger og hvilken sikringsstørrelse jeg brukte i KV-vernet. Fant detaljene i "Big blue". Inntaksmåte: B Kabelen er en 25mm2 kobber med en strømførings evne på 68Ampere forutsatt at kabelen ned til OV.vernet har en omgivelses temperatur på 30grader aka. 1 og at den ligger alene i rør i vegg. Fant da en sikring som heter TL-00-..- I- 125A merket at anlegget er et IT-nett (forutsatte her at nettet er et IT nett). stilte inn KV vernet inn til 80Ampere slikt at vi får begrenset selektivitet mellom vernene på 1,5 kA. Må huske på at det er OV som bestemmer hvilket tverrsnitt som skal brukes fra KV til OV. Det er fordi det er OV som er "belastningen". Når det gjelder selektivitet mellom OV og KV stilles det ikke noen eksakte krav, men montørhåndboken anbefaler at det er en selektivitet på minst 5kA. Så da må vi se på tabell på side 46 i store blå. Vi finner da ut at med ett OV på 63, må velge ett KV på 125A og får da en selektivitet på 7,1kA. Dette eksempelet var for knivsikringer, mens effektbrytere vises på side 47. Husk at maks KV i ett hus er 125A og maks OV er 63A mvh Jokkeee 1 Lenke til kommentar
abb Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Eie4321, den 27 Mai 2014 - 15:52, sa: Ny installasjon følger nytt regelverk. Varmeovnen er sikkert lettvint å fikse med stjerne trekant elementkopling, og ein hastighet på motor samt termostat. Jordfeilvern 300mA på KV på møne e anbefalbart. På den måten slepp du å ta hensyn til kabel vidare. Du kan godt beskriva korfor du ikkje brukte 30 mA. (for om du har 5mA lekasje på 7 sikringar vil KV slå seg ut uten at det faktisk er store farlige feilen i huset. om det var godt nok forklart.) Lykke t alleihop! =) Referer til Bollo sitt svar. Du legger til at det anbefales et jordfeilvern på 300mA og at vi slipper å gjøre noe med kabelen. Men som sensor tror jeg at vi her skal vise utregning på hvordan vi dimensjonerer den nye kabelen fra KV til OV. Hvis vi velger å ha et kombinert vern med både KV og OV da slipper vell man også å gjøre noe med kabelen ? Sliter litt med å dimmensjonere denne kabelen og velge hvordan jeg skal ha inntaket.. Angående jordfeilvernet på KV. Har du noen plass e kan reffere dette til? Nei derfor jeg ikke brukte denne metoden slik som Bollo sa. Men jeg fant heller ut hvor stor kabel jeg trenger og hvilken sikringsstørrelse jeg brukte i KV-vernet. Fant detaljene i "Big blue". Inntaksmåte: B Kabelen er en 25mm2 kobber med en strømførings evne på 68Ampere forutsatt at kabelen ned til OV.vernet har en omgivelses temperatur på 30grader aka. 1 og at den ligger alene i rør i vegg. Fant da en sikring som heter TL-00-..- I- 125A merket at anlegget er et IT-nett (forutsatte her at nettet er et IT nett). stilte inn KV vernet inn til 80Ampere slikt at vi får begrenset selektivitet mellom vernene på 1,5 kA. Hvordan kan du regne ut noe som helst nå? du har ikke noen form for opplysninger som tilsier dine verdier samt størrelse på ov og kv? Lenke til kommentar
Eie4321 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Eie4321, den 27 Mai 2014 - 15:52, sa: Ny installasjon følger nytt regelverk. Varmeovnen er sikkert lettvint å fikse med stjerne trekant elementkopling, og ein hastighet på motor samt termostat. Jordfeilvern 300mA på KV på møne e anbefalbart. På den måten slepp du å ta hensyn til kabel vidare. Du kan godt beskriva korfor du ikkje brukte 30 mA. (for om du har 5mA lekasje på 7 sikringar vil KV slå seg ut uten at det faktisk er store farlige feilen i huset. om det var godt nok forklart.) Lykke t alleihop! =) Referer til Bollo sitt svar. Du legger til at det anbefales et jordfeilvern på 300mA og at vi slipper å gjøre noe med kabelen. Men som sensor tror jeg at vi her skal vise utregning på hvordan vi dimensjonerer den nye kabelen fra KV til OV. Hvis vi velger å ha et kombinert vern med både KV og OV da slipper vell man også å gjøre noe med kabelen ? Sliter litt med å dimmensjonere denne kabelen og velge hvordan jeg skal ha inntaket.. Angående jordfeilvernet på KV. Har du noen plass e kan reffere dette til? Nei derfor jeg ikke brukte denne metoden slik som Bollo sa. Men jeg fant heller ut hvor stor kabel jeg trenger og hvilken sikringsstørrelse jeg brukte i KV-vernet. Fant detaljene i "Big blue". Inntaksmåte: B Kabelen er en 25mm2 kobber med en strømførings evne på 68Ampere forutsatt at kabelen ned til OV.vernet har en omgivelses temperatur på 30grader aka. 1 og at den ligger alene i rør i vegg. Fant da en sikring som heter TL-00-..- I- 125A merket at anlegget er et IT-nett (forutsatte her at nettet er et IT nett). stilte inn KV vernet inn til 80Ampere slikt at vi får begrenset selektivitet mellom vernene på 1,5 kA. Hvordan kan du regne ut noe som helst nå? du har ikke noen form for opplysninger som tilsier dine verdier samt størrelse på ov og kv? Forutsetter, slik at er man heldig kan man bare bytte ut verdiene Abb Lenke til kommentar
Skoleguttfcb Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Er så heldig at jeg har eksamen i morgen jeg også :X Skulle gjerne hatt litt mer info om karakteristikken til : Motorvern,Kontaktor og Sikring.. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Kliff Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva tenker dere om den siste oppgaven ?" Kunde ønsker en ny vifte med to trinn og automatisk styring" Holder det med stjernetrekantstarter med termostat? Har rett å slett ikke peiling.. Lenke til kommentar
Benedikteiren Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Jeg vil bare si tusen takk til alle som har skrevet her! Sitter med akkurat samme eksamen, og mange av svarene her har vært utrolig hjelpsomme i dag når jeg har holdt på med forberedelsen! Lenke til kommentar
Benedikteiren Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Er så heldig at jeg har eksamen i morgen jeg også :X Skulle gjerne hatt litt mer info om karakteristikken til : Motorvern,Kontaktor og Sikring.. Noen som har peiling? Her har du bilder fra Motorhåndboka fra Eaton 1 Lenke til kommentar
Kliff Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Noen som har gjort noen tanker om et eventuelt hovedstrøm og styrestrømskjema til den automatiske styringen for viften? Lenke til kommentar
Apophiss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Noen som har gjort noen tanker om et eventuelt hovedstrøm og styrestrømskjema til den automatiske styringen for viften? tenker at du bare bruker vanlig dahlanderkobling som bytter mellom 2 hastigheter med ein temperaturføler Lenke til kommentar
Kliff Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Noen som har gjort noen tanker om et eventuelt hovedstrøm og styrestrømskjema til den automatiske styringen for viften? tenker at du bare bruker vanlig dahlanderkobling som bytter mellom 2 hastigheter med ein temperaturføler Har du skjema ? Lenke til kommentar
Apophiss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Noen som har gjort noen tanker om et eventuelt hovedstrøm og styrestrømskjema til den automatiske styringen for viften? tenker at du bare bruker vanlig dahlanderkobling som bytter mellom 2 hastigheter med ein temperaturføler Har du skjema ? aner ikke om jeg har gjort rett men http://i.imgur.com/isIjyFy.png edit: fant ikke ut av symbolet til termostat Endret 27. mai 2014 av Apophiss 2 Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har noen av dere sett på vifter? Lurer på om det er noe som dette de mener? Se link http://www.vifter.no/produkter/aksialvifter/itemlist/category/45-veggmontert.html Se på type f.eks VM-HC Den har jo to hastigheter, eneste vi trenger er styringen... Enig med Apophiss sitt forslag, det var bra Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har ett forslag her Noe som dette? Så bytter vi bare ut stopp og de to startene med en vribryter med stilling 0 (av), 1 (lav hastighet) og 2 (høy hastighet)? Må bare finne ut hvordan vi får termostaten med i styringen? Lenke til kommentar
Apophiss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Har ett forslag her Noe som dette? Så bytter vi bare ut stopp og de to startene med en vribryter med stilling 0 (av), 1 (lav hastighet) og 2 (høy hastighet)? Må bare finne ut hvordan vi får termostaten med i styringen? termostaten skal automatisk bytte mellom lav og høy hastighet sant? Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Oppgaven sier: Kunde ønsker en ny vifte med to trinn og automatisk styring. Tolker det som at viften har en totrinnsbryter og en automatisk styring? Eller kanskje du har rett ja! Kanskje den skal bare ha to trinn, altså to hastigheter som er automatisk styrt! Kan stemme det ja Da blir din tegning korrekt Apophiss! Endret 27. mai 2014 av Jokkeee Lenke til kommentar
Apophiss Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Oppgaven sier: Kunde ønsker en ny vifte med to trinn og automatisk styring. Tolker det som at viften har en totrinnsbryter og en automatisk styring? Eller kanskje du har rett ja! Kanskje den skal bare ha to trinn, altså to hastigheter som er automatisk styrt! Kan stemme det ja Da blir din tegning korrekt Apophiss! skal ikke si noe sikkert men var sånn jeg skjønte det Lenke til kommentar
Jokkeee Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Oppgaven sier: Kunde ønsker en ny vifte med to trinn og automatisk styring. Tolker det som at viften har en totrinnsbryter og en automatisk styring? Eller kanskje du har rett ja! Kanskje den skal bare ha to trinn, altså to hastigheter som er automatisk styrt! Kan stemme det ja Da blir din tegning korrekt Apophiss! skal ikke si noe sikkert men var sånn jeg skjønte det Ja, ser det nå Trur eg mistolka oppgava, blir spennende i morgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå