xibriz Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Jeg har en ulyd som garantert er tilknyttet stabilisatorstaget fremme. Spørmålet er om det finnes noen måte å sjekke om det er endestagene eller om det er foringene på hovedstaget som er gåen? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Spray CRC elns på en og en foring til lyden endrer seg, du har da trolig funnet ut hvilken det er feil på. Hvis du har tilgang på bukk kan du kjøre opp bilen og bruke et brekkjern eller liknende for å avdekke slarkete foringer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Gjettelek: Hvilken biltype er det trådstarter har? Jeg tipper en Golf 4 serie. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2014 Det er en Nissan X-Trail 2007 (T31). Vanligvis ville jeg satset på stab stag linkene med en gang, men ble litt i tvil pga. denne kommentaren: I agree with Frontera 44. I've no experience of the T31 cars, but if they're like our T30, it's less likely to be a drop link and more likely to be the bushes that go round the bar itself. Replaced both ours with polyurethane ones just after Christmas and it cured a rear end knock. ref: http://www.x-trail-uk.co.uk/viewtopic.php?p=42024&sid=6fd09992ae7176a6bad0b34efa097f50#p42024 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 28. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2014 Ingen tips til hvordan jeg kan finne ut av dette? Alternativt må jeg jo bare bytte alt siden jeg ikke er sikker. Det er jo kjedelig å bytte ut deler som kan være OK selv om det bare er snakk om noen hundrelapper. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Ingen tips til hvordan jeg kan finne ut av dette? Jo, du har fått et konkret forslag. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 På min A3, så er problemet at bolt som går gjennom fôring blir slakk og mister forspenning. Dette er bolter som skal trekkes til med moment + 1/4 turn. Mistenker at verksted (Mekonomen) har trukket til med med muttertrekker. For gjenger var ødelagt på begge bolter på begge sider. Dersom de hadde brukt momentarm, då hadde de oppdaget at gjenger var ødelagt. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Dersom Mekonomen ønsker detaljer, så bare send meg en PM. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Slakke i stabilisatorstagsledd og foringer kan som oftest kjennes med bare hendene, men bilen må mest sannsynlig stå på hjulene. Røsk stabilisatorstaget opp og ned ved foringer og ledd mens den står på hjulene (her er det fint å ha 4-søylet løftebukk), da bør slakke være merkbart. Knakelyder kommer som oftest fra foringene, typisk ve kjøring over fartsdumper. Dette løses ofte med en dusj med silikonfett mellom stag og foring. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Jepp. Men dersom bilen står ørlite skeivt, så vil stabstag stå i spenn og da er det ikke så lett å merke slakk. Jeg kjørte bilen opp på lav rampe og måtte jekket opp ene siden ørlite for å detektere slakk. Samme metode må gjøres for å hindre at bolthull sakser ved montering. Sakser hullene er det vanskelig å treffe med gjengene. Og helst ikke bruk gamle boltet om igjen. Og ikke muttertrekker! Jeg kjøpte sett med stabstag og bolter for 2x260 kr. Kjapp fiks og bilen ble veldig mye bedre. Lenke til kommentar
ELO73 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Hei Har også en X-trail 2008 (ca 110 000km når problemet oppstod) som hadde problem med ulyd i forstillingen. Litt "klunk" når en kjørte over dumper o.l. Byttet linkarmer til stabstaget på begge sider og dette forsvant. Kostet bare noen hundrelapper på Mekonomen og var/er en relativt enkel sak å bytte, selv om jeg måtte bruke vinkelsliper på mutterne for å få de av. Husk bare å jekke opp bilen på begge sider når du bytter for å fjerne belastningen på staget. Jeg kunne for øvrig kjenne at det var slakk i leddene på de gamle jeg skiftet, så det burde være mulig å sjekke for dette før du evt. går i gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå