Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd tilknyttet stab stag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en Nissan X-Trail 2007 (T31).

 

Vanligvis ville jeg satset på stab stag linkene med en gang, men ble litt i tvil pga. denne kommentaren:

 

 


I agree with Frontera 44. I've no experience of the T31 cars, but if they're like our T30, it's less likely to be a drop link and more likely to be the bushes that go round the bar itself. Replaced both ours with polyurethane ones just after Christmas and it cured a rear end knock.

 

ref: http://www.x-trail-uk.co.uk/viewtopic.php?p=42024&sid=6fd09992ae7176a6bad0b34efa097f50#p42024

Lenke til kommentar

Ingen tips til hvordan jeg kan finne ut av dette?

 

Alternativt må jeg jo bare bytte alt siden jeg ikke er sikker. Det er jo kjedelig å bytte ut deler som kan være OK selv om det bare er snakk om noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

På min A3, så er problemet at bolt som går gjennom fôring blir slakk og mister forspenning.

 

Dette er bolter som skal trekkes til med moment + 1/4 turn. Mistenker at verksted (Mekonomen) har trukket til med med muttertrekker. For gjenger var ødelagt på begge bolter på begge sider. Dersom de hadde brukt momentarm, då hadde de oppdaget at gjenger var ødelagt.

Lenke til kommentar

Slakke i stabilisatorstagsledd og foringer kan som oftest kjennes med bare hendene, men bilen må mest sannsynlig stå på hjulene. Røsk stabilisatorstaget opp og ned ved foringer og ledd mens den står på hjulene (her er det fint å ha 4-søylet løftebukk), da bør slakke være merkbart. Knakelyder kommer som oftest fra foringene, typisk ve kjøring over fartsdumper. Dette løses ofte med en dusj med silikonfett mellom stag og foring.

Lenke til kommentar

Jepp. Men dersom bilen står ørlite skeivt, så vil stabstag stå i spenn og da er det ikke så lett å merke slakk.

 

Jeg kjørte bilen opp på lav rampe og måtte jekket opp ene siden ørlite for å detektere slakk. Samme metode må gjøres for å hindre at bolthull sakser ved montering. Sakser hullene er det vanskelig å treffe med gjengene. Og helst ikke bruk gamle boltet om igjen. Og ikke muttertrekker! Jeg kjøpte sett med stabstag og bolter for 2x260 kr. Kjapp fiks og bilen ble veldig mye bedre.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har også en X-trail 2008 (ca 110 000km når problemet oppstod) som hadde problem med ulyd i forstillingen. Litt "klunk" når en kjørte over dumper o.l.

Byttet linkarmer til stabstaget på begge sider og dette forsvant. Kostet bare noen hundrelapper på Mekonomen og var/er en relativt enkel sak å bytte, selv om jeg måtte bruke vinkelsliper på mutterne for å få de av. Husk bare å jekke opp bilen på begge sider når du bytter for å fjerne belastningen på staget.

Jeg kunne for øvrig kjenne at det var slakk i leddene på de gamle jeg skiftet, så det burde være mulig å sjekke for dette før du evt. går i gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...